Psykisk hälsa

Att söka stöd och hjälp

Här finns information om olika former av stöd du kan få. Det finns också kontaktuppgifter till olika patient- och närståendeföreningar.

Innehåll - Att söka stöd och hjälp

Visa innehåll som:
Digital föräldrautbildning – psykisk hälsa hos barn och unga

Behöver du stöd i ditt föräldraskap? Till exempel med hur du kan skapa rutiner för ditt barn, stötta ett barn som är orolig eller hur du kan minska risken för konflikter i vardagen. Då kan du som är förälder till ett barn mellan 6 och 12 år få delta i en digital utbildning i grupp.

Familjerådgivning

Alla kan få problem i sin relation. Då kan det vara bra att prata med någon utomstående. Alla kommuner erbjuder samtal hos familjerådgivningen.

Hitta en psykolog eller psykoterapeut

Du kan söka psykoterapi via sjukvården i din region, eller söka en psykolog eller psykoterapeut privat. Kostnaden varierar.

KBT på nätet

KBT är en form av terapi som kan hjälpa vid exempelvis sömnsvårigheter, depression, stress och ångest. Det går att få KBT på nätet. Då kan du ta del av behandlingen var och när det passar dig.

Patientföreningar och närståendeföreningar vid psykisk ohälsa och beroende

Här finns en lista över föreningar och organisationer som erbjuder olika form av stöd. Det spelar ingen roll var du bor i landet. Du behöver inte heller vara medlem för att ta kontakt.

Psykisk hälsa – vård och stöd för barn och unga i Västerbotten

Barn och unga som mår psykiskt dåligt kan på olika sätt få stöd och hjälp av vården. Här får du information om var du kan söka vård.

Psykisk hälsa - vård och stöd för vuxna i Västerbotten

På den här sidan kan du som är 18 år och äldre läsa om var du vänder dig för att söka psykiatrisk vård i Västerbotten.

Psykoterapi och psykologisk behandling

Psykoterapi eller annan psykologisk behandling innebär ofta samtalsbehandling, antingen ensam eller ihop med andra. Ibland kan du få terapi som internetbehandling.

Råd och stöd på mejl, chatt och telefon

Många föreningar och organisationer erbjuder råd och stöd på nätet och telefon. Det kostar ingenting och du behöver inte berätta vem du är, om du inte vill. Här finns en lista på stödlinjer och telefonjourer som du kan kontakta om du behöver tillfälligt stöd.

Söka psykiatrisk vård

Sök vård på vårdcentralen eller en psykiatrisk mottagning om du mår psykiskt dåligt. Kontakta en psykiatrisk akutmottagning eller ring 112 om du eller någon du känner har allvarliga självmordstankar eller självmordsplaner.

Mer på 1177

Rörelse är livsviktigt

All form av rörelse kan påverka din hälsa positivt. Du blir piggare, starkare och minnet kan förbättras. Dessutom sover du bättre. Risken för sjukdomar och benbrott minskar också.

Självkänsla

Självkänslan påverkar hur du mår psykiskt. En stark självkänsla kan göra det lättare att hantera stress och komma överens med andra. En stark självkänsla innebär att du är nöjd med dig själv och känner att du är värdefull. Det går att träna upp sin självkänsla.

Skapa en hållbar vana - gör en hälsoplan

Det kan vara lättare än du tror att byta en dålig vana mot en bra. När du väl bestämt dig för att göra en förändring kan det vara bra att sätta upp realistiska och tydliga mål. Ett sätt kan vara att upprätta ett avtal med dig själv – att göra din egen hälsoplan.

Till toppen av sidan