Graviditet

Att må illa under graviditeten

Att må illa under graviditeten - svenska lättläst

Det är vanligt att må illa och kräkas när man är gravid. Även om det kan vara jobbigt är det inte skadligt för dig eller fostret. Det finns en del du kan göra för att må bättre.

Illamående är vanligast i början av graviditeten. De flesta slutar att må illa omkring graviditetsvecka 20. En del mår illa under hela graviditeten.

Här kan du läsa en längre version av texten.

Så kan du må

En del mår illa vissa stunder. Andra mår illa hela tiden. Det är vanligt att vissa lukter kan göra illamåendet värre.

En del kan må så illa att de kräks.

Extremt illamående

En del blir mycket illamående och kräks väldigt ofta. Då finns det en risk för att bli uttorkad och få brist på näring.

Du som mår så illa kan behöva få vård på sjukhus i perioder.

När och var ska jag söka vård?

De flesta som mår illa under graviditeten behöver inte söka vård. Prata med en barnmorska om du har några frågor eller behöver råd.

Kontakta vården om du inte får behålla någon mat eller dryck.

Kontakta någon av dessa mottagningar:

  • En barnmorskemottagning
  • En vårdcentral
  • En jouröppen mottagning.

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska.

Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra. De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk. Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer.

Vad kan jag göra själv?

Här kommer några tips som kan hjälpa:

  • Få frisk luft och motion.
  • Vila.
  • Undvik att stressa.
  • Försök att äta något direkt när du har vaknat.
  • Ät ofta, men små portioner varje gång.
  • Undvik mat som är fet, starkt kryddad eller stekt.
  • Försök att dricka te eller mat som innehåller lite ingefära.
  • Använd armband med akupressur. De finns att köpa på apotek.

Du som kräks mycket behöver dricka lite mer än vanligt.

Om du behöver få stöd

Det är ofta jobbigt att må illa och kräkas under graviditeten. Det kan kännas bättre att prata med någon om besvären. Du kan till exempel prata med en barnmorska.

Behandling

Det finns läkemedel som kan hjälpa. En del mår till exempel bättre av läkemedel mot åksjuka.

Prata med en läkare, barnmorska eller apotekspersonal innan du använder ett läkemedel när du är gravid.

Akupunktur kan hjälpa för en del.

En del kan behöva vård på sjukhus

Du som är extremt illamående och kräks väldigt mycket kan behöva få vård på sjukhus. Du kan då få näring direkt i blodet med dropp.

Vad beror illamående under graviditeten på?

Illamåendet beror på de hormoner du har i kroppen när du är gravid. En del reagerar mer än andra på de hormonerna.

Illamåendet kan bli värre om du är trött, stressad eller inte har ätit något.

Det är extra vanligt med illamående om man är gravid med mer än ett barn.

Det är inte skadligt

Att må illa och kräkas är inte skadligt för dig eller fostret. Fostret får den näring det behöver.

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

English – engelska

لعربية – arabiska

Soomaali – somaliska

فارسی - persiska

ትግርኛ - tigrinska

Mer innehåll på lättläst och andra språk

Lättläst svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lättläst svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan