Döv- och dövblindcentralen

Kronparksgården, Eva Lagerwalls väg 1, Uppsala

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
018-611 67 10
Öppet idag

Stängt

    Telefontid idag

    Stängt

      Fler tider och telefonnummer

      • Bildtelefon
        hc.uppsala@ectalk.se
      Telefontider
      • Mån - Fre08:00 - 10:30 Telefon
      • Mån - Fre08:30 - 11:00 Bildtelefon
      Öppettider
      • Mån - Fre08:00 - 12:00 ej helgdag
      • Mån - Fre13:00 - 16:00 ej helgdag

      Besöksadress:
      Kronparksgården, Eva Lagerwalls väg 1, Uppsala
      Län, kommun:
      Uppsala län, Uppsala
      Postadress:
      Region Uppsala, 751 85 Uppsala

      Vägbeskrivning

      Hitta hit:

      För att få aktuell vägbeskrivning till oss, gå till www.eniro.se eller www.hitta.se. Vill du få information om busslinjer och tidtabeller, kontakta Upplandslokaltrafik eller sök på www.ul.se.

      Du som är döv och du som har dövblindhet är välkommen till oss.

      Döva personer kan kontakta oss utan remiss.

      Du som har dövblindhet eller en kombinerad hörsel- och synnedsättning behöver remiss från specialistläkare för att boka tid hos oss.

      På Döv- och Dövblindcentralen har vi två team: Dövteamet och Dövblindteamet.

      Vi kan bland annat ordna med hjälpmedel till dig, träna orientering med käpp, lära ut nya sätt att kommunicera, ge stöd vid kontakter till myndigheter eller för att fylla i blanketter. Du kan även få samtalsstöd kring din dövhet eller dövblindhet.


      Våra tekniker och ingenjör kan hjälpa till att installera eller reparera hjälpmedel.


      Verksamhetschef: Vivianne Börjesson

      Driftsform

      Driftsform: Region

      Informationsfilmer på teckenspråk.

      • Om oss på Döv- och dövblindcentralen

        Du som är döv och du som har dövblindhet är välkommen till oss. Döva personer kan kontakta oss utan remiss. Du som har dövblindhet eller en kombinerad hörsel- och synnedsättning behöver remiss från specialistläkare för att boka tid hos oss.

        På Döv- och Dövblindcentralen har vi två team: Dövteamet och Dövblindteamet. Vi kan bland annat ordna med hjälpmedel till dig, träna orientering med käpp, lära ut nya sätt att kommunicera, ge stöd vid kontakter till myndigheter eller för att fylla i blanketter. Du kan även få samtalsstöd kring din dövhet eller dövblindhet. Våra tekniker och ingenjör kan hjälpa till att installera eller reparera hjälpmedel.

        Verksamhetschef: Vivianne Börjesson

      • Inför ditt besök

        Har du en bokad tid och vill bli hämtad vid huvudentrén, meddela oss före besöket.
        Ska du träffa audionom behöver dina öron vara fria från vax, annars kan undersökningen inte genomföras.

      • Om dövblindteamet

        I dövblindteamet har vi olika yrken och alla har kunskap om dövblindhet.
        Vi träffar personer med kombinerad syn och hörselnedsättning i alla åldrar.
        Vi träffar också anhöriga, familj, förskola, skola och gruppbostäder med flera.

      • Om dövteamet

        I dövteamet har vi olika yrken och de flesta kan teckenspråk, alla har kunskap om dövhet och dövkultur. Vi träffar vuxna döva personer och döva gymnasieelever.
        Vi ordnar med hjälpmedel till exempel bildtelefon, dörrklocka och väckarklocka med mera.

      • Boka besök och kontakta oss

        Besök till Döv- och dövblindcentralen behöver bokas innan.
        Du kan kontakta oss via bildtelefon hc.uppsala@ectalk.se, telefon eller 1177.

      • Hitta till oss med buss och res gratis med UL till bokade besök

        Om du har ett bokat besök hos oss kan du få en gratis biljett i UL-appen.
        Läs mer i UL-appen eller på www.ul.se/vardbesok.
        Buss 4 och 12, busshållplats Kronparksgården.
        Buss 8 och 100, busshållplats Hammarby kyrkogård.

      • Patientavgifter

        Om du inte kan komma på ditt bokade besök måste du avboka. Om du inte avbokar eller avbokar för sent kommer du att få betala en avgift.

      • Lämna tillbaka hjälpmedel

        Om du inte längre behöver ditt lånade hjälpmedel, lämna det till vår expedition.
        Tala om ditt personnummer när du lämnar tillbaka hjälpmedlet. Kontakta oss om du har frågor.

      • Servicebesök

        Du kan boka tid hos oss för justering eller service av ditt hjälpmedel till exempel:

        • Reparation av trasigt hjälpmedel.
        • Kontroll och justering av hörapparat och insatser samt vid behov avtryck för nya insatser.

        Innan du bokar tid:

        • Se till att hörapparaten/hjälpmedlet har nytt batteri eller är laddat.
        • Se till att batteriet sitter rätt.
        • Starta om bildtelefon och router
        • Rengör hörapparatens insats
        • Rengör dina öron från vax, kontakta din vårdcentral om du behöver hjälp.

      Till toppen av sidan