Så söker du vård under den fackliga konflikten.Det här meddelandet avser Västerbotten

Just nu pågår en facklig strejk och blockad. Läs mer om hur du som invånare påverkas.

Folktandvården City Skellefteå

Skeppargatan 21, 931 32 Skellefteå

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag07.00–19.00
Tisdag07.00–16.00
Onsdag07.00–16.00
Torsdag07.00–16.00
Torsdag07.00–16.00
Fredag07.00–16.00
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Skeppargatan 21, 931 32 Skellefteå
Län, kommun:
Västerbottens län, Skellefteå
Postadress:
Skeppargatan 21, 931 32 Skellefteå

Publicerad: 2024-06-04

Just nu pågår en strejk som påverkar vissa vårdenheter i regionen. Region Västerbotten arbetar för att situationen inte ska påverka dig som patient, men det kan bli längre väntetider och köer. Det kan också vara svårare att komma i kontakt med vissa enheter.

Sök vård som vanligt under strejken. Du som har ett inbokat besök i vården, tandvården eller har en planerad operation, ska utgå från att det blir av. Du kommer kontaktas om besöket ställs in.

Observera att den här informationen är generell för hela Region Västerbotten. Om något annat gäller för den här enheten så står det på den här sidan.

Aktuell information om hur du ska söka vård finns på 1177.se

Vi har just nu begränsade resurser och måste därför prioritera vårt arbete.

Vi erbjuder akut tandvård till alla. I övrigt följer vi Regionens riktlinjer för prioriterad tandvård.  Om du vill veta mer om Regionens tandvårdsstöd kan du läsa om det på 1177.se

Barn- och ungdomstandvården är precis som förut ett av våra ansvarsområden.

Du kan naturligtvis också kontakta oss direkt med dina frågor via våra e-tjänster.

För kontakt och mer information, se vårt utbud.

Vid akuta tand- och käkskador övrig tid ringer du 1177.

Driftsform: Region

Välkommen till oss! Här har vi följande utbud. Kontakta oss med e-tjänsterna eller ring vårt telefonnummer.

  • Telefonnummer: 090-785 91 00

    Våra telefontider är:
    Måndag - tisdag: 07.00-18.40
    Onsdag-fredag: 07.00-15.40

    Helgdagar och röda dagar 09.00-12.00

  • Med anledning av brist på tandvårdspersonal så har Regionstyrelsen fattat beslut om att Folktandvården Västerbotten inte förlänger eller nytecknar Frisktandvårdsavtal från och med 1: a juni 2022.

    Ditt nuvarande Frisktandvårdsavtal kommer att löpa som överenskommet avtalsperioden ut. Därefter kommer det inte att förlängas. Inga förlängningar av frisktandsvårdavtal sker efter 1: a juni 2022.

    Vi beklagar den uppkomna situationen och hoppas på överseende. I dagsläget är det omöjligt att svara på när Folktandvården kan återuppta frisktandvårdsavtal.

    Du är alltid välkommen till Folktandvården Västerbotten vid akuta besvär. Vi arbetar med rekrytering av personal och hoppas att kunna återkomma med positiva nyheter längre fram.

  • Vi vill gärna att du som patient betalar efter varje besök, i första hand med betalkort.
    Önskar du en faktura eller delbetala kan du ansöka om det hos vår samarbetspartner, Resurs Bank.
    https://www.resursbank.se/tandkonto

    Ansök enkelt i mobilen genom att SMS:a ordet TAND till 71690.

    Tomma stolar kostar
    För en rättvis och lika hantering av tillgänglighet till vård gäller följande för uteblivande till avtalade vårdbesök vid folktandvårdens kliniker;

    • Alla uteblivna besök debiteras patienten. Kostnaden är för närvarande 500 kr oavsett patientens ålder. Faktureringsavgift tillkommer.
    • Om- och avbokning av ett bokat vårdbesök är möjligt till senast kl. 15.00 dagen före besöket.
    • Vid akut sjukdom är ett sent återbud möjligt fram till kl. 9.00 samma dag. Efter 9.00 debiteras alla 500 kr oavsett orsak. Faktureringsavgift tillkommer.
  • Känner du dig osäker eller rädd inför tandläkarbesöket? Lugn! Vi kan hjälpa dig. Tala om att du är rädd när du bokar din tid. Vår personal har stor kunskap om hur man bemöter och behandlar patienter med tandvårdsrädsla.

    Läs mer om:

    Tandvårdsrädsla hos vuxna

    Tandvårdsrädsla hos barn

    Telefon: 090-785 44 79

  • Vi erbjuder gruppstöd på folktandvården i samarbete med hälsocentralen. Vi kan även erbjuda dig individuellt stöd.

    Telefon: 090-785 44 79

  • Missnöje och konstruktiva synpunkter bidrar till att vi kan förbättra vår verksamhet. Tycker du att vi kan bli bättre på till exempel information, behandling, tillgänglighet eller kanske bemötande och vård?

    Kontakta i första hand;

    • din behandlare
    • verksamhetschefen
    • tandvårdschefen

    Du kan använda dig av vår e-tjänst "Hjälp oss bli bättre", eller använd dig av vår blankett som finns på kliniken för att lämna dina synpunkter.

  • Versamhetschef: Anna Hultman

    E-post: anna.hultman@regionvasterbotten.se

Till toppen av sidan