Skillingaryds vårdcentral
Våra e-tjänster
-
Bra Liv nära
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
- Av/omboka tid
- Av- och omboka tid
- Beställa tid
- Beställ tid för resevaccination
- Boka tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Hjälp oss att bli bättre
- Kontakta mig
- Läkemedel mot malaria
- Stöd och behandling
-
Bra Liv nära
Vårdbesök via app
-
Av/omboka tid
Här kan du avboka eller ändra tid för besök till Skillingaryds vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan Du får svar inom 2 arbetsdagar via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Avboka eller ändra din tid senast en hel vardag (24 timmar) före besöket. Om du uteblir, avbokar eller ändrar tid för sent fåt du betala.Avboka eller ändra tid, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges 1177 Vårdguidens e-tjänster och skriv in dig själv som närstående. -
Av- och omboka tid
Här kan du se dina bokade tider och i vissa fall också av- eller omboka en redan bokad tid hos Skillingaryds vårdcentral. Du kan av- eller omboka tider åt dig själv och dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Om tolk är bokad till besöket måste du alltid ringa för att avboka eller ändra tid. Du kan av- eller omboka din tid fram till 24 timmar före ditt besök. Är det mindre än 24 timmar till ditt besök kontaktar du mottagningen via telefon. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Vissa tider går inte att av- eller omboka via 1177 Vårdguidens e-tjänster. Om du behöver av- eller omboka en sådan tid kan du ringa Skjillingaryds vårdcentral. Avboka eller ändra tid till övriga vårdbesök, till exempel på vårdcentraler, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Vårdgarantin anger hur länge man som längst ska behöva vänta på att få vård.Vårdgaranti, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges 1177 Vårdguidens e-tjänster och skriv in dig själv som närstående. -
Beställa tid
Här kan du beställa tid för besök som inte är akuta på Skillingaryds vårdcentralen åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du är ombud för. Ange i formuläret om du behöver tolk. Om du har akuta besvär, ring 1177 för råd eller Skillingaryds vårdcentral. Länknamn: Mer om att beställa tid, 1177 Vårdguiden URL: http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/E-tjanster/Bestall-tid/Bestall-tid -
Beställ tid för resevaccination
Här kan du beställa tid för resevaccination på Skillingaryds vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Du betalar patientavgift plus kostnaden för vaccinet. Kostnad för vaccination ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård.Reseråd och vaccinationer, 1177. Vårdguiden (nytt fönster) Om det finns risk för malaria på ditt resmål, måste du också fylla i ärendet "Läkemedel mot malaria". Du kan läsa mer om det resmål du ska åka till på: Reseråd och vaccinationer, 1177. Vårdguiden (nytt fönster) Om du måste avboka eller ändra tiden vill vi att du gör det senast 24 timmar före planerat besök, då kan vi erbjuda tiden till någon annan. Om du uteblir utan att avboka får du betala. Avboka eller ändra tid, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges 1177 Vårdguidens e-tjänster och skriv in dig själv som närstående. -
Boka tid
Här kan du boka tid för besök på Skillingaryds vårdcentral åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du är ombud för. Behöver du tolk vid besöket ska du istället ringa för att boka tid. Vad betyder "inom 5 dagar" och "akut" besök? - Akutbesök: Om ditt hälsotillstånd kräver en bedömning, inom det närmaste dygnet.- Inom 5 dagar: När du önskar ett besök på grund av ditt hälsotillstånd som inte kräver en akut bedömning. Vilken typ av besökstid kan jag välja?Det krävs ingen remiss från läkare för att kunna boka besöken nedan. Arbetsterapeutbesök: En arbetsterapeut kan ge dig instruktioner om hur du kan träna, t.ex. dina händer och ge råd om hur du minskar dina besvär. Hälsosamtal 40, 50, 60, 70 år: För dig som fyller eller har fyllt 40-, 50-, 60- eller 70 år under kalenderåret. Läs mer om vad du behöver göra inför hälsosamtalet.Länknamn. Hälsosamtal för 40-, 50-, 60-, och 70-åringar, 1177.seURL: www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/Halsa/Halsosamtal/Halsosamtal-for-40--50--och-60-aringar/ Läkarbesök: Tänk på att i första hand boka in dig till din ordinarie läkare. Psykisk ohälsa: Behöver du samtal vid t.ex. livskris eller stressrelaterade besvär kan du boka tid för psykisk ohälsa. Sjukgymnastbesök: Sjukgymnast bokar du t.ex. vid bedömning och behandling av smärtor från muskler och leder i rygg och/eller nacke. Sjuksköterskebesök: Besöket kan handla om sårbehandling, injektion, borttagning av stygn eller bedömning av hudutslag. Länknamn: Mer om att boka tidURL: www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/E-tjanster/Boka-tid/Boka-tid/#mer -
Förnya hjälpmedel
Här kan du ansöka om att förnya hjälpmedel som har skrivits ut av vårdcentralen åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Den som skrivit ut ditt hjälpmedel avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Om hjälpmedlet levereras direkt till dig skickas det till din folkbokföringsadress. Vill du att det skickas till en annan adress anger du det i formuläret. Länknamn: Mer om att förnya hjälpmedel, 1177 Vårdguiden URL: www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/E-tjanster/Fornya-hjalpmedel/Fornya-hjalpmedel -
