Hörcentralen

Kronparksgården, Eva Lagerwalls väg 1, Uppsala

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer:

018-611 67 10

Öppet idag

  • 08:00 - 12:00Ej helgdagar
  • 13:00 - 16:30Ej helgdagar

Telefontid idag

  • 08:00 - 10:30Taltelefon
  • 08:30 - 11:00Bildtelefon

Fler tider och telefonnummer

Telefontider

  • Mån-Fre08:00 - 10:30 Taltelefon
  • Mån-Fre08:30 - 11:00 Bildtelefon

Öppettider:

  • Mån-Fre08:00 - 12:00 Ej helgdagar
  • Mån-Tor13:00 - 16:30 Ej helgdagar
  • Fre13:00 - 16:00 Ej helgdagar
Besöksadress:
Kronparksgården, Eva Lagerwalls väg 1, Uppsala
Län, kommun:
Uppsala län, Uppsala
Postadress:
Eva Lagerwalls väg 1, 751 85 Uppsala
Webbplats:
http://www.regionuppsala.se/hc

Vägbeskrivning

Hitta hit:

För att få aktuell vägbeskrivning till oss, gå till www.eniro.se eller www.hitta.se. Vill du få information om busslinjer och tidtabeller, kontakta Upplandslokaltrafik eller sök på www.ul.se.

På Hörcentralen kan du som har nedsatt hörsel, lider av tinnitus eller är döv få stöd. Det kan handla om att få vardagslivet att fungera eller att hantera en ny livssituation med hörselnedsättning.

För att komma till oss krävs en remiss. Den kan du få från audionommottagning, husläkare, öron-näs och halsläkare, företagshälsovård eller från någon av hörsel- och balansklinikens enheter på Akademiska sjukhuset.

  • Om du vill ringa till Hörcentralens bildtelefon är sip-adressen: hc.uppsala@ectalk.se

  • Om du inte längre behöver ditt hjälpmedel ska du lämna tillbaks det till Hörcentralens expedition. Du kan också skicka hjälpmedlet i ett paket till Hörcentralen.

    Var noga med att ange ditt personnummer när du lämnar tillbaka ett hjälpmedel.

    Kontakta oss gärna om du har frågor kring återlämning av hjälpmedel.

  • Behöver du hjälp med justering eller service av din hörapparat eller hjälpmedel? Du som får din hörselrehabilitering på Hörcentralen kan boka tid för servicebesök hos oss.

    Alla servicebesök är förbokade.

    På servicebesöket kan du få hjälp med bland annat:

    • Reparation av trasig hörapparat eller annat hörhjälpmedel.
    • Kontroll och justering av din hörapparat.
    • Avtryck för nya insatser och justering av befintliga insatser.

    Kontrollera själv innan du kommer till servicebesök på Hörcentralen:

    • Att batteriet är nytt och rätt placerat i batterifacket.
    • Att insatsen är rengjord.
    • Att du inte har vax i örat. För att kontrollera detta, ta kontakt med läkare/vårdcentral.
    • Om du har en hörapparat med vaxfilter eller mikrofonfilter, kontrollera att det inte är igensatt.
    • Om du har en hörapparat med ljudslang och dome, byt eller rengör den.
  • För tillfället går det inte att se vilka hörapparater som finns tillgängliga på 1177.se. Under tiden hittar du information på regionuppsala.se Du och din audionom bestämmer tillsammans vilken typ, produkt och variant som passar dig och dina behov.

På Hörcentralen hjälper vi dig som har nedsatt hörsel eller är döv. Det kan handla om att få vardagslivet att fungera, eller att hantera en ny livssituation med hörselnedsättning. Vi provar ut hjälpmedel som hörapparater och andra tekniska hjälpmedel. Vi erbjuder kommunikationsträning, till exempel teckenspråk, ger samtalsstöd och stöd och hjälp till familj och andra nära.

Information till patienter

Bildtelefon: hc.uppsala@ectalk.se

Remisskrav

Remiss från läkare eller audionommottagning.

Driftsform

Driftsform: Landsting/Region