Välja hälsocentral i Västerbotten
Välja hälsocentral i Västerbotten - svenska lättlästEn hälsocentral är en mottagning som ofta finns nära där du bor. Du kan själv välja vilken hälsocentral du vill ha kontakt med när du behöver vård.
På en hälsocentral finns läkare, sjuksköterskor och annan vårdpersonal. De kan hjälpa till om du eller någon i din familj är sjuk eller nedstämd.
Du kan välja vilken hälsocentral du vill ha och anmäla dig där.
Att välja hälsocentral kallas också hälsoval.
Vilka hälsocentraler kan jag välja mellan?
Kontaktuppgifter till hälsocentraler och sjukstugor som finns inom Hälsoval Västerbotten hittar du på 1177.se. Sidan är på svenska.
Så gör du för att välja en hälsocentral
Du anmäler dig på en hälsocentral i Västerbotten genom att logga in på 1177.se. För att göra det behöver du en e-legitimation.
Du kan också välja hälsocentral genom att fylla i en blankett och skicka den till hälsocentralen som du valt.
Du kan beställa blanketten på hälsocentralen eller så kan du ladda ner den genom att klicka på länken nedanför. Blanketten öppnas i en ny flik.
Länk till blankett för att välja hälsocentral
Du kan byta hälsocentral två gånger per år.
Öppettider
Alla hälsocentraler har öppet dagtid på vardagar. Du kan ringa till din hälsocentral eller kontakta dem genom att logga in på 1177.se.
För att logga in på 1177 behöver du ha ett svenskt personnummer och en e-legitimation.
Om du blir sjuk under kvällen eller helgen kan du ringa telefonnummer 1177. Där får du prata med en sjuksköterska. Då får du råd om hur du tar hand om ditt besvär. Om det behövs kan sjuksköterskan berätta för dig var du kan söka vård.
Du kan ringa telefonnummer 1177 dygnet runt. Om du har ett utländskt nummer ska du i stället ringa +46 771-11 77 00.
Sjuksköterskorna kan hjälpa dig på svenska eller engelska.
Söka vård på en annan hälsocentral
Du kan söka vård på en annan hälsocentral än den du anmält dig till. Det kan till exempel vara om du är på en annan ort och behöver vård.
Skyddande personuppgifter
Du som har skyddade personuppgifter kan besöka vilken hälsocentral du vill.
Du som flyttat
Om du flyttar får du den hälsocentral som har ansvar för vården i det området. Vill du ha någon annan måste du välja det själv.
Har du tidigare valt en hälsocentral har du fortfarande kvar den även om du flyttat.
Nyfödda och barn under 16 år
Om du får ett barn väljer du hälsocentral till ditt barn. Om du inte väljer en hälsocentral får barnet samma som sin mamma eller den person som är ansvarig för barnet.
Du kan byta hälsocentral för ditt barn fram till att barnet är 16 år.
Vad gäller vid besöket?
När du besöker en hälsocentral betalar du en avgift för ditt besök. Det kallas för en patientavgift.
Det är samma avgift för alla hälsocentraler.
Sjukresor
Har du valt den hälsocentral som ligger närmast ditt hem kan du få bidrag av Region Västerbotten för dina resor.
Har du valt en annan hälsocentral får du betala resan själv.
Fast vårdkontakt och fast läkarkontakt
Du kan få hjälp och stöd i din kontakt med vården. Det kallas för att ha en fast vårdkontakt. Det är en person på hälsocentralen som till exempel kan hjälpa dig med att hålla kontakten med andra verksamheter som ger dig vård.
Du kan även få en läkare du alltid träffar. Det kallas för en fast läkarkontakt.
Texten finns översatt – other languages
Choosing a health centre in Västerbotten – engelska
اختيار مركز صحة في Västerbotten – arabiska
انتخاب کردن مرکز بهداشت در شهرستان وستربوتن – persiska
Doorashada rugta caafimaadka ee Västerbotten – somaliska
ኣብ Västerbotten ማእከል ጥዕና ምምራጽ – tigrinska
Як обрати медичний центр у Вестерботтені – ukrainska
Terveyskeskuksen valinta Västerbottenissa – finska
Valita terhveyskeskus Västerbottenissa – meänkieli
Healsoejarngem veeljedh Jilliebetnien leenesne – sydsamiska
Dearvvašvuođaguovddáža válljen Västerbottenis – nordsamiska