Vårdcentralen Ryd, Linköping
Våra e-tjänster
- 1. Boka tid direkt
- 2. Av/omboka tid direkt
- Av/omboka tid
- Förnya recept
- Intresseanmälan för KBT via nätet
- Kontakta mig
- Stöd och behandling
-
Tidbokning av telefontid
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Synpunkter och klagomål
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
-
1. Boka tid direkt
Välkommen till Vårdcentralen Ryd. Här kan du boka tid på några av våra mottagningar. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Du får en bekräftelse på din bokning via ditt personliga konto i 1177 vårdguidens e-tjänster. Om du vill ändra din bokning måste du själv av- eller omboka ditt besök för att slippa betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Du ändrar din bokning under rubriken ”Av- och omboka tid direkt”. -
2. Av/omboka tid direkt
Här kan du av- och omboka dina bokade besök till Vårdcentralen Ryd. Du får en bekräftelse på din av- eller ombokning via ditt konto i 1177 vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din person eller där du agerar som ombud registrerat i 1177 vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. Om du inte avbokar din tid och uteblir får du betala för uteblivet besök. Avgiften för uteblivet besök gäller även om du har frikort. Vid akut förhinder var vänlig ring 010-105 9660 -
Av/omboka tid
Här kan du av- eller omboka en redan bokad tid på mottagningen. Du måste avboka senast fyra timmar innan den bokade tiden annars debiteras du för uteblivet besök. Debitering sker även om du har frikort. Du får bekräftelse på avbokningen samt besked om eventuell ombokning i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Förnya recept
Här kan du skicka en förfrågan om att förnya recept på läkemedel som du fått utskrivna på Ryds vårdcentral. Din vårdgivare avgör om receptet kan förnyas. Skicka alltid din förfrågan i god tid så undviker du att bli utan medicin. Du kommer att få svar inom 5 arbetsdagar i din inkorg. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Intresseanmälan för KBT via nätet
Här anmäler du intresse om att få utföra KBT via nätet. Du besöker vårdenheten för bedömningssamtal och avslutningssamtal, i övrigt kan du göra din behandling via internet när det passar dig. En behandlare kommer att kontakta dig efter mottagen anmälan för bedömning om KBT via internet kan vara ett bra alternativ för dig. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärende som rör din egen person eller där du agerar ombud registrerad på 1177 Vårdguidens e-tjänster. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta din vårdgivare. Du kommer att få svar inom 3 arbetsdagar i din inkorg. Här kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring din vårdcentral på telefonnummer 010-1059660 eller Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177. Inloggningen är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller din egen person eller där du agerar som ombud. Som vårdnadshavare kan du vara ombud för ditt barn fram till dess att barnet fyller 13 år. -
Stöd och behandling
-
Tidbokning av telefontid
Fyll i dina uppgifter så får du en tid då vi ringer upp dig.
Skriv ditt fullständiga telefonnummer utan mellanslag och bindestreck. Exempel: 08112233.
Personnummer är valfritt och du anger det med 10 eller 12 siffror utan mellanslag och bindestreck. (Exempel: 196501012222.) -
Synpunkter och klagomål
Här kan du beskriva vad som har fungerat bra eller sådant som du är missnöjd med i dina kontakter med oss. Du kan också föreslå vad som kan förbättras.
Du behöver inte tala om vem du är när du lämnar dina synpunkter, men då kan vi inte heller svara dig. Om du vill att vi ska svara dig behöver du skriva din e-postadress eller ditt telefonnummer. Vi kontaktar dig inom två veckor.
-
Digitala vårdcentralen Region Östergötland
Digitala vårdcentralen Region Östergötland erbjuder videosamtal med läkare direkt i din mobil eller surfplatta. Du kan få hjälp med rådgivning, bedömning och akut receptförnyelse.
Telefonnummer och Öppettider
010-105 96 60- Telefontid idag:
- Stängt
- Öppet idag:
- Stängt
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–17 - Växeltelefon:
- 010-103 00 00
Aktuellt
Region Östergötland har öppnat digital vårdcentral
Nu kan du boka tid och träffa en läkare från Region Östergötland genom mobil eller surfplatta. Allt du behöver är ett BankID och en bra internetuppkoppling. Du kan få hjälp med rådgivning, bedömning och akut receptförnyelse. Digitala besök passar för lindriga besvär som inte kräver fysisk undersökning eller regelbunden kontakt med ordinarie vårdcentral. Till exempel urinvägsbesvär, allergi, förkylning, hosta, hudbesvär och ögoninflammation. Läs mer om Digitala vårdcentralen Region Östergötland
Ny funktion för vanliga symtom
Vid några vanliga symtom som till exempel ont i halsen eller urinvägsbesvär kan du nu få vägledning till rätt vårdnivå genom att göra en snabbcheck på 1177.se. Här får du hjälp att bedöma om du kan vårda dig själv, behöver ringa 1177 för sjukvårdsrådgivning eller söka vård på en vårdcentral, jouröppen mottagning eller akutmottagning. Vanliga symtom – när ska jag söka vård?http://www.1177.se/Ostergotland/vanliga-symtom/
TBE-vaccin
OBS: Vi vaccinerar inte för TBE.
