| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | Dygnet runt | |
| Tisdag | Dygnet runt | |
| Onsdag | Dygnet runt | |
| Torsdag | Dygnet runt | |
| Fredag | Dygnet runt | |
| Lördag | Dygnet runt | |
| Söndag | Dygnet runt |
- Besöksadress:
- Entrévägen 6, Danderyd
- Län, kommun:
- Stockholms län, Danderyd
- Postadress:
- Danderyds sjukhus, 182 88 STOCKHOLM
- Webbplats:
- https://www.ds.se
Vägbeskrivning
Hitta hit:
T-bana/Buss: Danderyds sjukhus
Roslagsbanan: Mörby station
Bil: E18 avfart trafikplats Danderyds sjukhus
Hitta på plats:
Målpunkt C, Plan 3
Vi vårdar dig som drabbats av en hjärnskada i vuxen ålder från 18 år. Målet är att du efter den akuta sjukdomsfasen ska kunna återfå ett så bra liv som möjligt.
Vårdavdelning 84 har samma inriktning, resurser och innehåll som vårdavdelning 80.
De vanligaste patientgrupperna hos oss är personer som fått stroke eller traumatisk hjärnskada och vårt fokus ligger på rehabilitering.
Vi som arbetar här är läkare, sjuksköterskor, undersköterskor, fysioterapeuter/sjukgymnaster, arbetsterapeuter, logopeder, kuratorer, neuropsykologer och instruktörer.
Vårdavdelning 84 har samma inriktning, resurser och innehåll som vårdavdelning 80.
På avdelningen rehabiliteras du som fått en hjärnskada i vuxen ålder. Målet är att du efter den akuta sjukdomsfasen ska kunna återfå ett så bra liv som möjligt.
Inskrivning och sjukhusvistelse
När du kommer till avdelningen har vi ett inskrivningssamtal för att vi ska få en helhetsbild av dig. Du tilldelas en kontaktperson som du tillsammans med diskuterar dina rehabiliteringsmål. Din rehabilitering börjar sedan med en teambedömning av dina aktuella förmågor och dina behov. Parallellt med bedömningen startar också träningen och efter en till två veckor har vi ett planeringssamtal där vi tillsammans med dig och dina närstående upprättar en individuell rehabiliteringsplan och formulerar målen för din rehabiliteringsperiod.
Träningen följer sedan din individuella rehabiliteringsplan och du får ett individuellt utformat veckoschema där träning varvas med vila. Standardintensiteten ligger på två till fyra timmars rehabiliteringsaktiviteter per dag. Träningen sker individuellt och i grupp men består ofta även av självträning.
Exempel på träning
- Träning i vardagsaktiviteter såsom träning i personlig vård, äta/ dricka, tvätta kläder och förflyttningar
- Träning av styrka, balans och/eller kondition
- Strategiträning för planering och minne
- Kommunikationsträning
Närstående
- Hjärnkunskap – en föreläsningsserie om hjärnskada
- Din sida om hjärnskada – för barn om hjärnskada
- Munvård och munhälsa efter en grav hjärnskada
- Mötesstruktur för patient och närstående
Faciliteter
Lokalerna är rymliga och erbjuder eget rum med toalett/dusch, gemensam matsal, träningsutrymmen och samtalsrum. Vi har även tillgång till ett rehabgym, aktivitetscenter, kognitivt tekniklabb (CogTech), träningslägenhet (@home) och en rehabträdgård.
Målavstämning
Du har regelbundna målavstämningssamtal med din kontaktperson, då vi tillsammans med dig utvärderar dina rehabiliteringsmål. Som stöd används en visuell målbild som sätts upp på ditt rum.
Inför hemgång
I planeringen ingår ofta hembesök då vi identifierar eventuella behov av anpassning så att du ska kunna skrivas ut på ett säkert sätt. Så fort det är möjligt planerar vi för att du ska kunna åka hem på besök på helgen, så kallad permission. Rehabiliteringsperioden är individuell och kan variera från ett par veckor till några månader. I vår träningslägenhet @home finns det vid behov möjlighet att prova ett tryggt och säkert boende med stöd av ny teknik.
Samarbete
Vi har tillgång till akutsjukhusets alla resurser och samarbetar med andra vårdaktörer och specialister vid behov.
Exempel på aktörer som vi har nära samarbete med
- Aktiv ortopedteknik i Stockholm AB
- Hjälpmedel Stockholm, KommSyn och Sodexo hjälpmedelsservice
- Nationellt Respirationscentrum
- Dietist
- Patientföreningar
- Inför utskrivning planerar vi för fortsatt rehabilitering, och samordnar med din
- hemkommun och primärvård utifrån dina behov av stödinsatser.
