Centrum för neurologi

Solnavägen 1E, Plan 5, Stockholm

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.00
Tisdag08.00–16.00
Onsdag08.00–16.00
Torsdag08.00–16.00
Fredag08.00–16.00
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Solnavägen 1E, Plan 5, Stockholm
Län, kommun:
Stockholms län, Stockholm
Postadress:
Box 6357, 102 35 STOCKHOLM
Webbplats:
http://www.neurologicentrum.se

Vägbeskrivning

Hitta hit:

För färd med bil eller färdtjänst: Norrbackagatan 90.

Kollektivtrafik:

Buss 3, 5, 6 eller 507 till hållplats Torsplan,

Tunnelbanans gröna linje till Sankt Eriksplan, uppgång Torsgatan.

Pendeltåg till Stockholm Odenplan, uppgång Vanadisvägen.

Vi erbjuder specialistvård dig som är 18 år eller äldre och som har multipel skleros (MS) eller Parkinsons sjukdom. Du kommer till oss via remiss från din läkare.


Hos oss möter du erfaren vårdpersonal inom flera olika yrkesgrupper. Bland annat läkare och sjuksköterskor med erfarenhet av MS eller Parkinsons sjukdom.


Vi är en del av Akademiskt specialistcentrum. Hos oss integreras högspecialiserad vård med forskning, utbildning, innovation och nya behandlingsformer. Vi bedriver forskning i samarbete med Karolinska Institutet och Karolinska Universitetssjukhuset.


På Centrum för neurologi registrerar vi information i Svenska neuroregister. De nationella kvalitetsregistren hjälper oss att göra jämförelser samt att utveckla och förbättra vården. Du kan välja att inte vara med i registren.


Vi tillhör den offentligt drivna vården. Vi drivs inte av vinstkrav utan av omtanke.

Ägarform: Region

Verksamheten tillhör Region Stockholm.

Som patient hos oss får du som har multipel skleros (MS) eller Parkinsons sjukdom specialistvård och kunskap om hur din sjukdom påverkar dig. 

Till oss kommer du via remiss från din vårdcentral eller från neurolog. När vi fått din remiss kallar vi dig till ett nybesök hos någon av våra neurologer. När neurologen bedömt vilken behandling du behöver så påbörjas den. 

  • När din sjukdom är stabil och du märker bra resultat av din behandling har du möjlighet att välja att få din uppföljning via videolänk eller telefon. Du fyller i ett webbformulär om hur du mår och sedan får du ditt uppföljande samtal utan att behöva åka till oss.

  • Hos oss arbetar även fysioterapeut, arbetsterapeut, kurator, neuropsykolog, logoped, psykiater, psykiatrisjuksköterska och undersköterska. Alla har hög kompetens om MS och Parkinsons sjukdom. 

    Efter individuell medicinsk bedömning kan du som patient få konsultationsbesök med en eller flera av de här yrkesgrupperna.

  • Patientens egen registrering (PER) är en patientportal där du själv registrerar uppgifter om din hälsa. Genom att använda PER blir du mer delaktig i din vård och får en förbättrad översikt över ditt sjukdomsförlopp och din behandling.

    Dina PER-registreringar ger oss viktig information och vi önskar därför att du fyller i PER några dagar innan ditt återbesök hos oss på Centrum för neurologi.

  • Vi samarbetar med Karolinska Universitetslaboratoriet. Du kan välja vilken du vill av deras enheter för att lämna dina prover.  

    Alla provtagningsenheter A-Ö - karolinska.se

  • Du som är patient hos oss kan få stöd av en rehabkoordinator. Rehabkoordinatorn vägleder dig under din sjukskrivning för att din rehabilitering ska bli så bra som möjligt. Du kan få stöd av att samordna kontakten med din arbetsgivare och andra som är inblandade i din rehabilitering. Det kan också till exempel gälla Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller Socialtjänsten.

  • När du är patient hos oss har du tillgång till sjuksköterska som har specialistkompetens för multipel skleros eller Parkinsons sjukdom. 

  • Du som patient hos oss får erbjudande om ett årligt besök hos läkare. Din läkare gör en individuell medicinsk bedömning om du kan ha behov av tätare eller glesare läkarbesök.

Om du misstänker att du har Parkinsons sjukdom eller multipel skleros (MS) ska du i första hand kontakta din vårdcentral. Vårdcentralen kan remittera dig till neurologisk avdelning för utredning och behandling. När du fått din diagnos kan neurologen remittera dig vidare till oss om du behöver det. 

Kontakta oss 

Kontakta oss via våra e-tjänster eller telefon. Du behöver e-legitimation för att logga in i e-tjänsterna. När du ringer så får du knappa in ditt telefonnummer så ringer vi upp dig. Via telefonsvarare och knappval kan du lämna återbud och förnya recept dygnet runt. 

E-tjänsten 1177

Genom att lägga till Centrum för neurologi bland dina mottagningar i 1177 kan du:

  • Avboka eller omboka tid
  • Begära intyg
  • Beställa tid
  • Förlänga sjukskrivning
  • Förnya recept
  • Be oss kontakta dig
  • Lämna synpunkter och klagomål på den vård du får hos oss

E-tjänsten Alltid öppet

Via Alltid öppet kan du som är patient hos oss:

  • Förnya recept
  • Få rådgivning
  • Skicka meddelande 
  • Ha videomöte med medarbetare hos oss
  • Boka om eller avboka ditt videomöte senast 24 timmar innan mötestiden

 

Remisskrav

Du behöver en remiss för att komma till oss.

Åldersregler

Vi tar emot patienter som är 18 år eller äldre.

Kom i god tid innan ditt besök och förbered dig gärna i förväg genom att skriva ner de frågor du har.

Registrera dina hälsouppgifter  

Patientens egen registrering (PER) är en patientportal där du själv registrerar uppgifter om din hälsa. Genom att använda PER blir du mer delaktig i din vård och får en förbättrad översikt över ditt sjukdomsförlopp och din behandling. Vi önskar att du fyller i PER några dagar innan ditt återbesök hos oss.

Ta med giltig legitimation

För din trygghet behöver du legitimera dig när du besöker oss. Det ska vara en fysisk, godkänd id-handling som till exempel körkort eller pass. Region Stockholm godkänner inte digitala id-handlingar

Tolk

Du kan ha rätt till tolk om det behövs för att förstå informationen du får när du besöker oss. En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår och kan påverka din vård. Det gäller både dig som talar ett annat språk och dig som har hörsel- eller talsvårigheter.

Ange att tolk behövs till besöket eller videomötet när du bokar tid och vilket språk det gäller, så hjälper vi dig med det. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för dig som patient. 

Betalning

Betala gärna med kort. Vi eftersträvar en kontantfri kassa. Du kan även välja att få en faktura. Har du frikort gäller det som betalning. Du betalar samma avgift för ett videomöte som vid ett fysiskt möte. Högkostnadsskydd och frikort hanteras elektroniskt. 

Patientavgifter i Stockholms län

Avboka besök

Du kan avboka din tid via e-tjänsterna eller telefon. Om du måste avboka din tid ska detta göras senast 24 timmar före besöket. Om du uteblir utan giltigt skäl eller avbokar för sent får du betala en avgift för uteblivet besök.

Uteblivet besök

  • Undvik parfymer och annat som doftar mycket när du ska besöka oss då många av våra patienter är överkänsliga mot starka dofter.

Till toppen av sidan