ADRESS
- Besöksadress
- Alsättersgatan 40 A, Linköping
- Län, kommun
- Östergötlands län, Linköping
- Postadress
-
Vårdcentralen Ryd
Alsättersgatan 40 A
584 32 Linköping
Vårt utbud
Välkommen till vårdcentralen Ryd.
Anmäl dig alltid i receptionen för besök och provtagning.
När vårdcentralen är stängd kan du söka efter råd om sjukdomar och symtom här på 1177.se. Hittar du inget svar kan du ringa 1177. Sjuksköterskorna på 1177 ger dig allmänna medicinska råd, gör en medicinsk bedömning och lotsar dig vidare om du behöver besöka jourcentral eller akutmottagning. Du kan inte boka eller avboka tid på vårdcentralen via telefonnumret 1177.
Vårdcentralen använder ett automatiskt telefonkösystem, Call me. Detta innebär att en telefonsvarare svarar när du ringer upp. Du får uppge ditt telefonnummer och får då besked om ett klockslag när en sjuksköterska kommer att ringa upp dig. Du kan även boka in en telefontid via våra E-tjänster.
Utöver läkare, distriktsköterskemottagning och barnavårdscentral har vårdcentralen Ryd ett antal olika specialmottagningar. Till samtliga mottagningar, utom till provtagningen, måste du ringa och boka en tid före besöket.
Astma- och KOL mottagningen
Personer listade på vårdcentralen Ryd med känd astma eller KOL kallas regelbundet till kontroller hos astmasköterskan.
Målet med verksamheten är att förebygga akuta och långsiktiga komplikationer med bibehållen livskvalitet.
Endast tidsbokade besök.
Telefonnummer: 010 - 105 9660
Ansvariga astmasköterskor: Therese Renström Wald, Cecilia Dalin
Barnavårdcentralen
Blodtryckmottagningen
Sjuksköterskemottagning för patienter med högt blodtryck, höga blodfetter eller övervikt. Innefattar blodtrycksmätning, hälsoförebyggande samtal runt kost, motion, tobak och alkohol.
Endast tidsbokade besök
Ansvarig sköterska: Linda Gustavsson. Undersköterska: Rose-Marie Magnussen
Telefonnummer:010-105 9660
Diabetesmottagningen
Alla personer listade på Vårdcentralen Ryd med känd typ-2 diabetes kallas regelbundet till diabetessköterska för uppföljning. Personer med typ-1 diabetes har i huvudsak sin uppföljning på EM-kliniken på Universitetssjukhuset.
Vi följer vårdprogrammet för diabetes i Östergötland som baseras på de nationella riktlinjerna. Målet med verksamheten är att förebygga akuta och långsiktiga komplikationer med bibehållen livskvalitet.
För utvärdering och utveckling av verksamheten registrerar vi fortlöpande i Nationella Diabetes Registret (NDR).
Mottagning: Endast tidsbokade besök
Telefonnummer: 010-105 9660
Ansvariga diabetessköterskor: , Maria Holm, Johanna Gustafsson,
Dietistmottagningen
Dietisten ger råd om diet och lämplig kost vid exempelvis diabetes, höga blodfetter, känslig mage (IBS), laktosintolerans. undernäring och övervikt / fetma. Endast tidbokade besök.
Dietist: Amanda Weimar.
Telefonnummer: 010-103 53 24
Telefontid: Tisdagar och Torsdagar kl 11.30 - 12.00, övrig tid röstbrevlåda där du kan lämna meddelanden.
Distriktssköterskemottagningen
Här kan du få hjälp med lättare åkommer så som såromläggning, borttagning av stygn, injektioner, rådgivning mm.
Endast tidbokade besök.
Telefonnummer: 010-105 9660
Hälsomottagningen
Vi erbjuder hälsosamtal för 75-åringar och äldre.
Vi samtalar kring din livssituation och vill på detta vis förebygga ohälsa.
Välkomna att ringa för att boka tid 010-105 9660
Inkontinensmottagningen
Information om inkontinenshjälpmedel samt rådgivning för patienter med urinläckage.
Mottagning: Endast tidsbokade besök
Telefonnummer: 010-105 9660
Ansvariga inkontinenssköterskór: Birgitta Niskala och Marie Louise Lundqvist Olsson.
- Nytt från januari 2017
Från januari 2017 behöver du som redan har inkontinenshjälpmedel be din ordinarie förskrivare att skriva ut ditt hjälpmedel på nytt. Detta på grund av att vi byter distributör.
När du fått ditt hjälpmedel utskrivet igen och ska beställa nästa gång har du 3 alternativ enl nedan.
-På webben:Logga in med personnummer, lösenord och beställ här.
