Vännäs hälsocentral


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 2. Av/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Tobak - stöd att sluta, intresseanmälan

Telefonnummer och Öppettider

090-785 44 50
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Öppettider:
Mån-ons 08–17
Mån-fre 12–13 Lunchstängt
Tor 08–12
Fre 08–17
Växeltelefon:
090-785 00 00

ADRESS

Besöksadress
Umevägen 56
Län, kommun
Västerbottens län, Vännäs
Postadress
Umevägen 56
91131 Vännäs

Vårt utbud

Välkommen till Vännäs hälsocentral! Här har vi följande utbud. Kontakta oss med e-tjänsterna eller ring något av våra telefonnummer.

Här loggar du in i våra e-tjänster

 

 

Arbetsterapeut/koordinator

Har du begränsningar som påverkar ditt aktivitetsutförande, stressrelaterad ohälsa, sömnproblem, smärtproblematik eller andra besvär som påverkar din vardag kan du få hjälp från arbetsterapeut. Jag undersöker och behandlar även åkommor i hand och underarm.
Har du frågor eller funderingar gällande din sjukskrivning så är du välkommen kontakta mig.

Telefon 0935-135 18

 


Du kan också logga in i våra e-tjänster

Astma-/KOL-sköterska

Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL, kan du få hjälp och stöd hos vår astmasköterska.

Telefon 0935-135 12

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Barnavårdscentral BVC

Vi erbjuder alla barn ett basprogram med hälsoundersökningar och kostnadsfria vaccinationer. Till oss kan du också vända dig med funderingar och frågor som rör ditt barns hälsa och utveckling.

Två distriktssköterskor ansvarar för barnhälsovården hos oss.

Här hittar du kontaktuppgifter till Vännäs barnavårdscentral (BVC)

Barnmorskemottagning MVC

Hälsocentralerna i Bjurholm och Vännäs har en gemensam mödravårdscentral i Vännäs och har två barnmorskor.

Till dem kan du vända dig när du är gravid, behöver råd om preventivmedel, vill göra en gynekologisk undersökning eller ta prov när du misstänker könssjukdom.

Här hittar du kontaktuppgifter till Vännäs barnmorskemottagning (MVC)

Blodtrycksrum

Du som är listad hos oss är välkommen att själv kontrollera ditt blodtryck utan att behöva beställa tid. Vårt blodtrycksrum ligger i anslutning till ingången i foajén och det finns tydliga instruktioner om hur du själv mäter ditt tryck.

Blodtrycksrummet är öppet vardagar mellan klockan 8:00 - 17:00

Demenssköterska

Telefon 0935-135 12 , 0935-135 22

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Diabetessköterska/Migrantsköterska

Om du har diabetes kan du få hjälp och stöd hos våra diabetessköterskor.


Du kan också logga in i våra e-tjänster

Dietist

Vår dietist arbetar bland annat med diabetes, undernäring, förhöjda blodfettsvärden, övervikt, högt blodtryck samt mag- och tarmsjukdomar.


Telefon 090-785 91 28, mobil 072-2052163


E-mail: primus.dietist@vll.se


Du kan också logga in i våra e-tjänster

 

Distriktssköterska

Till våra distriktssköterskor kan du vända dig för att få råd, boka tid, få en bedömning eller en behandling.

Ring telefon 090-785 44 50 för tidbokning och rådgivning. Följ instruktionerna och tala gärna in ett meddelande med namn på den du vill ska ringa upp.
Du kan också logga in i våra e-tjänster

Gruppbehandlingar

  • Bassängträning på Terapibadet NUS
    Lämplig för de flesta som har besvär från muskler och leder. Du kan också bli hjälpt om du har övervikt, diabetes eller högt blodtryck. Vi träffas på Terapibadet på måndagseftermiddagar.
    Ta kontakt med sjukgymnast om du vill veta mer.

  • Utegrupp
    Samma diagnoser som ovan. Men här vill vi också ha med dom som har depression eller ångest.
    Prata med läkare, sjukgymnast, kurator eller distriktssköterska om du tror att detta är rätt behandling för dig.

