Att tänka på inför ditt besök
För att ditt besök i vården ska bli bra både för dig och vårdpersonalen finns här lite att tänka på inför besöket.
Res kollektivt
Du åker gratis med Dalatrafiks bussar och Tåg i Bergslagens
tåg inom Dalarna till de flesta besök i vården. Visa kallelse eller
vårdkvitto för chauffören.
Observera att alla besök inte ger rätt att resa gratis. Läs mer på sidan Sjukresor i Dalarna
Beställ sjukresa i god tid
Om du inte kan åka med vanlig kollektivtrafik på grund av en funktionsnedsättning eller ett medicinskt skäl, kan du ha rätt till en sjukresa. En sjukresa görs med specialfordon eller sjukbil.
För att boka en sjukresa behöver du först ett intyg från din vårdgivare. Kontakta den vårdgivare du har mest kontakt med. När vårdgivaren har beviljat intyget digitalt, kan du boka din resa hos beställningscentralen. Boka senast 12.00 dagen före ditt vårdbesök.
Dalatrafiks Beställningscentral
Telefon 0774-44 00 00
E-post bokning@dalatrafik.se
Har du beviljad färdtjänst eller har du fyllt 85 år? Då behöver du inget intyg utan kan kontakta beställningscentralen för bokning direkt.
Parkering
Behöver du parkera hittar du kartor och kostnader för besöksparkeringarna vid sjukhusen i Falun, Avesta, Mora och
Ludvika på 1177.se
Ta med legitimation till vårdbesöket
Vid ditt vårdbesök behöver du visa en godkänd id-handling som till exempel körkort eller pass. Du kan också legitimera dig med digitalt id-kort via BankID eller Freja eID plus.
Anledningen till att du behöver visa din legitimation när du kommer till vården är att personalen ska veta att du är du. Det säkerställer att ingen annan kan få behandling i ditt namn eller att felaktiga uppgifter skrivs in i din patientjournal. Du riskerar att bli nekad ditt besök om du inte kan legitimera dig.
Läs mer om de digitala ID-korten
Digitalt ID-kort i BankID, bankid.com
Identifiera dig med Freja - Frejaeid.com
Betalning
Du betalar avgift för besök i vården. Avgiften varierar beroende på var och när besöket sker och vad besöket gäller. Du betalar på plats i mottagningens kassa med betalkort eller swish. Kan du inte betala på plats skickar vi faktura.
Behöver du tolk
Berätta för vårdpersonalen att du behöver tolk redan när du bokar ditt besök eller i god tid innan besöket. Tala även om på vilket språk du behöver tolk.
Avboka vid förhinder – hjälp oss hjälpa fler
Hör av dig till vården snarast om du behöver avboka eller omboka din tid. Logga in på 1177.se eller ring mottagningen. Avbokar du mindre än 24 timmar före besöket eller uteblir får du betala särskild avgift. Det gäller även om du har frikort, är under 20 år eller över 85 år. Hjälp oss att hjälpa fler genom att kontakta oss i tid.
Dofter
Undvik parfym och andra starka dofter när du besöker vården då det kan orsaka problem för personer med astma, allergi och annan överkänslighet.
Lagring av prover
Du kan behöva lämna prover när du undersöks i vården. En del prover sparas. De sparas för att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Du har rätt att ändra vad ditt eller ditt barns sparade prover får användas till.
Din journal
När du söker och får vård dokumenteras det i en journal. Det görs framför allt för att din vård ska bli så bra och säker som möjligt. Genom att läsa din journal kan du också bli mer delaktig i din vård och behandling.
Frikort
Högkostnadsskydd innebär att du som patient under en period på tolv månader endast betalar avgifter upp till en bestämd nivå.
Känna oro
Det är vanligt att känna oro eller rädsla inför vårdbesök. Oron kan handla om olika saker, som att vara rädd för smärta, att få dåliga nyheter, eller att känna sig osäker på vad som kommer att hända under besöket. Kanske har du negativa upplevelser från tidigare vårdbesök som gör dig orolig.
Förbered dig
Ibland behöver du förbereda dig inför ditt besök. Det gäller oftast operationer, men också vissa undersökningar och behandlingar. Då är det viktigt att du läser igenom den bifogade informationen i kallelsen. Där står det om till exempel fasta, laxering och provtagning.