Centrum för reumatologi

Solnavägen 1E, Plan 5, Stockholm

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00
Tisdag08.00–16.00
Onsdag08.00–16.00
Torsdag08.00–16.00
Fredag08.00–16.00
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Solnavägen 1E, Plan 5, Stockholm
Län, kommun:
Stockholms län, Stockholm
Postadress:
Box 6357, 102 35 STOCKHOLM
Webbplats:
http://reumatologicentrum.se

Vägbeskrivning

Hitta hit:

För färd med bil eller färdtjänst: Norrbackagatan 90.

Kollektivtrafik:

Buss 3, 5, 6 eller 507 till hållplats Torsplan,

Tunnelbanans gröna linje till Sankt Eriksplan, uppgång Torsgatan.

Pendeltåg till Stockholm Odenplan, uppgång Vanadisvägen.

Vi erbjuder specialistvård för dig med känd reumatisk sjukdom eller misstänkt inflammatorisk reumatisk sjukdom. Du kommer till oss via remiss från din läkare.


Hos oss möter du erfarna arbetsterapeuter, fysioterapeuter, rehabkoordinatorer, kuratorer, läkare, sjuksköterskor och undersköterskor.


Vi är en del av Akademiskt specialistcentrum. Hos oss integreras högspecialiserad vård med forskning, utbildning, innovation och nya behandlingsformer. Vi bedriver forskning i samarbete med Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.


Vi tillhör den offentligt drivna vården. Vi drivs inte av vinstkrav utan av omtanke.

Ägarform: Region

Verksamheten tillhör Region Stockholm.

Om du har remitterats till oss för misstanke om reumatisk sjukdom kommer du kallas till ett första besök hos en läkare. Läkaren kommer göra en bedömning om du har en reumatisk sjukdom. Vi är en akademisk klinik, därför kan det hända att du får träffa en läkare under utbildning som handleds av en reumatolog.

  • Om utredningen visar att du har en reumatisk sjukdom kommer du att erbjudas läkemedelsbehandling.

    Läkemedel vid ledgångsreumatism

  • Du kan beställa receptförnyelse via e-tjänsterna i Alltid öppet.

  • Tillsammans med dig utformar vi en anpassad hälsoplan. Hälsoplanen innehåller information om din behandling, din medicinska planering, provtagning och plan för uppföljning. Din hälsoplan finns i din journal som du når via e-tjänsterna på 1177.

  • En del läkemedel kan ge bra effekt mot reumatisk sjukdom om du tar dem intravenöst, alltså direkt in i blodet. Det kan till exempel vara någon av de biologiska läkemedlen mot ledgångsreumatism. 

    Du som är patient hos oss och som ordinerats läkemedel via dropp/infusion av din reumatologläkare kan komma till vår infusionsmottagning.

    Kontakta oss för tidsbokning. Du behöver inte hämta ut ditt läkemedel innan du kommer hit, det får du här hos oss.

    Om du har en pågående infektion kan du inte få din behandling, då vill vi att du kontaktar mottagningen och bokar om din tid.

  • Läkemedel injicerat i lederna, ledinjektion, kan hjälpa när du upplever försämring i ett fåtal leder, som har varat mellan några dagar upp till veckor. Du som är patient hos oss kan få komma till vår ledinjektionsmottagning och få ledinjektioner där. 

    Du som är patient hos oss kan kontakta oss på för att boka tid för ledinjektion via Alltid öppet eller genom att ringa mottagningen.

  • Du behöver lämna regelbundna prover när du står på antireumatisk behandling. Det vanligaste är att du ska lämna blodprover var sjätte månad och du behöver själv ansvara för att komma ihåg det. I din journal på 1177.se kan du läsa mer om hur planeringen för just din provtagning ser ut.

    Vi samarbetar med Karolinska Universitetslaboratoriet och Unilabs. Du kan välja vilken du vill av deras enheter för att lämna dina prover. Remissen skickas elektroniskt och du behöver bara ta med din legitimation till provtagningen.

