Mottagningens logotyp

Hallstahammar-Kolbäck vårdcentral


Influensavaccination

Drop in onsdag och torsdag 13.00-16.00 vecka 45-48.

OBS endast i Hallstahammar. Även Kolbäcks patienter är välkomna till Hallstahammar.

Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • 1. Boka tid direkt

  • 2. Av-/omboka tid direkt

  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Fråga sjuksköterskan

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Rådgivning

  • Lämna synpunkter på vården

Telefonnummer och Öppettider

021-17 67 00
Telefontid idag:
08–16
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 08–16
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
021-17 30 00
Rådgivning:
021-17 67 00
Bokning:
021-17 67 00
Receptförnyelse:
021-17 67 00
Sjukresebeställning:
020-21 21 21

ADRESS

Besöksadress
Vegagatan 1, Hallstahammar
Län, kommun
Västmanlands län, Hallstahammar
Postadress
Vegagatan 1
734 21 Hallstahammar
Vägbeskrivning

Buss stannar vid Terminalen.

Om du åker bil kan du parkera på parkeringsplatsen utanför ICA Matkassen.

Vårt utbud

Information om vårdcentralen

Nedanstående information kommer från Vårdvalsenheten och är framtagen i syfte att ge medborgarna ett bra underlag för val av vårdcentral. Samtliga vårdcentraler i Västmanland har likvärdig information på sina sidor. Informationen ses över och uppdateras två gånger per år.

På Hallstahammar/Kolbäcks vårdcentral fanns, 1 oktober 2018, 13 681 st personer listade. Genomsnittet i Region Västmanland är 8 000 listade/vårdcentral.

Det finns 4,25 heltidstjänster bemannade av distriktssköterskor, 0 heltidstjänster bemannad av familjeläkare (specialister i allmänmedicin).

Därutöver finns BVC-sköterska, barnmorska, mödra- och barnhälsovårdspsykolog, kurator, leg psykoterapeut, arbetsterapeut, biomedicinsk analytiker, dietist och fysioterapeut. Det finns också sjuksköterskor specialiserade inom hjärtsvikt, astma/KOL, diabetes och inkontinens.

Vårdcentralen kan erbjuda: 

  • Livsstilsmottagning
  • Rökavvänjning
  • Artrosskola
  • Grupputbildning diabetes
  • Familjecentrum
  • Multimodala team

Det finns gratis parkeringsplatser i direkt anslutning samt i närheten av vårdcentralen.

Verksamhetschef är Yvonne Blûcher Svensson

Dietist

Dietisten arbetar med kostbehandling vid olika tillstånd som till exempel ohälsosamma matvanor, diabetes, övervikt, höga blodfetter, högt blodtryck, undernäring, sväljsvårigheter, allergier, intoleranser och olika mag-/tarmbesvär.

Du är även välkommen till grupputbildningar:
- För dig som har högt blodtryck, höga blodfetter, övervikt och behöver ändra dina matvanor.
- För dig med prediabetes, nydebuterad diabetes samt om du har diabetes och vill förnya dina kunskaper.

 

 

Provtagning

Boka eller avboka tid hos vårt laboratorium på  telefonnummer 021-17 67 00 
Tid: måndag-fredag 08.00-16.00.

Du kan också få göra provtagning på Västmanlands sjukhus Västerås eller Köping om det gäller prover som någon annan klinik har beställt.

Rehabilitering

Vi har ett rehabteam med sjukgymnast, arbetsterapeut och kurator.

Seniormottagning

Seniormottagning ska underlätta för dig som är 75 år och äldre att komma i kontakt med vår vårdcentral.

Vår målsättning är också att du ska få träffa samma personal vid dina besök och att du ska vara trygg med att vi finns lättillgänglig för dig.

Du eller din anhörig som upplever att hälsan börjar svikta och har behov av en sköterska som fast vårdkontakt kan kontakta seniormottagningen.

Vi erbjuder dig:
- Hälsokontroll och samtal med fokus på hälsofaktorer, risk för ohälsa, förebyggande av fall och läkemedelsanvändning.
- Vägledning och information om var du kan vända dig i vård och omsorg.
- Stöd, råd och hjälp till dina anhöriga.

På seniormottagning finns sköterskor och är de du kan vända dig till för att få det stöd du behöver.

Här får du hjälp med att boka tid för din årliga läkemedelsgenomgång om du har fem eller fler läkemedel och kontakt, förutom läkare, med arbetsterapeut, fysioterapeut, dietist och kurator vid behov. Seniormottagningen samverkar också med  kommunen.

Telefon och öppettider:
Du kan ringa våra direktnummer:
021-17 67 00 (direktkontakt samma dag) eller 070-340 69 66.
Tala in ditt ärende så tar vi kontakt med dig samma dag eller närmaste vardag.

Tid på mottagningen kan bokas alla dagar.

Om oss

På mottagningen finns familjeläkare, distriktssköterska, sjukgymnastik, arbetsterapeut, barnhälsovård, barnmorskemottagning och kurator.


Hos oss kan du få recept på både motion och medicin.


Vi erbjuder dig som är äldre, eller har kroniska besvär hembesök om du inte kan komma till oss.


Verksamhetschef Yvonne Blücher Svensson

yvonne.blucher.svensson@regionvastmanland.se

Information till patienter

Du får endast röka på anvisade platser.

Ålder:
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Remisskrav:
Du behöver ingen remiss för besök hos oss.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Hallstahammar-Kolbäck vårdcentral.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

99 %

Det aktuella värdet är
99%
Mätningen genomfördes
2018-01-01 - 2018-06-30

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

99 %

Det aktuella värdet är
99%
Mätningen genomfördes
2018-09-01 - 2018-09-30

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

62 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
62 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

59 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
59 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

61 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
61 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

74 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
74 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

76 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
76 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2017
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information