Landsbro vårdcentral
Våra e-tjänster
-
Bra Liv nära
E-tjänst utan koppling till 1177 Vårdguiden
- Av- och omboka tid
- Begär intyg
- Beställa journalkopior
- Beställa tid
- Beställ tid för resevaccination
- Boka tid
- Förnya hjälpmedel
- Förnya recept
- Kontakta mig
- Läkemedel mot malaria
- Stöd och behandling
-
Bra Liv nära
Vårdbesök via app
-
Av- och omboka tid
Här kan du se dina bokade tider och i vissa fall också av- eller omboka en redan bokad tid hos Landsbro vårdcentral. Du kan av- eller omboka tider åt dig själv och dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Om tolk är bokad till besöket måste du alltid ringa för att avboka eller ändra tid. Du kan av- eller omboka din tid fram till 24 timmar före ditt besök. Är det mindre än 24 timmar till ditt besök kontaktar du mottagningen via telefon. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Vissa tider går inte att av- eller omboka via Mina vårdkontakter. Om du behöver av- eller omboka en sådan tid kan du ringa mottagningen. Avboka eller ändra tid till övriga vårdbesök, till exempel på vårdcentraler, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Vårdgarantin anger hur länge man som längst ska behöva vänta på att få vård.Vårdgaranti, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Begär intyg
Här kan du ansöka om intyg från Landsbro vårdcentral för dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Din läkare avgör om du kan få intyget. Det är vanligt att din läkare behöver träffa dig först. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Enkla intyg är avgiftsfria. För övriga intyg får man betala.Intyg, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Intyget hämtas på Landsbro vårdcentral eller skickas till din folkbokföringsadress. Kontrollera att adressen stämmer. Du kan endast ansöka om ett intyg i varje formulär. Behöver du fler intyg gör du en ny ansökan. Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Beställa journalkopior
Här kan du ansöka om att få journalkopior från Landsbro vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. De nio första sidorna kostar inget. För övriga sidor får du betala.Journal- och röntgenkopior, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Journalkopiorna hämtas på Landsbro vårdcentral eller skickas till din folkbokföringsadress. Kontrollera att adressen stämmer. Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Beställa tid
Här kan du beställa tid för besök på Landsbro vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Ange i formuläret om du behöver tolk. Via Mina vårdkontakter kan du inte beställa tid för akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller Landsbro vårdcentral på telefonnummer 0383-73 25 10. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler,1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Avboka eller ändra din tid senast en hel vardag (24 timmar) före besöket. Om du uteblir, avbokar eller ändrar tid för sent får du betala.Avboka eller ändra tid, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Beställ tid för resevaccination
Här kan du beställa tid för resevaccination på Landsbro vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Du betalar patientavgift plus kostnaden för vaccinet. Kostnad för vaccinet ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård. Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Om det finns risk för malaria på ditt resmål, måste du också fylla i ärendet "Läkemedel mot malaria". Du kan läsa mer om det resmål du ska åka till på:Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Om du måste avboka eller ändra tiden vill vi att du gör det senast 24 timmar före planerat besök, då kan vi erbjuda tiden till någon annan. Om du uteblir utan att avboka får du betala.Avboka eller ändra tid, 1177.se (nytt fönster) Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Boka tid
Här kan du boka tid för besök på Landsbro vårdcentral åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Via Mina vårdkontakter kan du inte beställa tid för akuta ärenden. Om du har akuta besvär ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller Landsbro vårdcentral.Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Behöver du tolk vid besöket måste du alltid ringa för att boka tid. När du bokar ett läkarbesök, välj i första hand tid till den läkare du brukar träffa. Hittar du ingen tid som passar kan du ringa mottagningen. Vårdgarantin anger hur länge man som längst ska behöva vänta på att få vård.Vårdgaranti, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Förnya hjälpmedel
Här kan du ansöka om att förnya hjälpmedel som skrivits ut på Landsbro vårdcentral. Den som skrivit ut ditt hjälpmedel avgör om hjälpmedlet kan förnyas. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Skicka din ansökan i god tid så undviker du att bli utan hjälpmedel. Om hjälpmedlen levereras direkt till dig, skickas de till din folkbokföringsadress. Kontrollera att adressen stämmer. Vill du ha dina hjälpmedel till en annan adress anger du det i formuläret. Att få nya kompressionsstrumpor utskrivna utan att besöka mottagningen kostar 100 kronor. Du betalar via faktura. Hjälpmedel, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Förnya recept
