Hörcentral Ludvika

Ludvika lasarett

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–09.30
Tisdag08.00–09.30
Onsdag08.00–09.30
Torsdag08.00–09.30
Fredag08.00–09.30
LördagStängt
SöndagStängt
Texttelefon

Besöksadress:
Ludvika lasarett
Län, kommun:
Dalarnas län, Ludvika
Postadress:
Ludvika lasarett, 771 81 Ludvika
Webbplats:
https://www.regiondalarna.se/

För närvarande kan du inte boka tid i Ludvika.


Om du har en hörselskada och behöver prova hörapparat ska du vända dig till Hörcentralen i Borlänge, där utför vi hörselmätning för att bedöma ditt behov av hjälpmedel/rehabilitering. Vid behov får du prova hörapparat och/eller andra typer av hörseltekniska hjälpmedel. Börja med att skicka in en egen vårdbegäran här på 1177.se.

Du som redan har hörapparat och vill boka servicebesök hos audionom (t ex för att justera ljudet i hörapparaten) eller boka en tid till hörapparatservice, kan göra det i Borlänge, Mora eller Falun. Använd formuläret: "Lämna meddelande / kontakta mig" för tidsbokning.


Du kan även skicka in din trasiga hörapparat för reparation. I normalfallet returneras hörapparaten inom två veckor. Paketera den noga så att den inte skadas i posthanteringen och skicka till:

Hörcentralen

Skomakargatan 22

781 70 Borlänge


Om du tycker att du hör sämre kan det vara en god idé att börja med att kontrollera om det beror på vaxpropp i örat. Det kan du få hjälp med på din vårdcentral.


Om din hörapparat fungerar dåligt eller inte alls, kontrollera att:

Batteriet är nytt och rätt placerat i batterifacket

Öroninsatsen är rengjord eller domen är bytt

Eventuellt filter i hörapparaten inte är igensatt

Du har bytt eventuell ljudslang eller plastslang, om du kan göra det själv

Driftsform: Region

  • Avtryck av hörselgång och ytteröra. Avgjutningen utgör sedan den färdiga badproppen som används när det av medicinska skäl är viktigt att inte få vatten i örat vid bad.

     

  • Blankett Egen vårdbegäran

    Du kan också göra en Egen vårdbegäran via 1177 Vårdguidens e-tjänster:
    Logga in med e-legitimation alternativt lösenord och SMS.

  • Formgjutna hörselskydd till privatperson kan endast beställas via handläggare på Arbetsförmedlingen eller Försäkringskassan. För övriga förfrågningar kopplade till rehabiliteringsärenden eller förskrivning av vårdpersonal, kontakta hörcentralen.

    Formgjutna hörselskydd är personligt tillverkade hörselskydd. De tillverkas efter avtryck av hörselgång och ytteröra. Det finns möjlighet att välja olika filter till hörselskydden för att få en dämpning av ljudet som är lagom stor för den miljö där de ska användas.

    Hörcentralerna i Dalarna är återförsäljare åt Bellman & Symfon som tillverkar individuella hörselskydd för musik och buller. För information om utbud se Bellman & Symfons hemsida www.bellman.se.

  • Hörapparatverkstad finns vid Hörcentralerna i Borlänge, Mora och Falun. Hörselvårdstekniker servar och reparerar hörapparater.

  • Kvalitet är viktigt för oss på Hörcentralen och vi deltar därför i Hörselbrons kvalitetsregister för hörselrehabilitering som är ett rikstäckande kvalitetsregister. Det innebär att du som provat hörapparat inom några månader kommer att få en enkät via posten som vi uppmanar dig att besvara.

    Vi vill gärna få återkoppling på hur du som patient upplevt kontakten och bemötandet hos oss på hörcentralen. Vi vill också veta vilken nytta du har av din/a hörapparat/er. Det hjälper oss att fortsätta utveckla vår verksamhet.

  • Tidsbokade servicebesök till audionom för justering av ljud i hörapparat och avtryckstagning för ny öroninsats.

    Använd formuläret ”Lämna meddelande/kontakta mig” i 1177 e-tjänster för att boka en tid.

  • Telefonnummer för återbud: 010-249 21 29, följ instruktionen. Återbudstelefonen är öppen dygnet runt.

Till toppen av sidan