  • Smärtgrupp / MMR
    Om du har långvariga besvär med smärta från rygg, nacke eller axlar – som påverkar din arbetsförmåga och ditt vardagsliv. Vi gör en teambedöming för att avgöra om detta är rätt grupp för dig. Prata med din läkare eller sjukskrivningskoordinator.

  • Kognitiv beteendeterapi (KBT)
    Gruppen vänder sig till dig med psykisk ohälsa som är stressrelaterad eller lider av ångest och nedstämdhet. Gruppen pågår under sex veckor med träff en gång i veckan samt två uppföljningstillfällen. Bedömning om denna grupp kan vara aktuell för dig görs av kurator.

  • Sömnskola
    Sömnskolan vänder sig till dig som har problem med sömnen. Gruppen pågår under 4 veckor samt en uppföljning. Har du frågor eller vill veta mer kan du vända dig till arbetsterapeut eller kurator. Du kan även fråga läkare eller distriktssköterska.

Hälsoundersökning VHU

När du fyller 40, 50 och 60 år bjuder vi in dig till en hälsoundersökning. Du väljer själv om du vill delta.

Har du frågor kan du ringa distriktssköterskan på telefon 090-785 44 50 (återuppringning)
Du kan också logga in i våra e-tjänster

Så går hälsoundersökningen till

Inkontinenssköterska

Om du har problem med urinläckage kan du få hjälp och stöd hos vår inkontinenssköterska.


Du kan också logga in i våra e-tjänster

Kurator

Om du mår dåligt eller är i en krissituation och behöver stöd kan du kontakta någon av våra kuratorer. Du kan också få stöd om du vill förändra din livsstil, behöver hjälp med rehabilitering eller i dina kontakter med andra myndigheter.

Kurator, telnr: 0935-135 09. Det går även bra att kontakta oss via webben, se länk.


Du kan också logga in i våra e-tjänster

Läs mer om kuratorn i bildspelet Vem gör vad inom psykiatrisk vård

Läkare

Du kan boka tid hos någon av våra läkare via telefon 090-785 44 50. Du möts av en automatisk telefonröst. Följ instruktionerna så ringer en sköterska upp dig.

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Provtagning

På telefon får du veta hur du ska förbereda dig inför provtagningen. Ibland måste du vara fastande och ibland inte ta din morgonmedicin innan du lämnar prov. Om du har uppmanats att kontakta oss före eller efter en operation är det viktigt att du beställer tid i god tid. Det samma gäller om du uppmanats att lämna blodprov av andra skäl, till exempel för någon form av regelbunden kontroll.

När du anmäler dig i receptionen får du betala avgift. Betalning sker med betalkort eller faktura. Faktura kostar inget extra.

Ring gärna direkt till vårt laboratorium när du ska lämna ett prov. Numret är kopplat till ett återuppringningssystem. När du ringer möts du av en automatisk telefonröst. Följ instruktionerna så får du  en tid när vi ringer upp dig.

Telefon: 090-785 44 50


Telefontider till provtagningen:

Mån      08:00 - 16:15

Tis-fre   08:00 - 09:00


Du kan också logga in i våra e-tjänster

Psykiatrisjuksköterska

Psykolog

För kontakt med psykolog ring vår sköterskerådgivning 090-785 44 50

Reception

I receptionen anmäler du dig vid alla kontakter på hälsocentralen. Den är öppen under hälsocentralens öppettider. Besöksavgiften betalas med betalkort eller faktura. Vid faktura tillkommer ingen avgift.
Det är bra om du förbereder dig med att ta fram högkostnadskort, gör banköverföringar för betalning etc innan det är din tur.
Vi som arbetar i receptionen är medicinska sekreterare och vi hjälper dig gärna om du har några frågor.

 

Sjukgymnastik

Vi förebygger, undersöker och behandlar funktionsnedsättningar som begränsar eller hotar att begränsa din rörelseförmåga.