Här kan du ansöka om att förnya recept på läkemedel som skrivits ut på Landsbro vårdcentral. Du kan förnya recept åt dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för på startsidan. Din läkare avgör om receptet kan förnyas. Du kan inte förnya recept på så kallade särskilda läkemedel, till exempel sömntabletter, p-piller, andra preventivmedel eller starka värktabletter. Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Kostnaden för att förnya ett recept betalar du via faktura. Om du har frikort för sjukvård är det kostnadsfritt att förnya recept. Förnya recept, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Skicka din ansökan i god tid så undviker du att bli utan läkemedel. Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Kontakta mig
Här kan du kontakta Landsbro vårdcentral eller be att någon på Landsbro vårdcentral kontaktar dig. Du kan ta kontakt angående dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Via Mina vårdkontakter kan du inte få hjälp med akuta ärenden. Om du har akuta besvär, ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller Landsbro vårdcentral telefon 010-243 25 10. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Läkemedel mot malaria
Här kan du lämna uppgifter för att få läkemedel mot malaria på Landsbro vårdcentral. Du kan lämna uppgifter om dig själv eller dina barn under 13 år som du väljer att vara ombud för via startsidan. Du kan läsa mer om det resmål du ska åka till på:Reseråd och vaccinationer, 1177 Vårdguidens e-tjänster (nytt fönster) Du får svar inom 2 arbetsdagar via ditt konto i Mina vårdkontakter. Du får betala vad läkemedlet kostar. Avgiften ingår inte i högkostnadsskyddet för sjukvård. För att du ska kunna få läkemedel mot malaria måste du också fylla i uppgifterna i ärendet "Beställ tid för resevaccination". Inloggning i Mina vårdkontakter är personlig. Du kan bara utföra ärenden som gäller dig själv eller den du är ombud för. Om du hjälper en anhörig som du inte är ombud för använd den anhöriges Mina vårdkontakter och skriv in dig själv som närstående. -
Stöd och behandling
Stöd eller behandling via Internet sker alltid i överenskommelse med din behandlare. Du tar del av information samt gör övningar eller uppgifter under en begränsad tid. Här ska du inte skicka brådskande meddelanden om ditt hälsotillstånd. Om du är orolig för din hälsa eller får ökade besvär,ring 1177 för sjukvårdsrådgivning eller din vårdcentral. Hitta vård i Jönköpings län, vårdcentraler (nytt fönster) Du kan få aviseringar kring händelser i ditt stöd eller behandling skickat till dig via e-post eller SMS om du aktiverar detta under dina inställningar häri 1177 Vårdguidens e-tjänster. Inloggningen är personlig.Du kan bara ta del av stöd eller behandling via 1177 Vårdguidens e-tjänster som gäller dig själv.
Telefonnummer och Öppettider
010-243 25 10- Telefontid idag:
- 08–17
- Öppet idag:
- 07:30–12 Laboratoriet , 08–17 Vårdcentral
Övriga tider och telefonnummer
- Telefontider:
-
Mån-fre 08–17 - Öppettider:
-
Mån-tor 07:30–12 Laboratoriet Mån-fre 08–17 Vårdcentral Fre 07:30–09:30 Laboratoriet - Växeltelefon:
- 010-241 00 00
- Webbplats:
- www.rjl.se/landsbrovardcentral
ADRESS
- Besöksadress
- Valåkravägen 1, Landsbro
- Län, kommun
- Jönköpings län, Vetlanda
- Postadress
-
Valåkravägen 1
570 12 Landsbro
Vårt utbud
Välkommen att kontakta Landsbro vårdcentral via våra e-tjänster eller telefon, 010-243 25 10. Du kan även kontakta någon av vårdcentralens mottagningar direkt, telefonnummer och tider ser du nedan.
Bra Liv nära - vårdbesök via app
Bra Liv nära är en tjänst för dig där du träffar vårdpersonal via videomöte i din smartphone, platta eller dator. Du bokar själv den tid som det passar dig. Du kan få råd, recept på läkemedel, remiss till vidare vård eller sjukintyg - precis som vid ett vanligt vårdcentralsbesök.
Genom Bra Liv nära träffar du legitimerad personal från våra Bra Liv-vårdcentraler, var du än befinner dig. Du kan när som helst logga in på appen för att se nästa lediga tid.
Arbetsterapin,010-243 86 70
Telefontid måndag–torsdag 8.00–9.00
Vi stödjer dig som på grund av skada eller sjukdom har svårt att klara ditt dagliga liv. Våra åtgärder förebygger, förbättrar eller kompenserar nedsatt förmåga att utföra vardagsaktiviteter. Vi finns på Sävsjö vårdcentral.
Astmamottagningen, 010-243 25 10
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
Vi ger råd om astma, kronisk obstruktiv lungsjukdom (KOL) och allergi och tips om medicinering. Vi gör även kontroller av lungfunktionen.
Diabetesmottagningen, 010-243 25 10
På diabetesmottagningen ger vi dig råd, information och följer upp din diabetes. Vi hjälper dig dessutom att prova ut lämpliga hjälpmedel. Du som har diabetes kan få remiss till fotvårdsterapeuten.
Du är välkommen att kontakta oss via läkarmottagningen på ovanstående telefonnummer.
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
Distriktsläkarmottagningen, 010-243 25 10
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
Distriktsläkaren behandlar skador och sjukdomar som inte kräver sjukhusvård. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård och rehabilitering.
Distriktssköterskemottagningen, 010-243 25 10
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00
På distriktssköterskemottagningen får du råd och stöd om egenvård. Distriktssköterskan utför vissa behandlingar och bedömningar. Mottagning efter tidsbeställning.
