Mottagningens logotyp

Norberg vårdcentral


Vårdcentralen stängd 16 november 08.00-13.00 pga utbildningsdag.

Vaccination mot influensa

Drop in 15.00-17.00

6, 13, 20 och 27 november

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av-/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Lämna synpunkter på vården

Telefonnummer och Öppettider

021-17 68 00
Telefontid idag:
08–16
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
021-17 30 00
Receptförnyelse:
021-17 68 00
Avbokning:
021-17 68 00
Bokning:
021-17 68 00
Rådgivning:
021-17 68 00

ADRESS

Besöksadress
Borgvägen 3, Norberg
Län, kommun
Västmanlands län, Norberg
Postadress
Borgvägen 3
738 30 Norberg

Vårt utbud

Information om vårdcentralen

Nedanstående information kommer från Vårdvalsenheten och är framtagen i syfte att ge medborgarna ett bra underlag för val av vårdcentral. Samtliga vårdcentraler i Västmanland har likvärdig information på sina sidor. Informationen ses över och uppdateras två gånger per år.

På Norbergs vårdcentral fanns, 1 oktober 2018, 5 342 st personer listade. Genomsnittet i Region Västmanland är 8 000 listade/vårdcentral.

Där finns 3,6 heltidstjänster bemannade av distriktssköterskor samt 0,8 heltidstjänster bemannade av familjeläkare (specialister i allmänmedicin). På vårdcentralen finns även 3 st läkare knuten till vårdcentralen som är under utbildning för att bli specialister i allmänmedicin, sk ST-läkare

På vårdcentralen finns även, BVC-sköterska, barnmorska, mödra- och barnhälsovårdspsykolog, kurator, leg psykoterapeut, arbetsterapeut, dietist och fysioterapeut. Det finns också sjuksköterskor specialistutbildade inom hjärtsvikt, astma/KOL och inkontinens.

Vårdcentralen kan erbjuda:

  • Vaccinationsmottagning
  • Livsstilsmottagning
  • Artrosskola
  • Familjecentrum
  • Multimodala team

Det finns gratis parkeringsplatser i direkt anslutning till vårdcentralen.

Verksamhetschef är Eva Brunström

 

Dietist

Dietisten arbetar med kostbehandling vid olika tillstånd som till exempel ohälsosamma matvanor, diabetes, övervikt, höga blodfetter, högt blodtryck, undernäring, sväljsvårigheter, allergier, intoleranser och olika mag-/tarmbesvär.

Du är även välkommen till grupputbildningar:
- För dig som har högt blodtryck, höga blodfetter, övervikt och behöver ändra dina matvanor.
- För dig med prediabetes, nydebuterad diabetes samt om du har diabetes och vill förnya dina kunskaper.

 

Kurs: Friskare Norberg

Du som är listad hos oss har möjlighet att delta i gruppverksamheten "Friskare Norberg".

Många lever idag ett stressigt liv och oavsett om dina bekymmer är stressrelaterade eller inte, ger detta dig ett tillfälle att få stanna upp och reflektera över vad just du behöver för att komma vidare i din strävan till någon form av förändring vad gäller din hälsa, livsstil och livskvalitet.

Om du vill veta mer kan du fråga din läkare, sjuksköterska, sjukgymnast eller vända dig till vår kurator Eva Dickfors von Knorring som håller i verksamheten.

Laboratorie

Vårt laboratorie har öppet måndag-fredag kl 8.00-15.45

Lunchstängt kl. 12-13.

Ring och boka tid.

Välkommen!

Seniormottagning

Seniormottagning ska underlätta för dig som är 75 år och äldre att komma i kontakt med vår vårdcentral.

Vår målsättning är också att du ska få träffa samma personal vid dina besök och att du ska vara trygg med att vi finns lättillgänglig för dig.

Du eller din anhörig som upplever att hälsan börjar svikta och har behov av en sköterska som fast vårdkontakt kan kontakta seniormottagningen.

Vi erbjuder dig:
- Hälsokontroll och samtal med fokus på hälsofaktorer, risk för ohälsa, förebyggande av fall och läkemedelsanvändning.
- Vägledning och information om var du kan vända dig i vård och omsorg.
- Stöd, råd och hjälp till dina anhöriga.

 

Om oss

Hos oss finner du en samlad kompetens bestående av olika yrkeskategorier. Det gör att vi kan erbjuda dig ett professionellt omhändertagande och gott bemötande.


Dessutom har vi distriktssköterskor, diabetessköterska, spirometrisköterska, inkontinenssköterska, demenssköterska, arbetsterapeut, kurator, sjukgymnaster, barnmorska och distriktssköterska som har hand om barnhälsovården.


Våra distrikts-/sjuksköterskor möter du i telefonen för råd och tidsbokning. De har även sin egen mottagning. Distrikts-/sjuksköterskorna ger råd vad gäller hälsa och livsstil.


För dig som har diabetes, demens, inkontinens samt frågor om vaccinationer finns specialistutbildade distrikts-/sjuksköterskor som kan stötta dig. Vår kurator erbjuder stödsamtal/ och KBT behandling enskilt eller i grupp.

Information till patienter

Du får endast röka på anvisade platser.

Ålder:
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Remisskrav:
Du behöver ingen remiss för besök hos oss.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Norberg vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

94 %

Det aktuella värdet är
94%
Mätningen genomfördes
2018-09-01 - 2018-09-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

60 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
60 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

62 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
62 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

59 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
59 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

63 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
63 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information