    Alla provtagningsenheter A-Ö - karolinska.se

    Unilabs provtagningsenheter - unilabs.se

  • Som underlag till ditt återbesök används resultatet från Patientens egen registrering (PER). De finns i Svensk Reumatologis Kvalitetsregister, där du får svara på frågor om din hälsa. Det är därför viktigt att du inför återbesöket registrerar dina uppgifter.

    Besök Tematräffaroch klicka på "Logga in i PER." 
    Du kan även att göra det när du är hos oss på mottagningen.

  • Du som patient hos oss har möjlighet att delta i tematräffar. Där får du lära dig mer om din reumatiska sjukdom och hur du kan hantera den. 

  • I början sker uppföljningen oftast tätare. Är du och din läkare överens om att din behandling fungerar bra, räcker det om uppföljningen sker glesare, ofta vartannat år eller mer sällan.

    Vi erbjuder uppföljning via telefon, videomöte eller besök hos oss på mottagningen. Du bestämmer vilket sätt som passar dig bäst. Din uppföljning kan göras av läkare, sjuksköterska eller fysioterapeut.

    Se till att registrera i PER (Patientens egen registrering) innan ditt återbesök.

Om du misstänker att du har en reumatisk led- eller muskelsjukdom ska du i första hand kontakta din vårdcentral. Vårdcentralen kan remittera dig till oss för ytterligare behandling om du behöver det.

Kontakta oss 

Kontakta oss via våra e-tjänster eller telefon. Du behöver e-legitimation för att logga in i e-tjänsterna. Om du ringer till oss får du knappa in ditt telefonnummer och får en tid när vi kommer att ringa upp dig. Via telefonsvarare och knappval kan du lämna återbud och förnya recept dygnet runt.

E-tjänsten Alltid öppet

Via Alltid öppet kan du som är patient hos oss:

  • Få rådgivning via chatt
  • Boka tid för ledinjektion
  • Ha videomöte med medarbetare hos oss
  • Boka om eller avboka ditt videomöte senast 24 timmar innan mötestiden

 

Remisskrav

Du behöver en remiss för att komma till oss.

Kom i god tid innan ditt besök och förbered dig gärna i förväg genom att skriva ner de frågor du har.

Registrera dina hälsouppgifter  

Patientens egen registrering (PER) är en patientportal där du själv registrerar uppgifter om din hälsa. Genom att använda PER blir du mer delaktig i din vård och får en förbättrad översikt över ditt sjukdomsförlopp och din behandling. Vi önskar att du fyller i PER några dagar innan ditt återbesök hos oss.

Ta med giltig legitimation

För din trygghet behöver du legitimera dig när du besöker oss. Det ska vara en fysisk, godkänd id-handling som till exempel körkort eller pass. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar

Tolk

Du kan ha rätt till tolk om det behövs för att förstå informationen du får när du besöker oss. En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår och kan påverka din vård. Det gäller både dig som talar ett annat språk och dig som har hörsel- eller talsvårigheter.

Ange att tolk behövs till besöket eller videomötet när du bokar tid och vilket språk det gäller, så hjälper vi dig med det. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för dig som patient. 

Betalning

Betala gärna med kort. Vi eftersträvar en kontantfri kassa. Du kan även välja att få en faktura. Har du frikort gäller det som betalning. Du betalar samma avgift för ett videomöte som vid ett fysiskt möte. Högkostnadsskydd och frikort hanteras elektroniskt. 

Patientavgifter i Stockholms län

Avboka besök

Du kan avboka din tid via e-tjänsterna eller telefon. Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent får du betala en avgift för uteblivet besök.

Uteblivet besök

  • Undvik parfymer och annat som doftar mycket när du ska besöka oss då många av våra patienter är överkänsliga mot starka dofter.

Till toppen av sidan