Distriktssköterskemottagning i Ramkvilla:
Nu finns åter möjlighet att göra sitt besök hos distriktssköterskan i Ramkvilla.
Ring och boka tid på tel. 010-243 25 10, (som ovan) meddela att du vill komma till Ramkvilla.
Kuratorsmottagningen, 010-243 25 10
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00.
Vi arbetar för att du ska kunna hantera och bearbeta svårigheter och problem i livet på ett sådant sätt att livskvaliteten ökar. Det kan handla om kriser, psykosomatiska reaktioner, sömnproblem, nedstämdhet och ångestproblematik som bidrar till psykisk ohälsa. Kuratorn kan även informera om samhällsresurser och hjälpa till med myndighetskontakter om det behövs.
Vill du komma i kontakt med kuratorn kontaktar du din distriktsläkare på Landsbro vårdcentral.
Ramkvilla distriktssköterskemottagning
Nu finns åter möjlighet att göra sitt besök hos distriktssköterskan i Ramkvilla.
Du ringer och bokar din tid via Landsbro vårdcentral på telefon 010-243 25 10.
Meddela att du önskar besöket på Ramkville mottagning
Sjukgymnastiken, 010-243 22 40
Telefontid måndag–fredag 8.00–9.00
Vi hjälper dig att hitta orsaken till dina problem. Tillsammans planerar vi eventuell träning, behandling eller andra åtgärder. Vi finns på Vetlanda vårdcentral.
Till oss kan du kan vända dig exempelvis för
- smärtor från muskler och leder i rygg, nacke och övriga kroppen
- rehabilitering efter skador
- stroke och andra neurologiska sjukdomar
- huvudvärk, migrän och yrsel
- stressrelaterade symtom
- andningsrelaterade symtom.
Gånghjälpmedel
Vi bedömer behovet av, provar ut och ordinerar gånghjälpmedel (övriga hjälpmedel handhas av arbetsterapin).
Tobaksavvänjningsmottagningen, 010-243 25 10
Du kan kontakta oss om du vill ha hjälp med att sluta röka eller snusa. Besök hos tobaksavvänjare är gratis.
Du kan även få hjälp att bli tobaksfri genom att träffa oss via vår app, Bra Liv nära. Ladda ner appen Bra Liv nära för att boka din tid.
Vaccinationsmottagningen, 010-243 25 10
Telefontid måndag–fredag 8.00–17.00.
Du kan kontakta oss när du vill ha råd och information angående vaccination inför utlandsresan.
Om oss
Landsbro vårdcentral är den lilla, personliga vårdcentralen och vill ge dig bästa möjliga vård vid rätt tid och av rätt personal. Vi erbjuder rutinerad personal och erfarna läkare med lokal förankring. Vi tar dina behov på allvar. Vi har bred kompetens med tillgång bland annat till distriktssköterska, diabetessköterska, astma/KOL-sköterska, sjukgymnast, arbetsterapeut, psykolog och kurator.
Vi tar emot barn och vuxna som är sjuka och behöver råd eller vård. Vi arbetar förebyggande och erbjuder hälso- och livsstilsrådgivning. Du kan även få hjälp med remisser till specialistvård, rehabilitering och uppföljning.
I anslutning till vårdcentralen finns Apoteket, som är öppet tisdagar, onsdagar och torsdagar kl. 09:00-12:15 samt kl. 13:00-17:00.
Landsbro vårdcentral - med dig i centrum.
Information till patienter
Om du skadat dig eller inte mår bra, kontakta oss på vårdcentralen. Använd våra e-tjänster eller ring oss för att exempelvis boka tid, av- och omboka tid, förnya recept på läkemedel eller fråga oss om något.
Ring 1177 för sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna på 1177 Vårdguiden bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till rätt vårdmottagning när så behövs.
När vårdcentralen är stängd, och ditt tillstånd inte kan vänta, kan du vända dig någon av länets tre kvälls- och helgöppna närakuter. Du når närakuten på telefon genom att ringa 1177. Du kan också boka en tid via närakuternas e-tjänster.
Gäller det ett livshotande tillstånd - ring alltid 112!
- Ålder:
- Vi tar emot patienter som är 1 år eller äldre.
Läs mer på 1177 Vårdguiden
Visa fler mottagningar inom
- Driftsform:
- Landsting/Region.
Omdömen och fakta
Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Landsbro vårdcentral.
Telefon- & läkartillgänglighet
Primärvårdens tillgänglighet per telefon
Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.
- Det aktuella värdet är
- 100%
- Mätningen genomfördes
- 2018-07-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården
Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård
Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.
- Det aktuella värdet är
- 99%
- Mätningen genomfördes
- 2018-12-01 - 2018-12-31
Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting
Generella patientomdömen
Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 74 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 74 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 71 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 68 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 88 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 83 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.
- Patientenkäten genomfördes
- 2017
- Den patientupplevda kvalitén är
- 82 av 100
- Källa:
- Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting