Nordmalings hälsocentral


Torsdag 1 december stänger vi klockan 11.00 för verksamhetsplanering. Patienter hänvisas till Hörnefors hälsocentral, telefon 090-785 91 05 eller 112.

Nu finns information om vaccination mot säsongsinfluensa under vårt utbud.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa tid

  • Beställ svar på röntgen och provtagning

  • Beställ tid för resevaccination

  • Förnya recept

  • Förnya recept på preventivmedel

  • Kontakta mig

Telefonnummer och Öppettider

090-785 91 04
Telefontid idag:
Stängt
Öppet idag:
Stängt

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07:30–16 Återuppringning
Öppettider:
Mån-fre 07:30–17

ADRESS

Besöksadress
Hemvägen 12
Län, kommun
Västerbottens län
Postadress
Hemvägen 12
91431 Nordmaling

Vårt utbud

Välkommen till Nordmalings hälsocentral! Här har vi följande utbud. Kontakta oss gärna på webben, logga in i våra e-tjänster eller ring något av våra telefonnummer.

 

Vaccination mot säsongsinfluensa

Drop in vaccination med start onsdag 9 november. Du anmäler dig i receptionen och betalar:

Måndagar   08.00-11.00, 13.00-16.00
Tisdagar     08.00-11.00, 13.00-16.00
Onsdagar   08.00-11.00, 13.00-16.00
Torsdagar   08.00-11.00
Fredagar     08.00-11.00, 13.00-16.00

Distriktssköterska

Till våra distriktssköterskor kan du vända dig för rådgivning, bedömning och behandling.

Våra distriktssköterskor når du på;

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

 

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Läkare

Du når våra läkare för tidbokning och rådgivning på;
Telefon: 090-785 91 04 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Familjecentral

På Familjecentralen samverkar landstinget och kommunen. Här finns barnavårdscentral (BVC), barnmorskemottagning (MVC), ungdomsmottagning, öppen förskola och socialtjänst.

Besöksadress: Kyrkogatan 8, 914 33 Nordmaling

Här hittar du kontaktuppgifter till Nordmalings familjecentral

Fysioterapeut/sjukgymnast

Vi förebygger, undersöker och behandlar funktionsnedsättningar som begränsar eller hotar att begränsa din rörelseförmåga.

Det krävs ingen läkarremiss för att få komma till hälsocentralens fysioterapeuter.

Sjukgymnastererna når du på;

Telefon 090-7859104 (återuppringning). .

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Provtagning

Till oss ringer du när du ska beställa tid för provtagning till andra kliniker eller om nån av hälsocentralens läkare bett dig att själv beställa tid.
Telefon: 090-7859104 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Arbetsterapeut

Om du har någon form av nedsatt funktionsförmåga kan du få hjälp och stöd hos vår arbetsterapeut.

Arbetsterapeuten når du på telefon 090-7859104 (återuppringning), måndag, tisdag, onsdag.

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Astma- och KOL-sköterska

Astmasköterskan utreder och behandlar vuxna med astma och kronisk obstruktiv lungsjukdom samt arbetar med uppföljning, stöd och förebyggande åtgärder i samarbete med patientansvarig läkare.

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Diabetessköterska

Diabetessköterskan ger dig hjälp med behandling, information och förebyggande åtgärder

När dina diabeteshjälpmedel börjar ta slut måste du kontakta din ansvariga disktriktssköterska/sjuksköterska cirka två veckor innan så att ny förskrivning kan göras. Hjälpmedlen skickas till närmaste postombud/utlämningsställe. Du får en avisering med posten när produkterna kommit. Leveranstiden är allt från 5 till 10 dagar beroende på om det är en lagervara eller beställningsvara.

Ansvariga distriktssköterskor som arbetar med diabetespatienter når du på;

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Dietist

Dietisten arbetar med till exempel diabetes, undernäring, förhöjda blodfettsvärden, övervikt, högt blodtryck, mag- och tarmsjukdomar.

Dietisten finns på hälsocentralen en dag i veckan. Du når dietisten  på 090-785 95 16 (röstbrevlåda), eller via distriktssköterska eller läkare.

 Du kan också logga in i våra e-tjänster

Hälsoundersökning migranter

De migranter som kommer till Nordmalings kommun erbjuds en första hälsoundersökning på hälsocentralen.

Ansvarig distriktssköterska nås på;

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Hälsoundersökning VHU

När du fyller 40, 50, och 60 år bjuder hälsocentralen in dig till en hälsoundersökning. Du väljer själv om du vill delta.

Så går hälsoundersökningen till

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Inkontinenssköterska

Inkontinenssköterskan hjälper dig med råd, information och beställning av inkontinensskydd.

Ansvarig distriktssköterska når du på;

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Kurator

Om du mår dåligt eller är i en krissituation och behöver stöd kan du kontakta vår kurator. Du kan också få stöd vid livsstilsförändring, rehabilitering eller i dina kontakter med andra myndigheter. Kuratorn kan du kontakta utan remiss.

