Om 1177

1177 direkt

Innehållet gäller Västernorrland

Med tjänsten 1177 direkt kan du söka vård digitalt i din region. Du kan få behandling för många symtom och besvär lika bra genom att kontakta vården digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och får sedan chatta med en sjuksköterska eller läkare. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.

Med 1177 direkt får du en bedömning på dina symtom. Du får chatta med sjukvårdspersonal och erbjuds digital kontakt med vården.

Tjänsten är tillgänglig dygnet runt och är ett komplement till andra sätt att kontakta vården. Du kan starta ditt ärende när och var du vill.

 

Västernorrland

När kan jag inte använda tjänsten?

Du kan inte använda tjänsten för provsvar och sjukskrivning. Det kan du göra genom att kontakta en vårdcentral.

Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad och inskriven om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.

Ring 112 om det är bråttom

Om du blir sämre under tiden kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Så går det till

Du kan använda den digitala tjänsten på en del vårdcentraler, barnavårdscentraler och andra mottagningar i din region. Du kan ha kontakt med dem och få en bedömning av dina symtom och besvär genom att logga in.
 
  • Du loggar in i 1177 direkt i din region med hjälp av bank-id.
  • Du får svara på ett antal frågor och beskriva dina symtom och besvär.
  • Du får ett sms när det är din tur.
  • Du får chatta med vårdpersonal och vid behov ha videosamtal. Använd gärna hörlurar med mikrofon som gör att ljudet blir bättre.
  • Du kan bokas in för ett digitalt eller personligt möte med en läkare om du behöver ytterligare medicinsk bedömning.
  • Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.

Läs mer om hur du kan förbereda dig inför ett besök i vården.

Mer om tjänsten 1177 direkt

Följande information kan vara bra att veta när du kontaktar vården och ska använda digitala vårdtjänster i din region.

Vem kan jag söka vård för?

Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn. Du får hjälp att bedöma symtom, får sjukvårdsrådgivning, egenvårdsråd och kan vid behov få en tid för ett besök i vården.
Västernorrland

Du kan inte söka vård för en vuxen anhörig. Vård ges till den person som loggat in i tjänsten med sitt bank-id.

Vad kan jag få hjälp med?

Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:

  • feber
  • ont i halsen
  • ont i magen
  • fästingbett
  • hosta
  • ont i ryggen
  • yrsel och öronbesvär.
Västernorrland

Hos 1177 direkt Västernorrland kan du träffa olika yrkeskategorier beroende på vilka symtom eller besvär du har. Du kan även söka som ombud för ditt barn 1-18 år.

Enklare sjukintyg kan utfärdas. Du som förälder kan söka vård för sjukt barn samt intyg för vård av barn. Du kan även vända dig till 1177 direkt Västernorrland för att förnya vissa recept som inte är narkotikaklassade.

Vad krävs för att använda 1177 direkt?

Du behöver ha ett svenskt personnummer och bank-id för att kunna använda tjänsten på din mobil, surfplatta eller dator.
 

När kan jag använda tjänsten?

Du kan söka digital vård dygnet runt var du än befinner dig. Du får svar under din regions öppettider.
 

Vårdpersonalen bedömer hur allvarliga dina symtom är. De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett sms när det är din tur.

Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.

Vad kostar det att använda tjänsten?

Det är kostnadsfritt att använda 1177 direkt. Då ingår till exempel chatt och symtombedömning. Du kan få betala en avgift om du får tid hos en läkare.
 
Avgiften ingår i det så kallade högkostnadsskyddet och räknas som ett vanligt vårdbesök.
 

Du blir informerad om vilka patientavgifter som gäller i din region. De flesta regioner har ungefär samma patientavgifter.

Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd på 1177.se.

Hur hanteras mina personuppgifter?

När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem på samma sätt som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.
 

Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.

Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården.

1177 direkt från utlandet

Du kan nå 1177 direkt från utlandet och använda tjänsten om du har ett svenskt personnummer och bank-id.

Mer på 1177.se

Patientlagen

Patientlagen är en lag som har tagits fram för dig som är patient. I lagen beskrivs bland annat vilken information du ska få om din vård.

Vårdgaranti

Vårdgarantin anger hur länge du som längst ska behöva vänta på att få kontakt med vården. Den anger också hur länge du som längst ska behöva vänta på att få den vård som du behöver.

Om du inte är nöjd med vården

Du kan lämna synpunkter eller klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.

Till toppen av sidan