1177 direkt
Innehållet gäller Jönköpings länMed 1177 direkt kan du söka vård digitalt i din region. Du kan få behandling för många symtom och besvär lika bra genom att kontakta vården digitalt. Du får en bedömning av dina symtom och får sedan chatta med vårdpersonal. Om det finns behov går det även att växla över till videosamtal.

Du kan söka vård i 1177 direkt dygnet runt. Du får kontakt med vårdpersonal när tjänsten är bemannad.
Ring 112 om det är bråttom
Om du blir sämre medan du väntar på att få kontakt med vårdpersonal kan du alltid ringa telefonnummer 1177 för att få sjukvårdsrådgivning. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Så går det till
- Logga in med bank-id.
- Svara på frågor för att beskriva dina symtom och besvär och få en första bedömning.
- Du får ett meddelande när det är din tur.
- Du kan sedan till exempel få chatta med vårdpersonal, få en medicinsk bedömning eller en bokad tid på en mottagning när det behövs.
Du kan logga in i tjänsten igen för att se avslutade ärenden och läsa de råd du har fått.
Vem kan använda tjänsten?
Du ska kontakta den vårdcentral där du är listad om dina besvär kräver regelbunden eller återkommande kontakt med vården.
Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn över 1 år.
Mer om tjänsten 1177 direkt
Vad kan jag få hjälp med?
Du kan söka vård digitalt för vanliga symtom och besvär, som till exempel:
- feber
- ont i halsen
- ögonbesvär
- urinvägsbesvär
- hosta
- ont i ryggen
- stress.
Du kan också få hjälp med administrativa frågor, det kan vara till exempel frågor som rör:
- öppettider
- patientavgifter
- frikort
- fakturor
- journalkopior.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
När kan jag använda tjänsten?
De patienter som har mest brådskande behov får alltid hjälp först. Du får ett meddelande när det är din tur.
Ring telefonnummer 1177 om du blir sämre medan du väntar på svar. Ring 112 vid livshotande tillstånd.
Chatten med personal på vårdcentralen är öppen vardagar kl 08:00-17:00.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Patientavgifter i Jönköpings län
Sjukvårdsrådgivning är alltid kostnadsfri oavsett ålder. Om rådgivningen övergår i någon from av behandling tillkommer en kostnad.
Barn och ungdomar under 20 år har fri hälso- och sjukvård. Från den dag du fyller 85 år är den öppna hälso- och sjukvården avgiftsfri.
Kvalificerad distanskontakt
Kvalificerad distanskontakt kostar 100 kr. En kvalificerad distanskontakt motsvarar de insatser som görs vid ett fysiskt besök och innebär att man gör en medicinsk bedömning som till exempel kan innehålla:
- beslut om behandling eller ytterligare utredning
- att man gör en ändring av pågående behandling
- utvärdering av läkemedel.
Med kvalificerad distanskontakt menas kontakt med vården på annat sätt än via fysiskt besök och oavsett kanal, yrkeskategori och vårdnivå, det kan till exempel vara ett videosamtal eller telefonsamtal.
Läs mer om patientavgifter i Jönköpings län: Patientavgifter i Jönköpings län - 1177
Hur hanteras mina personuppgifter?
Du har möjlighet att spärra uppgifter i din journal så att de inte syns för andra vårdgivare. Tala om för vårdpersonalen om du vill begränsa tillgången till uppgifterna i din journal.
Läs mer om hur personuppgifter hanteras i vården.
Vart kan jag vända mig om jag har synpunkter?
Om du inte är nöjd med vården du har fått genom 1177 direkt kan du lämna synpunkter och få mer information.