-Via telefon: 010-103 00 30
-E-post: Du kan även skicka din beställning via e-post: uttag@isydistribution.se
Om du skickar e-post uppge:
- Personnummer (ÅÅÅÅMMDD-NNNN)
- AdressEventuell portkodTelefonnummer (där du kan nås)
- Namn på de artiklar du vill ha hemskickade
Läkarmottagningen
Samtliga besök till läkare bokas i förväg via sjuksköterska på telefonnummer 010-105 9660
Våra läkare:
- Xhavit Shatri, Distriktsläkare
- Lucia Kopparmark, Distriktsläkare
- Jerker Karlén, Distriktsläkare
- Biljana Gavrilovic, Distriktsläkare
- Katrin Larsson, ST-läkare
- Elena Doroshenko, ST-läkare
- Sofia Nyberg, ST-läkare
- Susan Mohbabo, ST-läkare
Medicinska fotvården
Fotvård är huvudsakligen för diabetiker och då efter remiss från läkare eller diabetessköterska.
Kontakta din diabetessköterska eller din läkare för mer information.
Provtagningen
Ingen tidsbokning krävs för provtagning. Det måste dock finnas en beställning på vilka prover som ska tas. Anmäl dig alltid i receptionen.
Öppettider för provtagning:
Måndag - Torsdag 08.00 -16.00, Fredagar endast mellan 8.00-12.00 Lunchstängt mellan kl 12.00-13.00
Du kan även boka en tid för provtagning själv via våra e-tjänster "boka tid direkt" (gäller endast blodprover). Beställning måste finnas från din vårdgivare.
Ibland är det många som ska ta prover samtidigt så vi rekommenderar att du kommer i god tid.
Provtagning 200 kronor. Ingen avgift i samband med läkarbesök.
Du kan också lämna blodprov på någon av sjukhusens provtagningsenheter, eller på någon annan vårdcentral.
Rehabkoordinator
Vid längre tids sjukdom och rehabilitering erbjuds rehabsamordning för samverkan kring rehabplanering.
Rehabkoordinatorn kan stödja dig i frågor kring sjukskrivning, rehabilitering samt intyg. Rehabkoordinatorn samarbetar med läkare och övriga vårdgivare.
Samt kan stödja dig i kontakten och samverka med arbetsgivare, Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen eller Socialtjänsten.
Rehabkoordinator vårdcentralen Ryd
Maria Millqvist
Telefon 0761-126030
Rökavvänjningen
Hos oss kan du få individuell rådgivning och stöd av utbildad tobaksavvänjare.
Endast tidbokade besök
Ring för att boka en tid, telefonnummer: 010-1059660
Tobaksavvänjare är Eva Amberin och Rose-Marie Magnussen
Samtalsmottagningen
Mottagning efter överenskommelse.
Våra kuratorer heter Maria Lindgren och Nathaly Nguyen och går att nå enligt nedan.
Maria Lindgren telefonnummer: 010 - 103 53 79
Nathaly Nguyen telefonnummer: 010 -103 5344
Tympanometrimottagningen
Barn under 7 år kontrolleras 3 månader efter genomgången öroninflammation med tympanometri .
Man kontrollerar då att infektionen har läkt ut, då det annars kan få effekter på barnets hörsel och talutveckling. Denna undersökning görs med en enkel apparat som kontrollerar trumhinnans rörlighet. Undersökningen är smärtfri och tar bara några minuter. Barnet bör ej vara förkyld vid undersökningen.
Mottagning: Endast tidsbokade besök eller efter kallelse.
Ansvarig: Sjuksköterska Gabriella Väppling, undersköterska Rose-Marie Magnussen
Vaccinationsmottagningen
TBE-vaccin.
Vi vaccinerar inte för TBE.
Läs mer om influensvaccination här.
Gardasil, vaccination mot livmoderhalscancer. Vaccinationsmottagningen på Universitetssjukhuset.
Avgiftsfri vaccinering mot livmodershalscancer, humant papillomviurs (HPV) för flickor erbjuds. Du som är under 18 år behöver ha med ifylld samtyckesblankett underskriven av vårdnadshavare. Mer information och samtyckesblanketter
Rådgivning och vaccinationer inför utlandsresan hänvisas till Vaccinationsmottagningen på Universitetssjukhuset.
Psykolog
Psykologkontakt
Inriktning KBT (Kognitiv beteendeterapi) via internet.
Är du intresserad så logga in på våra e-tjänster högst upp här på sidan.
Om oss
Till Vårdcentralen Ryd är alla välkomna. Vi erbjuder en trygg och säker hälso- och sjukvård, med god kvalitet som bygger på hög medicinsk kompetens, god tillgänglighet och bra bemötande.
Information till patienter
- Remisskrav:
- Nej
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentralen Ryd, Linköping.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 88%
- Mätningen genomfördes
- 2017-07-01 - 2017-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 74%
- Mätningen genomfördes
- 2017-12-01 - 2017-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 75 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 73 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 65 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 75 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 82 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 82 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting