Vårdcentralen Ryd, Linköping


Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Förnya recept

  • Intresseanmälan för KBT via nätet

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Tidbokning av telefontid

  • Synpunkter och klagomål

Telefonnummer och Öppettider

010-105 96 60
Telefontid idag:
08–17
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–17
Öppettider:
Mån-fre 08–17

Aktuellt

Ny funktion för vanliga symtom

Publicerad: 2017-02-09

Vid några vanliga symtom som till exempel ont i halsen eller urinvägsbesvär kan du nu få vägledning till rätt vårdnivå genom att göra en snabbcheck på 1177.se. Här får du hjälp att bedöma om du kan vårda dig själv, behöver ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning eller söka vård på en vårdcentral, jouröppen mottagning eller akutmottagning. Vanliga symtom – när ska jag söka vård?http://www.1177.se/Ostergotland/vanliga-symtom/ 

ADRESS

Besöksadress
Alsättersgatan 40 A, Linköping
Län, kommun
Östergötlands län, Linköping
Postadress
Vårdcentralen Ryd
Alsättersgatan 40 A
584 32 Linköping

Vårt utbud

Välkommen till vårdcentralen Ryd.

Anmäl dig alltid i receptionen för besök och provtagning.

När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning. Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.

Vårdcentralen använder ett automatiskt telefonkösystem, Call me. Detta innebär att en telefonsvarare svarar när du ringer upp. Du får uppge ditt telefonnummer och får då besked om ett klockslag när en sjuksköterska kommer att ringa upp dig. 

Utöver läkare, distriktsköterskemottagning och barnavårdscentral har vårdcentralen Ryd ett antal olika specialmottagningar. Till samtliga mottagningar, utom till provtagningen, måste du ringa och boka en tid före besöket.

 

 

Astma- och KOL mottagningen

Personer listade på vårdcentralen Ryd med känd astma eller KOL kallas regelbundet till kontroller hos astmasköterskan.

Målet med verksamheten är att förebygga akuta och långsiktiga komplikationer med bibehållen livskvalitet.

Endast tidsbokade besök.

Telefonnummer: 010 - 105 9660

Ansvariga astmasköterskor: Eva Amberin och Cecilia Dalin. 

Barnavårdcentralen

Blodtryckmottagningen

Sjuksköterskemottagning för patienter med högt blodtryck, höga blodfetter eller övervikt. Innefattar blodtrycksmätning, hälsoförebyggande samtal runt kost, motion, tobak och alkohol.

Endast tidsbokade besök

Ansvarig sköterska: Linda Gustavsson.

Telefonnummer:010-105 9660 

Diabetesmottagningen

Alla personer listade på Vårdcentralen Ryd med känd typ-2 diabetes kallas regelbundet till diabetessköterska för uppföljning. Personer med typ-1 diabetes har i huvudsak sin uppföljning på EM-kliniken på Universitetssjukhuset.

Vi följer vårdprogrammet för diabetes i Östergötland som baseras på de nationella riktlinjerna. Målet med verksamheten är att förebygga akuta och långsiktiga komplikationer med bibehållen livskvalitet.

För utvärdering och utveckling av verksamheten registrerar vi fortlöpande i Nationella Diabetes Registret (NDR).

 

Mottagning: Endast tidsbokade besök
   

Telefonnummer: 010-105 9660
Ansvariga diabetessköterskor: Anna Gabrielsson, Annika Sundell

Dietistmottagningen

Dietisten ger råd om diet och lämplig kost vid exempelvis diabetes, höga blodfetter, känslig mage (IBS), laktosintolerans. undernäring och övervikt / fetma.  Endast tidbokade besök.

Dietist:   Amanda Weimar.

Telefonnummer: 010-103 53 24

Telefontid Tisdagar och Torsdagar kl 11.30 - 12.00

Distriktssköterskemottagningen

Här kan du få hjälp med lättare åkommer så som såromläggning, borttagning av stygn, injektioner, rådgivning mm.

Endast tidbokade besök.

 

Telefonnummer: 010-105 9660

Hälsomottagningen

Vi erbjuder hälsosamtal för 75-åringar och äldre.

Vi samtalar kring din livssituation och vill på detta vis förebygga ohälsa.

Välkomna att ringa för att boka tid 010-105 9660

Inkontinensmottagningen

Information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning för patienter med urinläckage.

Mottagning: Endast tidsbokade besök
Telefonnummer: 010-105 9660
Ansvarig inkontinenssköterska: Birgitta Niskala

  • Nytt från januari 2017

Från januari 2017 behöver du som redan har inkontinenshjälpmedel be din ordinarie förskrivare att skriva ut ditt hjälpmedel på nytt. Detta på grund av att vi byter distributör.