Ett utskrivningssamtal med din läkare sker 1–3 dagar före utskrivningsdagen, eventuellt tidigare. Det är en genomgång av rehabiliteringen, av din medicinska behandling och hur fortsatt planering ser ut. Du får ett skriftligt dokument som sammanfattar vad ni talat om, ”Utskrivningsmeddelandet”. Där hittar du information om t ex inbokade besök, dina fortsatta kontakter med vårdgivare, rehabiliteringsinstanser och hjälpmedelsaktörer så du vet vart du ska vända dig framöver. Dina närstående är välkomna att medverka i samtalet. Ni får möjlighet att ställa frågor och få vidare förklaringar för att säkerställa att du vid utskrivning har bra förståelse om planeringen framåt.
Vid utskrivningen får du även dokumentation över din rehabiliteringsperiod, träningsprogram för fortsatt självträning samt instruktioner för de eventuella hjälpmedel du fått. Allt samlas i din rehabpärm som du sedan tar med dig hem.
Vad händer efter utskrivningen?
Inför hemgång uppstår ofta många frågor. Här har vi samlat kort information om vanliga hjälp- och stödinsatser som samhället kan erbjuda efter utskrivning från vårdavdelning 80/84.
-
Behov av hjälpinsatser i hemmet
Kommunen ansvarar för hjälpinsatser såsom hemtjänst eller trygghetslarm i hemmet. Om behov har framkommit under vårdtiden hos oss, kan vi hjälpa till med kontakten med kommunen innan utskrivning. Om du i ett senare skede behöver insatser från kommunen kontaktar du själv en biståndshandläggare. Kontaktuppgifter hittar du på din kommuns hemsida. -
Hemsjukvård och vårdcentral/husläkarmottagning
Hemsjukvård innebär vård och behandling i hemmet och vänder sig till dig som av medicinska skäl eller på grund av funktionsnedsättning inte kan ta dig till vårdcentralen själv. Det kan t ex handla om medicinska insatser som att ge insulin, dosettdelning, provtagning och sårvård. Om du vid utskrivning har behov av hemsjukvård meddelar vi detta till den vårdcentral du är listad hos. Behöver du lista om dig, kan vi hjälpa dig med det. Vi meddelar även vårdcentralen om ditt eventuella behov av katetrar, underlägg och andra inkontinenshjälpmedel som förskrivs av distriktsjuksköterskan. -
Sjukskrivning och läkemedelsrecept
Våra läkare hjälper dig med sjukskrivningsintyg och läkemedelsrecept för den närmaste tiden efter utskrivning. Om du har fortsatt behov i ett senare skede kontaktar du själv din vårdcentral/husläkare. -
Hjälpmedel
De hjälpmedel som är utprovade och förskrivna till dig och som du fortfarande behöver tar du med dig hem. Uppstår det behov av hjälpmedel i ett senare skede diskuterar du det med den rehabinstans som är aktuell efter utskrivning eller med sjuksköterska på vårdcentralen. -
Bostadsanpassning
Om det i din bostad finns fysiska hinder för dig såsom att förflytta dig eller sköta din hygien t.ex. höga trösklar eller badkar, hjälper din arbetsterapeut dig att ansöka om bostadsanpassning. Ansökan skickas till din hemkommun för handläggning och beslut. Om behov uppstår i ett senare skede kontaktar du själv arbetsterapeuten inom primärvårdsrehabiliteringen. -
Färdtjänst
Färdtjänst är till för personer med en funktionsnedsättning som inte är av tillfällig art och som medför väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att resa med allmän kollektivtrafik. Om du har trappor hemma som du inte kan gå i kan du boka en resa med trappklättrare. Om det under vårdtiden framkommer behov av färdtjänst kan vi hjälpa dig med ansökan. Om du i ett senare skede har behov av färdtjänst kan du kontakta kommunens färdtjänstutredare för att få hjälp. För att ansöka om färdtjänst krävs ett läkarintyg, en utredning, egen ansökan och porträttfotografi. Intyg kan din husläkare hjälpa dig med. Ansökan skickas till din kommun för beslut. -
Sjukresor
En sjukresa är en resa där du med särskilda medicinska behov kan resa med taxi eller specialfordon mellan din folkbokföringsadress och vårdgivare. Sjukresekortet får du av oss. När du ska beställa sjukresa behöver du först ringa till vårdgivaren där du är inbokad, för att få resor tillagda på ditt sjukresekort. Därefter beställer du sjukresan. Om du har trappor hemma som du inte kan gå i kan du boka en resa med trappklättrare. -
Information och stöd till närstående
Under tiden på avdelning 80/84 så kan närstående vända sig till kuratorn för samtalsstöd eller för stöd i praktiska frågor. Efter utskrivningen kan närstående vända sig till kommunens anhörigkonsulent för vägledning och stöd. Kontaktuppgifter hittar du på din kommuns hemsida.
