Allmänna villkor för 1177 direkt
1177 direkt är en digital tjänst där du kan få kontakt med vården via chatt och video. Följande information kan vara bra att veta när du kontaktar vården och ska använda 1177 direkt i din region.
I den här texten får du information om till exempel vad som krävs för att använda 1177 direkt, och vad som gäller vid skyddade personuppgifter.
Användarvillkor i Västerbotten
Du kan nå 1177 direkt Västerbotten genom appen Hälsa och vård i Västerbotten. Samma användarvillkor och personuppgiftspolicy gäller för alla tjänster som finns inom Hälsa och vård i Västerbotten. Det går också att läsa dem direkt i appen.
Vad krävs för att använda 1177 direkt?
Du behöver ha ett svenskt personnummer och e-legitimation för att kunna använda tjänsten på din mobil, surfplatta eller dator. Det gäller också om du befinner dig i utlandet och vill använda tjänsten.
Du behöver förstå svenska och kunna läsa och förstå skriven text.
Vad kostar det att använda tjänsten?
Sjukvårdsrådgivning via tjänsten är alltid kostnadsfri, men en patientavgift tillkommer om du till exempel blir bokad för ett läkarbesök.
De flesta regioner har ungefär samma patientavgifter. Välj din region ovan för mer information om avgifter.
Avgiften ingår i det så kallade högkostnadsskyddet och räknas som ett vanligt vårdbesök.
Du kan läsa mer om patientavgifter och högkostnadsskydd.
Hur hanteras mina personuppgifter?
När du får vård via chatt eller videosamtal dokumenteras det alltid i regionens journalsystem på samma sätt som vid fysiska besök i vården. Dina personuppgifter finns redan sparade eftersom du har loggat in med e-legitimation.
Läs mer om tystnadsplikt och sekretess.
Skyddade personuppgifter och 1177 direkt
För dig med skyddade personuppgifter i Västerbotten
Om du har skyddade personuppgifter kan du inte använda tjänsten 1177 direkt Västerbotten. Då bör du i stället ringa 1177 på telefon, kontakta din hälsocentral eller besöka en jourmottagning.
Hur skyddade personuppgifter hanteras skiljer sig åt mellan regioner. Du kan läsa mer här om vad som gäller i din region, om du väljer din region ovan.
Om du har frågor eller känner dig osäker på hur dina uppgifter hanteras, kontakta din region eller läs mer om personuppgifter på 1177.se.
Många mottagningar kan du kontakta genom att logga in i e-tjänsterna på 1177.se.
Läs mer om din journal och om hur personuppgifter hanteras i vården.
Kontakt och support
Support i Västerbotten
Du kan anmäla fel, lämna synpunkter eller få hjälp att använda tjänsten via Servicecenter Region Västerbotten.
Du kan kontakta supporten på telefonnummer 090-785 00 00.
Supporten för 1177 direkt kan hjälpa dig med följande:
- Du vill anmäla ett tekniskt fel.
- Du behöver hjälp att använda tjänsten.
- Du vill lämna en synpunkt.
Supporten för 1177 direkt kan inte hjälpa dig med följande:
- Frågor om din hälsa eller om du behöver söka vård.
- Boka en tid åt dig eller någon annan.
- Kontakta en mottagning åt dig.
Synpunkter på den vård du fått via 1177 direkt
Du kan lämna synpunkter eller klagomål om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Det kan du göra både som patient och närstående. Dina synpunkter kan bidra till att vården blir bättre och säkrare.