När du fått ditt hjälpmedel utskrivet igen och ska beställa nästa gång har du 3 alternativ enl nedan.

-På webben:Logga in med personnummer, lösenord och beställ här. 

-Via telefon:  010-103 00 30

-E-post:       Du kan även skicka din beställning via e-post: uttag@isydistribution.se
Om du skickar e-post uppge:

  • Personnummer (ÅÅÅÅMMDD-NNNN)
  • AdressEventuell portkodTelefonnummer (där du kan nås)
  • Namn på de artiklar du vill ha hemskickade

 

Läkarmottagningen

Samtliga besök till läkare bokas i förväg via sjuksköterska på telefonnummer 010-105 9660

Våra läkare:

  • Xhavit Shatri, Distriktsläkare
  • Kostantinos Ntemos, Distriktsläkare
  • Jerker Karlén, Specialistläkare
  • Katrin Larsson, ST-läkare
  • Elena Doroshenko, ST-läkare
  • Narmina Karimova, ST-läkare
  • Mohit Aggarwal, Underläkare

Medicinska fotvården

Fotvård är huvudsakligen för diabetiker och då efter remiss från läkare eller diabetessköterska.

Kontakta din diabetessköterska eller din läkare för mer information.

Provtagningen

Ingen tidsbokning  krävs för provtagning. Det måste dock finnas en beställning på vilka prover som ska tas. Anmäl dig alltid i receptionen.

Öppettider för provtagning:

Måndag - Torsdag 08.00 -16.00, Fredagar endast mellan 8.00-12.00  Lunchstängt mellan kl 12.00-13.00

Obs: Lunchstängning kan förekomma och är då mellan kl 12.00 - 13.00

 

Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter.

Rehabsamordnare

Vid längre tids sjukdom och rehabilitering erbjuds rehabsamordning för samverkan kring rehabplanering.

Rehabsamordnaren kan stödja dig i frågor kring sjukskrivning, rehabilitering samt intyg. Rehabsamordnaren samarbetar med läkare och övriga vårdgivare.

Samt kan stödja dig i kontakten och samverka med arbetsgivare, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller Socialtjänsten.

Rehabsamordnare vårdcentralen Ryd

Maria Millqvist 

Lena Didriksson

Telefon 010-1059660

Rökavvänjningen

Hos oss kan du få individuell rådgivning och stöd av utbildad tobaksavvänjare.

Endast tidbokade besök

Ring för att boka en tid, telefonnummer: 010-1059660

Tobaksavvänjare är Eva Amberin och Rose-Marie Magnussen 

Samtalsmottagningen

Mottagning efter överenskommelse.

Vår kurator heter Maria Lindgren och går att nå enligt nedan.

Telefontid: Måndag kl 09.00-09.30, onsdag kl 08.00-08.30 och torsdag kl 16.00-16.30

Telefonnummer: 010 - 103 53 79

Tympanometrimottagningen

Barn under 7 år kontrolleras 3 månader efter genomgången öroninflammation med tympanometri .

Man kontrollerar då att infektionen har läkt ut, då det annars kan få effekter på barnets hörsel och talutveckling. Denna undersökning görs med en enkel apparat som kontrollerar trumhinnans rörlighet. Undersökningen är smärtfri och tar bara några minuter. Barnet bör ej vara förkyld vid undersökningen.

Mottagning: Endast tidsbokade besök eller efter kallelse.

Ansvarig: Sjuksköterska Gabriella Väppling, undersköterska Rose-Marie Magnussen

Vaccinationsmottagningen

Läs mer om influensvaccination här.

 

Gardasil, vaccination mot livmoderhalscancer. Vaccinationsmottagningen på Universitetssjukhuset. 

Avgiftsfri vaccinering mot livmodershalscancer, humant papillomviurs (HPV) för flickor födda 1993- 1996 erbjuds. Du som är under 18 år behöver ha med ifylld samtyckesblankett underskriven av vårdnadshavare. Mer information och samtyckesblanketter

 

Rådgivning och vaccinationer inför utlandsresan hänvisas till Vaccinationsmottagningen på Universitetssjukhuset

Om oss

Till Vårdcentralen Ryd är alla välkomna. Vi erbjuder en trygg och säker hälso- och sjukvård, med god kvalitet som bygger på hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och bra bemötande.

Information till patienter

Remisskrav:
Nej

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Ryd, Linköping.

Telefon- & läkartillgänglighet

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

95 %

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
95%
Mätningen genomfördes
2016-12-01 - 2016-12-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

59 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
59 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

63 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
63 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

61 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
61 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

72 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
72 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

75 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
75 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2016
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information