Vi arbetar med smärta och funktionsnedsättningar i nacke, rygg, leder, muskler och nervsystem, men vi kan också hjälpa dig med stressrelaterade besvär och livsstilsförändringar. Du behöver ingen läkarremiss för att komma till oss.

Tel: 090-785 44 50

Telefontider: Måndag till Torsdag 8:00-11:00. Vi ringer tillbaka efter 11.00.

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Ungdomsmottagning

Välkommen till oss för att diskutera allt som gäller din hälsa. Det kan gälla frågor om kärlek och relationer, sexualitet och preventivmedel, abort eller något annat som du funderar över. Ungdomsmottagningen i Vännäs drivs av hälsocentralen i Vännäs. Vi är till för dig som ännu inte fyllt 23 år.

Hos oss kan du träffa barnmorska och kurator/psykolog beroende på dina behov. Vi har tillgång till dietist, läkare samt tobaks- drog- och alkoholavvänjning. Vi omfattas av samma tystnadsplikt som alla andra inom hälso- och sjukvården. Ditt besök hos oss är alltid gratis, oavsett vem du besöker.

Vi finns på Familjecenter, Umevägen 6, Vännäs.

Öppettider: Drop in måndagar klockan 15:00–20:00. Övrig tid gäller tidsbeställning.

Telefon 0935-145 05, röstbrevlåda.

Ungdomsmottagning, UMO

 

Vaccination

Under hösten och vintern erbjuder vi vaccination mot säsongsinfluensa, se separat information. Övrig vaccination efter samråd med läkare eller sköterska telefonnummer 090-785 44 50.

Vaccinationer i Västerbotten

Vaccination mot säsongsinfluensa

För vaccination mot influensa vänligen läs aktuell information under "aktuellt" för mer information.

Verksamhetsledning

Tf verksamhetschef Vännäs hälsocentral telnr: 072-240 57 03

E-post: vannas.vardcentral@vll.se     

E-postlådan töms alla helgfria vardagar.

Vuxenhabilitering Tre älvar

I teamet ingår arbetsterapeut, läkare, sjukgymnast och sjuksköterska. Vi arbetar med vuxenhabiliteringen på onsdagar.
Vi nås på telefonnr: 070-257 91 46, annars kan du lämna ett meddelande på 0935-135 40.

Vi riktar oss till dig som är över 18 år, som har medfödda eller tidigt förvärvade funktionsbegränsningar, bor i eget boende och är i behov av habilitering enligt HSL. Vårt uppdrag är att hjälpa dig att bygga nätverk och samordna kontakter med andra intressenter.

Till oss kommer du:

  • på remiss från sjukvården
  • på förfrågan från enheten för råd och stöd
  • på förfrågan från kommunerna
  • på egen/anhörigs förfrågan

Adress: Vuxenhabiliteringen Tre Älvar
Vännäs hälsocentral
Umevägen 56
911 31 Vännäs

E-post: hc.trealvar.vuxenhabilitering@vll.se

Om oss

Dagtid är det hit du vänder dig med frågor som rör din hälsa. Det gäller för dig som är sjuk, vill ha stöd som förälder eller förändra din livsstil.


Använd gärna våra e-tjänster när du kontaktar oss. När du ringer oss för rådgivning och bedömning får du förslag på en tid då vi ringer upp dig.


Alla landstingets hälsocentraler är godkända av Hälsoval Västerbotten. Hälsovalet innebär att du själv kan välja hälsocentral. Du hittar information om hur du väljer i länken nedan, Så väljer du mottagning.Har du frågor under kvällar och helger ringer du 1177.


Blir du akut sjuk eller allvarligt skadad ringer du 112.

Information till patienter

Vid kontakt ring 090-785 44 50 och följ sedan instruktionerna.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vännäs hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

87 %

Det aktuella värdet är
87%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

99 %

Det aktuella värdet är
99%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

68 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
68 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

85 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

80 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
80 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information