Förlossning

Framfall efter att du har fött barn

Framfall efter att du har fött barn - svenska lättläst

Framfall betyder att något putar ut genom slidans öppning. Det som putar ut kan vara livmodern eller insidan av slidan. Det kan kännas obehagligt, men det finns behandling som kan hjälpa.

Framfall kan bero på att slidans öppning har blivit större efter graviditeten. 

Du kan läsa en längre version av texten här.

Så kan det kännas

Det här är exempel på besvär:  

  • Det känns tungt och skaver i underlivet.  
  • Du kan få skavsår på det som putar ut. 
  • Du kan ha svårt att kissa. Du kan också lättare bli kissnödig eller kissa på dig. 
  • Du kan ha svårt att få ut bajset. Det kan också läcka bajs eller pruttar.

Vilka besvär du får beror på vad det är som putar ut genom slidan. Besvären blir bättre när du ligger ner.

När och var ska jag söka vård?

Kontakta vården om du tror att du har framfall.

Du kan vänta tills det blir vardag, om det är helg.

Du kan få en tolk

Du kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska. Tala om att du behöver språktolk när du bokar ditt besök.

Om det är bråttom

Det kan vara mer bråttom att söka vård om detta stämmer på dig:

  • Du har mycket svårt att kissa eller kan inte kissa alls.

Kontakta någon av dessa mottagningar:

Om det är stängt eller de inte kan ta emot dig, sök vård på en akutmottagning.

Ring och få råd på telefonnummer 1177

Ring telefonnummer 1177 om du vill ha hjälp med vad du ska göra.

De som svarar är sjuksköterskor. De pratar svenska och engelska. Ibland går det att få hjälp på andra språk.

Ring 0046 771-11 77 00 om du har en telefon med ett utländskt nummer. 

Vad kan jag göra själv?

Det här kan lindra besvären eller minska risken att få framfall:

  • Träna musklerna i underlivet. Det kallas bäckenbottenträning.
  • Undvik att lyfta tungt.

Det här kan göra det lättare att bajsa:

  • Ät mat med mycket fibrer och drick mycket vätska. Det gör att bajset blir mjukare och lättare att bajsa ut.
  • Gå på toaletten direkt när du behöver bajsa.
  • Ha en pall under fötterna när du sitter på toaletten. Det gör det lättare för tarmen att få ut bajset. 
  • Det kan hjälpa att hålla med fingret emot slidan när du försöker bajsa.

Det här kan göra det lättare att kissa:

  • När du har kissat kan du ställa dig upp och luta dig framåt. Sätt dig sedan och prova att kissa igen. 

Undersökningar

Läkaren gör en gynekologisk undersökning och undersökning med ultraljud. Läkaren kan även känna i ändtarmen.

Du får också lämna ett urinprov.

En del kan behöva göra fler undersökningar eller lämna andra prover. 

Behandling

Du kan få en speciell ring av plast att sätta in i slidan. Ringen gör att det inte kan puta ut något. En barnmorska hjälper dig att föra in ringen i slidan.

Du kan bli opererad om du har mycket besvär. 

Graviditet

Det går bra att bli gravid och att vara gravid, även om du har framfall. Prata med en läkare eller barnmorska om du planerar att bli gravid. 

Att ha sex

Det är inte skadligt att ha sex om du har framfall. 

Texten finns översatt – other languages

Texten finns översatt till följande språk:

لعربية – arabiska

English – engelska

Soomaali – somaliska

فارسى – persiska

Till toppen av sidan