Hälsocentralen Södra sundet

Södra Vägen 5, Härnösand

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
0611-87 07 10
Öppet idag

Stängt

    Telefontid idag

    Stängt

      Fler tider och telefonnummer

      Telefontider
      • Mån - Fre07:00 - 16:30
      Öppettider
      • Mån - Fre08:00 - 16:30

      Besöksadress:
      Södra Vägen 5, Härnösand
      Län, kommun:
      Västernorrlands län, Härnösand
      Postadress:
      Box 1020, 871 82 Härnösand

      Vägbeskrivning

      Hitta hit:

      Södra entrén, Närvården Härnösand

      Välkommen till hälsocentralen Södra Sundet, en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Till oss kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. En nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig. Välkommen till oss!

      Driftsform

      Driftsform: Region

      Information till patienter

      Betala med betalkort eller via faktura.

      Hälsocentralen hanterar inte kontanter. Du anmäler dig i receptionen.

      Kontakta oss gärna via våra e-tjänster.

      Publicerad: 2021-04-06

      När det är din tur kan du göra din hälsodeklaration och boka tid för din första dos via e-tjänst eller telefon. Länk för att boka på Vaccinationsenhet Härnösand hittar du här på sidan under rubriken "Våra e-tjänster".

      Du hittar mer information om hälsodeklarationen och hur vaccinationen går till och vad du behöver tänka på via vaccinationsenheten sida.

      Du hittar flera vaccinationsenheter via sidan "Boka tid på vaccinationsenhet i Västernorrland" Du kan boka valfri lokal i länet.

      Välkommen till hälsocentralen Södra Sundet!

      För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0611-870710. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

      När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

      I huset finns också bland annat apotek och röntgen.

      Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

      • Du som är listad hos oss kan logga in via vår e-tjänst här på sidan, eller använda appen Min vård Västernorrland för att chatta med oss.

        Så funkar det:

        • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
        • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
        • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
        • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare. Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
        • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
        • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.

         

        Chatten bemannad vardagar

        Chatten är bemannad helgfria vardagar klockan 08.00-16.00.

        Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. Du får hjälp när chatten är bemannad.

        Appen Min vård Västernorrland

        Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

        Vad krävs för att använda tjänsten

        Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

        Så hanterar vi dina personuppgifter

        När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

        Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården.

      • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina dagliga aktiviteter. Du får en bedömning och kan få råd för en bättre vardag.

        Du kan få hjälp med:

        • Utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel
        • Utprovning och tillverkning av ortoser eller handskenor
        • Handträning
        • Ergonomisk rådgivning
        • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre

        Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-870710

        Arbetsterapeuten finns hos oss en dag varannan vecka.

        Läs mer om:

      • Barnmorskan finns på familjecentralen tillsammans med BVC-sköterska, öppen förskola och kommunens socialtjänst.

        Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

        Barnmorskan hör till Barnmorskemottagningen Härnösand. Kontakta mottagningen och boka en tid.

        Till Barnmorskemottagning Härnösand

      • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

        Läs om barnets hälsa i 1177 Vårdguidens tema Barn och föräldrar

        BVC-sköterska finns på familjecentralen tillsammans med barnmorska, öppen förskola och kommunens socialtjänst.

        Till BVC

      • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.

        Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

        Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-870710

        Läs mer om:

      • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

        För att få träffa en dietist krävs inte längre någon remiss. Prata med din läkare/sjuksköterska eller ta kontakt med våra dietister direkt.

        Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring:

        Katharina Sandström
        Telefon 060-18 24 82
        Telefontid 09:00-09:30 måndag-torsdag

        Maria Johansson
        Telefon 060-18 24 88
        Telefontid 09:00-09:30 vardagar

        Övriga tider kan du lämna meddelande på telefonsvarare.

      • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

        Hälsocentralen har ett blodtrycksrum där du kan mäta blodtrycket i lugn och ro.

        Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-870710. När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

      • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

        Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

        Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

        Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster.

      • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

        Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

        Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

        På 1177 Vårdguiden kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

        Läs mer om:

         

      • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

        Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 60
        Alternativt 0611-87 07 10.

        Hos oss finns kompetens för Kognitiv Beteende Terapi (KBT).

         

      • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du först träffa en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

        Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10 för att få en läkartid. Läs om hur du gör en egen vårdbegäran.

        Läs mer om:

      • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

        Under pågående coronapandemi krävs tidbokning till provtagning. 

        Glöm inte att anmäla dig i receptionen före besöket!

        Läs mer om:

      • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

        Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10.

        Läs mer om:

      • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

        Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

        Läs mer om:

        Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0611-87 07 10

      Till toppen av sidan