Vem gör vad inom psykiatrisk vård

Kurator nås på telefon;
0930-406 24(röstbrevlåda) eller via hälsocentralens tidsbokning 090-785 91 04 (återuppringning)    
Telefontid: Måndag, tisdag, torsdag 08:15–09:00

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Blodtrycksrum

Du är välkommen att när som helst under våra öppetttider nyttja vårt blodtrycksrum, där du kostnadsfritt kan kontrollera ditt blodtryck.
För att få instruktion i hur du ska göra, ta kontakt med receptionen.

 

Tobaksavvänjning

Vi erbjuder hjälp till dig som vill sluta snusa och/eller sluta röka.

Ta kontakt med distriktssköterska på;
Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Du kan också logga in i våra e-tjänster

Ungdomsmottagning

Vi är till för alla unga upp till och med 18 år och har öppet onsdagar mellan 14:30–15:30, ingen tidsbeställning behövs.
Hos oss kan du få träffa barnmorska, sjuksköterska och socialsekreterare och vi omtattas av tystnadsplikt. Ditt besök är alltid gratis vem du än besöker.
Hos oss kan du diskutera allt som gäller din hälsa. Det kan vara frågor om relationer, preventivmedel, sexualitet, abort, eller behov av att prata med någon.

Vi finns på Familjecentralen, Kyrkogatan 8 i Nordmaling.

Här hittar du kontaktuppgifter till Nordmalings hälsocentral

Vaccination

Under hösten och vintern erbjuder vi vaccination mot säsongsinfluensa. Övrig vaccination efter samråd med   läkare/sköterska.

För frågor kring vaccination ta kontakt med distriktssköterska på;

Telefon 090-785 91 04 (återuppringning)

Vaccinationer i Västerbotten

Verksamhetsledning

Du är välkommen att höra av dig om du har synpunkter eller frågor som rör verksamheten vid Nordmalings hälsocentral: halsocentral.nordmaling@vll.se
Verksamhetschef Gun Mikaelsson

Medicinskt ledningsansvarig läkare
Nils Poromaa

Om oss

Välkommen till Nordmalings hälsocentral

Dagtid är det hit du vänder dig med frågor som rör din hälsa. Det gäller för dig som är sjuk, vill ha stöd som förälder eller förändra din livsstil.


Använd gärna våra e-tjänster när du kontaktar oss. När du ringer oss för rådgivning och bedömning får du förslag på en tid då vi ringer upp dig.


Alla landstingets hälsocentraler är godkända av Hälsoval Västerbotten. Hälsovalet innebär att du själv kan välja hälsocentral. Du hittar information om hur du väljer i länken nedan, Så väljer du mottagning.


Har du frågor under kvällar och helger ringer du 1177.


Blir du akut sjuk eller allvarligt skadad ringer du 112.

Information till patienter

Du ska alltid anmäla dig i receptionen vid alla typer av kontakt med hälsocentralen. Här arbetar läkarsekreterare och det är dem du först möter vid ditt besök.

Kom i god tid då det kan hända att du får vänta en stund om det kommer många samtidigt. Ta en kölapp i automaten till höger då du kommit in genom dörrarna och sätt dig i väntrummet om det är kö.

Receptionen är öppen klockan 07:30-17:00. Besöksavgiften betalas med betalkort. Avbokning av tid sker på telefon 0930-406 09 (röstbrevlåda).

Vid akut sjukdom ring 070-209 04 33, vardagar 07:30-17:00. Övrig tid ring 112.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Nordmalings hälsocentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

85

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
85%
Mätningen genomfördes
2014-10-20 - 2014-10-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Delaktighet och involvering i primärvård

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

60

Andel patienter som upplevt sig delaktiga och involverade i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Delaktighet och involvering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
60 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Emotionellt stöd i primärvård

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

74

Andel patienter som upplevt emotionellt stöd från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Emotionellt stöd.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Helhetsintryck av besök i primärvård

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

75

Andel patienter som anger att de har ett positivt helhetsintryck av besöket i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Helhetsintryck.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Information och kunskap i primärvård

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

68

Andel patienter som upplevt att de fått information och kunskap från personalen vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Information och kunskap.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
68 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Kontinuitet och koordinering i primärvård

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

65

Andel patienter som upplevt kontinuitet och koordinering i sin vård vid besök i primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Kontinuitet och koordinering.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
65 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Respekt och bemötande i primärvård

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

81

Andel patienter som upplevt bra bemötande och respekt i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Bemötande och respekt.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
81 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Tillgänglighet i primärvård

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

85

Andel patienter som upplevt vården som tillgänglig i sin kontakt med primärvården. Andelen baseras på en sammanvägning av flera enkätfrågor i dimensionen Tillgänglighet.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
85 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information