Förnya recept
Här kan du ansöka om att förnya recept på läkemedel som skrivits ut på vårdcentralen. Du kan förnya recept åt dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Du kan inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter, preventivmedel eller starka värktabletter. Din läkare bedömer om du kan få ett nytt recept på en gång eller om ni behöver träffas först. Länknamn: Mer om att förnya recept, 1177 Vårdguiden URL: http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/E-tjanster/Fornya-recept/Fornya-recept -
Hjälp oss att bli bättre
Här kan du lämna synpunkter och förbättringsförslag till Skillingaryds vårdcentral. Synpunkterna kan lämnas åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du får svar inom två arbetsdagar via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges 1177 Vårdguidens e-tjänster och skriv in dig själv som närstående. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta Skillingaryds vårdcentral eller be att någon på vårdcentralen kontaktar dig. Kontakten kan gälla dig själv eller ditt barn under 13 år som du valt att vara ombud för. Om du har akuta besvär, ring 1177 för råd eller Skillingaryds vårdcentral. Länknamn: Hitta vård i Jönköpings län, 1177 Vårdguiden URL: http://www.1177.se/Jonkopings-lan/Hitta-vard/Jonkoping/ Länknamn: Mer om kontakta mig, 1177 Vårdguiden URL: www.1177.se/Jonkopings-lan/Tema/E-tjanster/Kontakta-mig/Kontakta-mig -
Läkemedel mot malaria
Här kan du lämna uppgifter för att få läkemedel mot malaria på Skillingaryds vårdcentral. Du kan lämna uppgifter om dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du kan läsa mer om det resmål du ska åka till på: Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguiden (nytt fönster) Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i 1177 Vårdguidens e-tjänster (Mina vårdkontakter). Du får betala vad läkemedlet kostar. Avgiften ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård. För att du ska kunna få läkemedel mot malaria måste du också fylla i uppgifterna i ärendet "Beställ tid för resevaccination". Inloggning i 1177 Vårdguidens e-tjänster är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges 1177 Vårdguidens e-tjänster och skriv in dig själv som närstående. -
Stöd och behandling
Stöd eller behandling via Internet sker alltid i överenskommelse med din behandlare. Du tar del av information samt gör övningar eller uppgifter under en begränsad tid. Här ska du inte skicka brådskande meddelanden om ditt hälsotillstånd. Om du är orolig för din hälsa eller får ökade besvär,ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller din vårdcentral. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler (nytt fönster) Du kan få aviseringar kring händelser i ditt stöd eller behandling skickat till dig via e-post eller SMS om du aktiverar detta under dina inställningar häri 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig.Du kan bara ta del av stöd eller behandling via 1177 Vårdguidens e-tjänster som gäller dig själv.
Telefonnummer och Öppettider
010-244 03 50- Telefontid idag:
- 08–17
- Öppet idag:
- 08–09 laboratoriet , 08–17 vårdcentralen
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–17 - Öppettider:
-
Mån-fre 08–09 laboratoriet Mån-fre 08–17 vårdcentralen - Växeltelefon:
- 010-241 00 00
- Webbplats:
- www.rjl.se/skillingarydsvardcentral
ADRESS
- Besöksadress
- Ljungberghsgatan 2, Skillingaryd
- Län, kommun
- Jönköpings län, Vaggeryd
- Postadress
-
Ljungberghsgatan 2
568 30 Skillingaryd
Vårt utbud
Välkommen att kontakta Skillingaryds vårdcentral via våra e-tjänster eller telefon 010-244 03 50. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider har du nedan.
Bra Liv nära - vårdbesök via app
Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.
Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.
Arbetsterapin, 010-244 03 85
Telefontid måndag–fredag 8.00–8.30
Arbetsterapeuten tränar människor som på grund av en olycka, sjukdom eller en medfödd funktionsnedsättning har eller riskerar att få svårigheter att klara sitt dagliga liv.
Astmamottagningen, 010-244 03 50
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
Du vända dig till oss för rådgivning om astma, allergi och kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och hur du hanterar din astma. Vi ger dig råd och tips kring din medicinering. Vi kontrollerar även din lungfunktion.
Diabetesmottagningen, 010-244 03 53
Telefontid tisdag, onsdag och torsdag 11.30–12.00
Vi ger dig råd och information och följer upp din diabetes. Vi hjälper dig dessutom att prova ut lämpliga hjälpmedel. Du som har diabetes kan få stöd och hjälp från fotterapeut.
Distriktsläkarmottagningen, 010-244 03 50
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
Distriktsläkaren behandlar sjukdomar och lättare skador som inte kräver sjukhusvård. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård och rehabilitering.
Läkarnas telefontid
Våra läkare har telefontid måndag–fredag 7.00–8.30.
