Tidig utlösning

Skriv ut (ca 3 sidor)

Tidig utlösning innebär att du får utlösning efter mycket kort tid när du har sex. En del har haft tidig utlösning hela livet, för andra kommer det plötsligt. Tidig utlösning kan bero på att du är stressad, nervös eller att du har någon sjukdom. Det är vanligt att få för tidig utlösning och det finns hjälp att få.

Skriv ut

Vad beror tidig utlösning på?

Vad beror tidig utlösning på?

Här är några vanliga orsaker till för tidig utlösning:

  • Oro, stress eller att du mår dåligt psykiskt.
  • Sjukdomar, till exempel prostatabesvär och sjukdomar som påverkar nervsystemet.
  • Erektionsproblem. Om du har svårt att få stånd kan det leda till tidig utlösning.
  • Genetiska orsaker, det vill säga, vissa personer har en snabbare utlösning än andra.
Fäll ihop

När ska jag söka vård?

När ska jag söka vård?

Kontakta en vårdcentral eller en sexologisk mottagning om du vill få hjälp med tidig utlösning. Du som är yngre kan kontakta en ungdomsmottagning. Åldergränsen för att kunna gå dit är ofta 23 år, men det kan variera mellan olika mottagningar. Ibland är det möjligt att få hjälp på en hud- och könsmottagning som finns på vissa sjukhus.

Det är bra om du har ett bokat besök som kan ske i lugn och ro. Då har du gott om tid under besöket. Om du går på en drop-in-mottagning kan det kännas stressigt.

Ring telefonnummer 1177 om du behöver hjälp med var du kan söka vård.

Fäll ihop

Vad kan jag göra själv?

Vad kan jag göra själv?

Det finns tekniker som du kan öva på för att fördröja utlösningen. När du gör sådana övningar är det bra om du har tålamod. De kan behöva göras under en längre tid innan du märker något resultat. 

Ett sätt som du kan pröva är att själv försöka hitta kontrollen över utlösningen genom att onanera, eller har sex med någon annan. Det är viktigt att vara ostörd för att kunna fokusera på sin kropp, och hur det känns.

Start-stopp-tekniken

Den vanligaste tekniken för att träna på att fördröja sin utlösning är den som kallas för start-stopp. Hur många övningar den består av och hur de ska gå till kan variera en del beroende på var du läser, eller vem du pratar med. Men gemensamt är att det handlar om att träna på att kunna vara upphetsad, utan att få en utlösning som du inte kan kontrollera.

Känna efter hur det känns

Onanera och få utlösning, men känn efter och tänk på hur det känns. Hur och var det känns? Hur förändras det när upphetsningen ökar? Hur känns det precis innan utlösningen kommer? Efter att ha gjort det i några dagar kan du börja med nästa övning.

Hitta känslan innan utlösningen

I nästa fas onanerar du till dess du börjar närma dig att få utlösning. Då görs ett kort avbrott, så att upphetsningen bromsas. Känn efter hur det känns när utlösningen är på väg. Går det att hitta en särskild känsla innan utlösningen kommer? Det kan kännas som en ilande känsla, ett pirr eller sammandragning i underlivet.

Upprepa sen det här tre gånger till, och låt utlösningen komma den fjärde gången. Gör det här var tredje dag till du börjar känna igen de känslor som kommer innan utlösningen. Under hur lång tid du behöver göra den här övningen är olika, men ha inte för bråttom utan räkna med att det tar tid.

Gör du övningen tillsammans med en sexpartner kan hen vara den som stimulerar dig med handen istället för du själv

Träna uthållighet

Du fortsätter som tidigare men gör istället övningarna i duschen med varmvatten, eller onanerar med hjälp av glidmedel eller olja. Det är för att skapa en varmare och fuktigare känsla vid onanin. När du kan onanera i tre minuter utan att få utlösning och utan att behöva avbryta kan du gå vidare till nästa fas.

Gör du övningen med en sexpartner kan du här istället ligga på rygg och låta partnern grensla penisen och rida dig om det är möjligt. När du närmar dig utlösning görs ett avbrott och partnern sitter stilla, innan ni börjar igen.

Kunna kontrollera

Här fortsätter du att onanera i duschen eller med olja eller glidmedel, men avbryter inte stimuleringen när utlösningen är på väg att komma. Istället sänker du tempot. Övningen handlar om att hitta känslan av kontroll genom att sakta ner. Att behålla kontrollen genom att hitta en långsammare rytm.

Görs övningarna när du har samlag kan du istället göra den här övningen i skedställningen eller missionärsställningen, beroende vad ni tycker känns bäst. 

Klämtekniken

En annan teknik du kan använda är klämtekniken.

När du närmar dig utlösning, klämmer du åt med tumme och pekfinger nedanför ollonet och stoppar utlösningen.

Återkommande träning

Du kan behöva fortsätta att göra övningar, för att den upptränade kontrollen ska hålla i sig. Att helt sluta träna och helt gå tillbaka till att ha sex på sättet som du hade tidigare kan göra att effekten av övningarna minskar. Så att det blir svårare att känna och kontrollera utlösningen igen. 

Det är ofta bra att få hjälp av en sexolog

För att de här teknikerna ska fungera måste du träna regelbundet under några veckor eller månader. Det kan även hända att de inte hjälper alls. Oftast är det lättare att genomföra dessa träningsprogram om du får instruktioner av en sexolog.

Fäll ihop

Behandling av tidig utlösning

Behandling av tidig utlösning

Ibland kan psykoterapi med sexologisk inriktning fungera som behandling. Då får du hjälp med att bättre känna igen kroppens signaler. Ibland kan några enstaka samtal med en sexologiskt kunnig läkare eller sjuksköterska göra att problemet med tidig utlösning blir bättre eller försvinner helt.

Du kan också få hjälp att lära dig använda olika tekniker som används i samband med sex.

Det finns läkemedel som kan fördröja utlösningen. Även erektionsläkemedel kan ibland hjälpa mot tidig utlösning.

Du kan läsa mer på UMO.se om tidig utlösning.

Fäll ihop
Skriv ut (ca 3 sidor)
Senast uppdaterad:
2017-03-06
Redaktör:

Johanna Brydolf, 1177 Vårdguiden.

Granskare:

Lennie Lindberg, specialistsjuksköterska och auktoriserad klinisk sexolog, Stockholm.