Hälsocentralen Bjästa

Harmonivägen 1

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Harmonivägen 1
Län, kommun:
Västernorrlands län, Örnsköldsvik
Postadress:
Bjästa Hälsocentral, Harmoniv 1, 893 30 Bjästa

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Hälsocentralen ligger centralt bredvid Bjästa busstation.

Hälsocentralen Bjästa är en av regionens hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa. Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Driftsform: Region

Välkommen till Hälsocentralen Bjästa!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0660-899 53. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård. Primärvårdsjouren Örnsköldsvik

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid. 

    Barnmorskan finns på Barnmorskemottagningen på hälsocentralen Ankaret i Örnsköldsvik. Kontakta mottagningen och boka en tid hos barnmorskan på HC Ankaret.

    Barnmorskemottagningen Örnsköldsvik.

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller.
    • Gruppträffar i föräldrastöd.
    • Preventivmedelsrådgivning.
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar.
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år.

    För rådgivning och tidsbokning ring 0660-893 24, vid receptförnyelse använd gärna barnmorskemottagningens e-tjänster.

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs om barnets hälsa i på 1177:

     

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska. Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen. Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

    Läs på 1177 om:

  • Dietisten har specialkunskaper om matens betydelse vid hälsa och sjukdom och arbetar med att förebygga och behandla sjukdomar med hjälp av maten.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-89491/93 på vår telefontid 10.15-11.00 måndag-fredag. För ny kontakt med dietist, kontakta din Hälsocentral för en remiss.

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

    Läs på 1177 om:

    Fysioterapi vid besvär i nacke, axlar och rygg

    Du kan nu även boka en tid, omboka och avboka dina tider direkt via våra e-tjänster.

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.

    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil"

    Hälsa och livsstil - 1177

  • Hälsocentralen Bjästa utför på uppdrag av Försäkringskassan och Arbetsförmedlingen medicinska intyg.

    För att få andra intyg ska du kontakta privata aktörer. Det kan vara en av de följande intyg som du behöver kontakta en privat aktör: 

    • Adoptionsintyg
    • Avbeställning av resa
    • Aupair
    • Bostadsanpassning
    • Dykcertifikat
    • Faderskapsintyg
    • Flygcertifikat
    • Friskintyg inför anställning
    • Förstadags sjukintyg
    • Invaliditetsintyg - endast journalkopior tillhandahålles
    • Körkort högre behörighet (undantag diabetes)
    • Livsmedelsintyg
    • Sjöfart

     

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster  eller ring 0660-899 53.

    TIll mer information om Kognitiv Beteende Terapi (KBT)

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

    Psykologen finns på Hälsocentralen Ankaret. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring oss på Hälsocentralen Bjästa 0660-899 53.

    Till Hälsocentralen Ankaret

    Läs mer på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

    Du kan nu även boka en lab-tid, omboka och avboka dina lab-tider direkt via våra E-tjänster, om du har lab-remiss från läkare.

    PK-provtagning

    För provtagning var god ring mottagningssköterskan på telefon 0660-899 53 och boka tid, det finns ingen drop-in tid. 

    Läs på 1177 om:

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Till mer information om sjukskrivning  på 1177.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0660-899 53.

  • All vaccinering inför utlandsvistelse hänvisas till privata aktörer.

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Du kan välja att tillhöra en mottagning. Det kallas att lista sig. Du kan byta mottagning högst två gånger på ett år.

Här kan du läsa om vår tillgänglighet och vad andra patienter tycker om oss.

TILLGÄNGLIGHET

Medicinsk bedömning av legitimerad vårdpersonal inom tre dagar

Här visas andelen medicinska bedömningar av en legitimerad vårdpersonal inom tre dagar.

Statistik för den här mottagningen: 84%

Genomsnitt för Västernorrlands län: 72%

Genomsnitt för Sverige: 88%

OMDÖMEN

Skulle du rekommendera vårdcentralen till någon annan?

Här kan du se andelen patienter som kan tänka sig att rekommendera vårdcentralen.

Omdömet för den här mottagningen: 93%

Genomsnitt för Västernorrlands län: 77%

Genomsnitt för Sverige: 79%

Till toppen av sidan