- Maria Andersson 010-244 03 78
- Per Andersson 010-244 03 28
- Henrik Boström 010-244 03 48
- Sara Fredh 010-244 03 68
- Per Hauschildt 010-244 03 18
- Jadwiga Juris 010-244 03 38
Distriktssköterskemottagningen, 010-244 03 50
Telefontid måndag–fredag 8.00–16.30
På distriktssköterskemottagningen får du råd och stöd om egenvård. Distriktssköterskan utför vissa behandlingar och bedömningar.
Exempel på vad distriktssköterskan gör:
- Tar bort stygn.
- Lägger om sår.
- Provar ut och skriver ut hjälpmedel vid inkontinens.
- Provar ut kompressionsstrumpor.
- Gör hälsobedömningar.
- Ger råd om egenvård.
- Ger injektioner.
- Kontrollerar blodtryck.
Du kan även själv kontrollera ditt blodtryck hos oss utan kostnad. Blodtrycksmätare finns i receptionen på Skillingaryds vårdcentral.
Livsstilsmottagningen, 010-244 03 53
Telefontid tisdag, onsdag och torsdag 11.30–12.00
Du som har bekymmer med till exempel högt blodtryck, höga blodfetter, vikt eller diabetes kan vända dig till livsstilsmottagningen för att få hjälp. Vi erbjuder hälsokurva till dig som vill göra en hälsokontroll.
Du kan själv kontrollera ditt blodtryck hos oss utan kostnad. Blodtrycksmätare finns i receptionen på Skillingaryds vårdcentral.
Provtagning
Öppet för provtagning måndag–fredag 8.00–9.00.
Du behöver inte beställa tid.
Psykosociala teamet, 010-244 03 55
Telefontid måndag–fredag 8.00–8.30
Vi arbetar för att du ska kunna hantera och bearbeta svårigheter och problem i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar. Det kan handla om kriser, psykosomatiska reaktioner, sömnproblem, nedstämdhet och ångestproblematik som bidrar till psykisk ohälsa. Teamet består av legitimerad psykoterapeut inom KBT och arbetsterapeut/psykoterapeut inom KBT.
Sjukgymnastiken, 010-244 03 80
Telefontid måndag–fredag 8.00–9.00
Du kan komma till oss även utan remiss från läkare.
Du kan vända dig till oss sjukgymnaster när du vill ha hjälp med till exempel nack- och ryggbesvär, huvudvärk, neurologiska sjukdomar samt olika smärttillstånd.
Vanliga orsaker till kontakt med sjukgymnastiken är:
- Smärtor från muskler och leder i rygg, nacke och övriga kroppen
- Rehabilitering efter skador
- Neurologiska sjukdomar såsom stroke, MS, parkinson med mera
- Huvudvärk, migrän och yrsel
- Stressrelaterade symtom
- Andningsrelaterade symtom
- Balansproblem
- Ergonomisk rådgivning
- Träningsråd
Sjuksköterskebaserad infektionsmottagning, 010-244 03 50
Telefontid måndag–fredag 8.00–16:45
Vid lättare infektioner, som halsont och urinvägsinfektioner, är det inte säkert att du behöver träffa en läkare. Du kan i stället få hjälp på vår tidsbeställda mottagning för infektioner där du får en första bedömning av en sjuksköterska.
Vaccinationsmottagningen, 010-244 03 50
Telefontid måndag–fredag 8.00–16.45
Vi ger råd inför din resa om vilka vaccinationer som rekommenderas för ditt resmål.
Patientavgiften är 250 kronor plus vaccinkostnad, gäller både vuxna och barn. Patientavgiften gäller alltid oavsett antal injektioner. Vaccinationsavgifter är inte högkostnadsgrundande.
Om oss
Skillingaryds vårdcentral erbjuder hög medicinsk kvalitet och professionellt bemötande. Vi har hög läkarkontinuitet, god tillgänglighet och arbetar hälsofrämjande. Våra sjuksköterskor ansvarar för specialiserade mottagningar för bland annat astma, diabetes och livsstil. Vi har tillgång till arbetsterapeut, sjukgymnast samt ett psykosocialt team. Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård.Vi arbetar förebyggande och erbjuder hälso- och livsstilsrådgivning. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning
Information till patienter
Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.
Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.
När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.
Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!
- Ålder:
- Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Allmänmedicin
- Arbetsterapi
- Artrosskola
- Astma- och KOL-mottagning, primärvård
- Diabetesmottagning, primärvård
- Distriktssköterskeverksamhet
- Flyktingmedicin
- Hypertonimottagning, primärvård
- Inkontinensmottagning, primärvård
- Livsstilsmottagning
- Primärvårdsrehabilitering
- Provtagningsverksamhet, öppen vård
- Psykoterapi, vuxna
- Sjukgymnastik/Fysioterapi
- Sjukvårdsrådgivning
- Vaccinationsverksamhet
- Vårdcentral
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Skillingaryds vårdcentral.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 100%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 94%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 85 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 79 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 81 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 88 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 86 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 88 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting