Smärtbehandlingar och rehabilitering

Rehabilitering i Jönköpings län

Innehållet gäller Jönköpings län

Om du har varit sjuk, opererats eller varit inlagd på sjukhus kan du behöva rehabilitering. Det kan vara stöd eller träning för att återfå eller behålla så mycket som möjligt av din förmåga. Här finns även rehabilitering vid vissa långvariga sjukdomar.

Rehabilitering efter operation

Träning efter nackoperation

Om du har genomgått en nackoperation är det viktigt att ta ut rörligheten i axlarna för att du inte ska bli stel och få ont. I bildspelet nedan ser du anpassade övningar för nacke och axlar.

Träning efter ryggoperation

Om du har genomgått en ryggoperation är det viktigt att träna omgivande muskler för att du ska få tillbaka rörligheten i ryggen. I bildspelet nedan ser du anpassade övningar för att stärka ryggens stöttande muskelkorsett.

Träning efter höftoperation

Om du har genomgått en höftoperation är det viktigt att träna regelbundet för att få tillbaka styrka och rörlighet i höften. I bildspelet nedan ser du anpassade övningar för dig som är nyopererad.

Film: Träning efter bröstoperation

Om du har genomgått en bröstoperation är det viktigt att träna för att du ska få tillbaka rörligheten i axlar och bröstkorg. I filmerna ser du anpassade övningar för axelledens och skuldrans alla riktningar.

Film: Träning efter knäprotesoperation

För att minska risken för komplikationer är det viktigt att komma upp så fort som möjligt efter att du har opererats och fått en knäprotes. Knäleden har blivit stel efter operationen och du behöver träna. Lyssna på de instruktioner och rekommendationer som du får från din fysioterapeut/sjukgymnast efter operationen. Filmerna nedan visar exempel på olika övningar för att träna upp rörligheten och återfå funktion i benet, och ska fungera som ett extra stöd i träningen.

Film: Träning efter operation eller skada i axel

De här filmerna är till för att underlätta rehabiliteringen för dig som skadat eller opererat din axel. Oavsett om din axel har opererats eller inte så är rehabilitering jätteviktig för att du ska få en så god funktion som möjligt i din axel.

Rehabilitering efter sjukdom eller skada

Cancerrehabilitering i Jönköpings län

Cancerrehabilitering syftar till att förebygga och minska de fysiska, psykiska, sociala och existentiella följderna av en cancersjukdom och dess behandling.

Intensiv cancerrehabilitering i Jönköpings län

Intensiv cancerrehabilitering hjälper dig att bearbeta konsekvenserna av din cancersjukdom tillsammans med andra och förbättra din fysiska förmåga.

Rehabdans för dig med MS i Jönköpings län

Fysisk aktivitet och träning bidrar till att behålla funktion och är bra för hälsa och välbefinnande. Dans kan vara en utmärkt träningsform för dig som har Multipel Skleros - MS. Dans innehåller många delar som rytm, musik, koordination, kreativitet, social interaktion och kan också bidra till att du blir mindre trött.

Rehabdans för dig med stroke i Jönköpings län

Att använda kulturaktiviteter, som ett komplement till rehabilitering av olika neurologiska sjukdomar, kan ge goda effekter på hälsan. Flera studier visar hur musik och dans bearbetas i hjärnan. Nya metoder har utvecklats för att förbättra kognitiva, språkliga, motoriska och sociala förmågor hos personer med neurologiska diagnoser.

Kontrakturprofylax vid stroke

Program för att behålla ledrörlighet vid stroke.

Rehabilitering i varmt klimat för patienter i Jönköpings län

Du kan i vissa fall få rehabilitering utomlands i ett varmt klimat om du har psoriasis, en reumatisk sjukdom eller en neurologisk sjukdom eller skada. Beroende på vilken sjukdom eller skada du har får du olika typer av rehabilitering och träning. Målet är att förbättra din fysiska, psykiska och sociala funktionsförmåga.

Ljusbehandling vid psoriasis

UVB-ljus har läkande effekt vid psoriasis. Det normaliserar och förhindrar hastig celldelning i psoriasisplack. UVB-ljus har även direkta effekter på kroppens immunförsvar.

Habilitering och rehabilitering vid synnedsättning

Om du har en betydande synnedsättning kan du få stöd och hjälp att få vardagen att fungera så bra som möjligt.

Habilitering och rehabilitering vid hörselnedsättning

Om du har en bestående hörselnedsättning kan du få stöd och hjälp att klara vardagen så självständigt som möjligt.

Rehabilitering efter långvarig sjukskrivning eller smärta

Naturunderstödd rehabilitering (NUR)

Naturunderstödd rehabilitering (NUR) vänder sig till dig som är sjukskriven eller som är i riskzonen för sjukskrivning till följd av stressrelaterad ohälsa, såsom utmattningssyndrom.

Kulturunderstödd rehabilitering (KUR)

Kulturunderstödd rehabilitering (tidigare kultur på recept) är en arbetslivsinriktad rehabilitering för dig som har stressrelaterade besvär, psykisk ohälsa och/eller långvarig smärta.

Artrosskola

Att röra på sig när du har artros är viktigt för att du och din kropp ska må bra. Det går att lindra besvär av artros och i vissa fall undvika operation. Med hjälp av artrosskolan får du lära dig mer om vad artros är, hur det behandlas och vad du själv kan göra för att må bättre. Du får hjälp med träning av en fysioterapeut eller arbetsterapeut.

När du har ont

Du kan ha ont efter en skada eller en sjukdom. Ibland kan det vara svårt att hitta den direkta orsaken till att det fortsätter att göra ont. Smärtan kan komma plötsligt och gå över snabbt. Den kan också vara långvarig och pågå i flera månader.

Andra typer av rehabilitering

Dagrehabilitering

Om du på grund av sjukdom eller skada behöver få specialiserad rehabilitering kan du, efter bedömning på rehabiliteringsmedicinsk mottagning, bli erbjuden att komma på dagrehabilitering.

FaR - fysisk aktivitet på recept

Det går att förebygga, förbättra och behandla många sjukdomar genom regelbunden fysisk aktivitet. Du som behöver stöd för att komma igång med det kan få fysisk aktivitet på recept.

Träning efter förlossning

Graviditet och förlossning innebär en stor påfrestning för hela kroppen, inte minst bäckenbotten. Att fortsätta träna efter sin graviditet och förlossning ger många hälsoeffekter. Kroppen behöver tid på sig för återhämtning, men man ska inte vara rädd för att röra på sig. Genom att lägga extra fokus på bäckenbottenträning minskar risken för läckage av urin, gas eller avföring, så kallad inkontinens.

Film: Träning i säng

De här filmerna visar hur du kan göra för att träna när du ligger i en säng. Träningsprogrammet är anpassat för dig som har svårt att träna när du sitter eller står.

Till toppen av sidan