1177 direkt
Du kan söka vård digitalt genom 1177 direkt som finns i en del regioner. Du får en bedömning av dina symtom och besvär och får sedan chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.
Du kan söka vård genom 1177 direkt om tjänsten finns i din region. Du får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad. Välj din region.
Så fungerar 1177 direkt
Se film om hur 1177 direkt fungerar
- Logga in med e-legitimation.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär och få en första bedömning.
- Du får ett sms när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning när det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Om du ska fota dina symtom
Om du ska skicka in bilder på dina symtom är det viktigt att bilderna är så tydliga som möjligt. På sidan Så fotograferar du med mobilkamera inför ett vårdbesök får du råd om saker du ska tänka på när du ska ta bilden.
Ring 112 om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Vem kan använda 1177 direkt?
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
1177 direkt finns i följande regioner:
- Region Dalarna
- Region Gotland
- Region Jönköpings län
- Region Kalmar län
- Region Kronoberg
- Region Skåne
- Region Uppsala
- Region Västerbotten
- Region Västernorrland
- Region Örebro län
- Region Östergötland.
Du kan söka vård genom 1177 direkt i Västerbotten för dig själv eller för ditt barn över 1 år.
Du kan inte vända dig till 1177 direkt Västerbotten för att förnya recept. Det gör du i stället enklast genom att logga in på 1177.se och använda e-tjänsten Förnya recept.
Du kan inte heller använda tjänsten för ärenden som rör provsvar, sjukskrivning eller intyg i de fall då ditt ärende påbörjats vid någon annan mottagning. Då ska du i stället vända dig direkt till aktuell mottagning. Samma sak gäller om du vill om- eller avboka ett vårdbesök.
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ont i halsen
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- utslag.
När kan jag använda 1177 direkt?
De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett meddelande när det är din tur.
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Mer om 1177 direkt
Du kan inte söka vård för en vuxen anhörig. Vård ges till den person som loggat in i tjänsten med sitt bank-id.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Vad kostar det att använda tjänsten?
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.
Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården och tystnadsplikt och sekretess.
Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter?
Om du inte är nöjd med vården du har fått genom 1177 direkt kan du lämna synpunkter och få mer information.
1177 direkt från utlandet
Support - om du inte kan använda 1177 direkt
Om du har tekniska problem kan du kontakta support när du har loggat in i 1177 direkt.