| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.00 | |
| Tisdag | 08.00–16.00 | |
| Onsdag | 08.00–16.00 | |
| Torsdag | 08.00–16.00 | |
| Fredag | 08.00–16.00 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | Dygnet runt | |
| Tisdag | Dygnet runt | |
| Onsdag | Dygnet runt | |
| Torsdag | Dygnet runt | |
| Fredag | Dygnet runt | |
| Lördag | Dygnet runt | |
| Söndag | Dygnet runt |
- Besöksadress:
- Hemvärnsgatan 15, plan 2, Solna
- Län, kommun:
- Stockholms län, Solna
- Postadress:
- Hemvärnsgatan 15, plan 2, 171 54 SOLNA
- Webbplats:
- http://asih.regionstockholm.se
Vägbeskrivning
Hitta hit:
T-bana: Solna strand, blå linje
Välkommen till ASIH Stockholm Norr. Vi erbjuder avancerad sjukvård i hemmet i Region Stockholms regi. ASIH är en form av vård som du själv kan välja när alternativet annars är sjukhusvård.
Hos oss finns läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, sjukgymnaster, arbetsterapeuter, kuratorer och dietister. Vi arbetar i team för att kunna erbjuda den helhetsvård, trygghet och kunskap som behövs för att du ska kunna vårdas hemma trots svår sjukdom. Vi vårdar patienter i alla åldrar.
Vi samverkar med andra vårdenheter, specialister, kommunens biståndshandläggare och hemtjänst och vi har en vårdavdelning på Jakobsbergs sjukhus där vi kan erbjuda snabb direktinläggning om behovet uppstår.
Vården hos oss är kostnadsfri och vår verksamhet är tillgänglig dygnet runt.
Du kommer till oss via remiss från din läkare.
Vi bedriver kvalificerad vård i hemmet och det mesta som kan göras på sjukhus kan vi också göra i ditt hem. Exempelvis ge smärtlindring och intravenöst dropp, sköta medicinsk utrustning och genomföra blodtransfusioner. Vi erbjuder också stödjande samtalskontakt, både till dig och dina närstående.
När du blir svårt sjuk påverkas alla i din omgivning. Ofta sätts den sjukes behov före de egna och i längden kan det bli en stor påfrestning. Du som är närstående till någon som vårdas i hemmet kan få stöd av oss. Närstående kan vara till exempel make eller maka, barn, föräldrar, syskon, nära vän, sambo eller särbo.
Det är viktigt att fånga upp barnens behov av råd, stöd och information. Att få vara delaktig och inkluderad även i det svåra i livet, ger en ökad trygghet för barnen och minskad risk för psykisk ohälsa. Därför får alla patienter som har barn som närstående minst ett familjefokuserat samtal.
Ett familjefokuserat samtal innebär att barnens behov är i fokus för samtalet, och hur ASIH kan stötta föräldrar och barn för att få en så bra kvarvarande tid som möjligt tillsammans. ASIH erbjuder även enskilda samtal med barn/unga vuxna utifrån deras behov.
Du som är patient hos oss behöver ge oss tillstånd att dela information om din sjukdom och behandling, till dina anhöriga. Vi delar ingen personlig information till dina anhöriga om du inte vill att de ska vara delaktiga.
Det är din behandlande läkare som avgör om du har medicinskt behov av att vårdas hemma med insatser från ASIH och skickar remiss. Du har då möjlighet att välja vårdgivare efter var du bor. När du är inskriven i ASIH får du en egen ansvarig läkare. Vi fortsätter dock med ett nära samarbete med din vanliga onkolog, neurolog eller annan specialist.
Vård hemma hos dig
Vi erbjuder ASIH i nästan hela Stockholms län. Då du valt en av våra ASIH-enheter sätter vi ihop ett vårdteam utifrån ditt och dina närståendes behov. Teamets arbete leds alltid av en läkare. Vi kan hjälpa dig med det mesta som går att göra på en sjukhusavdelning.
Kontakt med ASIH
Vi erbjuder videomöten till dig som är patient hos oss. På så sätt kan du enkelt möta oss på en tid och en plats som passar dig. När du och ASIH är överens om en tid bokar vi och kallar till videomötet. För att delta behöver du ha en giltig e-legitimation för identifiering, men du kan valfritt delta via dator eller mobiltelefon.
Som patient hos ASIH kan du kommunicera med oss via chatt för att lämna meddelanden, få kontakt med någon från ditt behandlande team eller ställa frågor.
Sjuksköterska finns alltid tillgänglig per telefon och vi har även tillgång till egen specialistläkarjour dygnet runt.
Tolk
Det finns möjlighet att ha med tolk vid videomöte liksom vid hembesök. Kontakta din vårdgivare i förväg och meddela om tolk önskas.
Hjälp utöver sjukvård
Om du även behöver hjälp med daglig personlig hygien, mat, utföra apoteksbesök och liknande behövs kommunal hemtjänst som komplement till ASIH som endast utför medicinsk vård. Ta då kontakt med biståndshandläggare i din hemkommun.
Patientavgifter
ASIH tillhandahåller de läkemedel som ordineras av ASIH-läkare, dessa ingår då inom ramen för den kostnadsfria ASIH-vården. Vissa hjälpmedel och nutritionspreparat debiteras till en låg avgift enligt regionens kriterier. Specialistpreparat ordineras av din behandlande läkare och du får då recept som vanligt på dessa.
På vår palliativa vårdavdelning betalar du en dygnsavgift enligt gällande taxa och läkemedel är då inkluderat. Dygnsavgiften debiteras månadsvis i efterhand.
Remisskrav
Du behöver en remiss för att komma till oss.
Åldersregler
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.