I filmerna Hjärnkunskap för närstående talar olika personalkategorier om sådant som är bra att känna till som vuxen närstående. -
Fortsatt rehabilitering
Vid utskrivning kommer en plan för din fortsatta rehabilitering finnas. Den bygger på dina aktuella rehabiliteringsbehov och förutsättningar. Det vanligaste är att remiss skickas till Neuroteam med fokus på rehabilitering i ditt hem. Neuroteamet kontaktar dig inom två arbetsdagar efter utskrivning. Återbesök till läkare kan bli aktuellt och du får en preliminär återbesökstid i samband med utskrivning. Tiden kan ändras. En kallelse skickas hem med aktuella tiden. Möjlighet till SMS-påminnelse finns också. Vid återbesöket tar läkaren ställning till lämplig rehabiliteringsnivå och fortsatta rehabiliteringsinsatser.
Avdelningen välkomnar besök från närstående, enligt nedanstående rekommendationer.
Alla patienter får ta emot besök men de måste anpassas efter patientens egen förmåga.
Max två personer, med undantag om minderåriga barn vill följa med.
Besöken bör föregås av en kontakt med avdelning.
Besökare får inte ha symtom som feber eller tecken på luftvägssymtom.
Besöken sker i första hand på patientens rum, men avdelningens gemensamma ytor till exempel patientmatsal kan användas om hänsyn tas till medpatienter och andra besökare. Barn får nyttja lekhörnan tillsammans med vuxen. Sker besöket utomhus måste patienten klara sig själv med hjälp av sin närstående.
God handhygien ska tillämpas.
Besöken ska ske under de besökstider som finns, kl. 17 til 20 vardagar och kl. 13 till 20 helger. Tänk på att varje torsdagskväll förekommer det aktiviteter för patienterna som så många som möjligt bör delta i.
Hos patient med smittsam sjukdom beviljas besök endast efter läkarbeslut.
I händelse av smittspridning på avdelningen kan totalt besöksförbud eller andra restriktioner införas.
Besökstider
- Måndag
- 16.00–20.00
- Tisdag
- 16.00–20.00
- Onsdag
- 16.00–20.00
- Torsdag
- 16.00–20.00
- Fredag
- 16.00–20.00
- Lördag
- 13.00–20.00
- Söndag
- 13.00–20.00
- Frukost 07.30–09.30
- Lunch 12.15–13.00
- Mellanmål 14.30–15.00
- Middag 17.00–18.00
- Kvällsfika 19.00–20.00
Vill du ha med egen mat finns det ett särskilt kylskåp för detta på avdelningen.
Vill du tvätta dina kläder på avdelningen behöver de klara att tvättas i 60 grader.
- Mobiltelefon (gärna utan koder) och laddare
- Toalettartiklar som du vanligtvis använder t ex schampo, balsam, tvål, deo, rakapparat, ansiktkräm etc.
- Munvårdsartiklar du vanligtvis använder, t ex eltandborste, bettskena, fluorskölj, tandrensare etc.
- Träningsskor och stadiga inneskor
- Träningskläder
- Ytterkläder
- Glasögon/hörapparat
- Fickpengar
- Armbandsklocka
- Kalender, om du brukar använda det sedan tidigare
- Någon bild på dina närstående (frivilligt)
Bankomat finns vid huvudentrén och värdeskåp på ditt rum. Vi ansvarar dock inte för värdesaker så lämna gärna dessa hemma.
Blommor, parfym eller nötter bör ej förekomma på grund av allergier.
För dig som har barn, så är de en viktig del i din rehabilitering. Om det finns behov kan vi stödja dig och familjen med till exempel barnsamtal om din skada och/eller deltagande på dina träningsaktiviteter. Det finns även en barnhörna på avdelningen med leksaker och spel, som går bra att använda när de är på besök.
Din vistelse faktureras per dygn enligt Region Stockholms prislista.
Apotek Hjärtat ligger i sjukhusets centralhall, till höger om huvudentrén, Entrévägen 2.
Öppet: Mån–fre kl 08.00-18.00, lör-sön kl 10.00-15.00
Tel: 0771-405 405Övrig tid hänvisar vi till Apotek CW Scheele på Klarabergsgatan 64.
Vid Danderyds sjukhus finns flera parkeringsplatser för patienter och närstående.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.