Dag | Öppettider | Kommentarer |
---|---|---|
Måndag | 07.30–16.00 | |
Tisdag | 07.30–16.00 | |
Onsdag | 07.30–16.00 | |
Torsdag | 07.30–16.00 | |
Fredag | 07.30–12.00 | |
Lördag | Stängt | |
Söndag | Stängt |
- Besöksadress:
- Västmanlands sjukhus Västerås, ingång 26, Västerås
- Län, kommun:
- Västmanlands län, Västerås
- Postadress:
- Smärtmottagningen, Västmanlands sjukhus Västerås, 721 89 Västerås
- Webbplats:
- https://www.1177.se/vastmanland/smartmottagningen
Vägbeskrivning
Hitta hit:
Ingång 1 följ bokstaven J till gula hissarna, ta hissen upp till plan 4
eller ingång 26, ta hissen innanför entrén upp till plan 4
Hitta på plats:
Checka in dig i terminalen för självincheck. Om detta inte är möjligt gå till reception vid ingång 26 alternativt ingång 1.
När du är incheckad tar du hissen eller trapporna till våning 4.
Ring ring 021-174222 alternativt ring B74222 på dörrklockan och meddela att du är här så möter vi dig.
Smärtmottagningen vänder sig huvudsakligen till dig med långvarig och komplicerad smärta, men även till dig med cancerrelaterad smärta. Innan du eller din familjeläkare tar kontakt med oss är det viktigt att du är färdigutredd. Alla remisser bedöms och hanteras. Antingen skickas ett behandlingsförslag till remitterande läkare eller så kallas du till ett läkarbesök hos oss.
Smärtteamets professioner består av läkare, sjuksköterska samt fysioterapeut.
Målet för vårt arbete tillsammans med dig är att förbättra din livskvalité och om möjligt, lindra din smärta.
Vid första besöket sätts en smärtdiagnos, en noggrann bedömning av smärttillståndet vad gäller dess orsaker, konsekvenser och behandlingsmöjligheter. Du som patient får god tid på dig att berätta om din smärtproblematik och vi försöker förstå smärtans ursprung, hur smärtan påverkar ditt liv i stort och vad vi tillsammans kan arbeta med för att förbättra din livskvalitet. Vi på mottagningen arbetar med farmakologisk behandling, det vill säga läkemedel.
Vi på mottagningen arbetar med farmakologisk behandling, det vill säga läkemedel. I vissa fall kan vi även erbjuda invasiv behandling exempelvis bedövningar samt komplementär medicinsk behandling som fysioterapi.
Smärtmottagningen tar inte över ansvaret för övrig medicinering eller sjukskrivning, det ansvaret har den remitterande läkaren.
Vi betonar vikten av att du som patient har en familjeläkare som vi kan samarbeta med. Detta för att behandlingen och omhändertagandet ska fungera på lång sikt. Familjeläkaren har oftast den bästa, totala kunskapen om patientens situation. Ibland kan till exempel ytterligare utredning behövas och då kontaktar vi patientens familjeläkare.
Recept kan förnyas med minst 5 dagars varsel. Nytt recept börjar gälla samma dag som sista uttaget är beräknat att ta slut.
Driftsform: Region
Remisskrav
Du behöver remiss för besök hos oss. Remissen utfärdas vanligen av din familjeläkare eller företagshälsovården. Vi bedömer din remiss inom 5 arbetsdagar. Om vi väljer att träffa dig är vårt mål att ge dig en tid inom vårdgarantins 90 dagar. Om du har frågor kring hanteringen av din remiss kan du skicka en remissförfrågan via 1177.
Telefontid, endast telesvar. Avlyssnas 2 ggr/dag, måndag - torsdag. Vi återkopplar inom 2 arbetsdagar.
Du checkar in dig även om du har frikort. Ta med legitimation.
Om tiden inte passar om- eller avboka så snart som möjligt så att tiden kan erbjudas annan person.
Om du missar din tid, ombokar eller avbokar senare än klockan 08:30 samma dag som din bokade tid får du betala ordinarie patientavgift samt en uteblivandeavgift. Det gäller även om du har frikort, är under 20 år eller har fyllt 85 år. För barn under 18 år debiteras barnets vårdnadshavare.
Det finns möjlighet att omboka/avboka via 1177.se eller telefon.
Observera att nybesök kan bara avbokas en gång, efter det skickas remissen tillbaka till läkaren som remitterat dig hit.
Doftfritt. Parfym, rakvatten och andra starka dofter kan vara besvärligt för en del. Undvik därför detta när du besöker oss.
Checka in dig själv när du kommer till oss. Använd någon av terminalerna som finns på sjukhuset. Du kan läsa i din kallelse vad som gäller för just ditt besök.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.