Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Egen vårdbegäran

  • Fråga sjuksköterskan

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Hjälp oss att bli bättre!

  • HPV vaccination

  • Kontakta mig

  • Resevaccination

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Digital vårdcentral

Telefonnummer och Öppettider

0225-49 45 00
Telefontid idag:
07–16
Öppet idag:
07:15–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-fre 07–16
Öppettider:
Mån-fre 07:15–17

ADRESS

Besöksadress
Jönshyttevägen 1, Säter
Län, kommun
Dalarnas län, Säter
Postadress
Vårdcentral Säter
Jönshyttevägen 1
783 32 Säter

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentral Säter. Här har vi följande utbud. Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring något av våra telefonnummer.

Astma/KOL-mottagning

Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL, kan du få hjälp och stöd hos oss.

Barnavårdscentral

Vi erbjuder alla barn 0-6 år bedömning av barnets utveckling, amningsrådgivning till föräldrar, vaccinationer, hälsosamtal samt råd och stöd i ett aktivt föräldraskap.

Barnhälsovård är gratis.

Telefon
Säter/Stora Skedvi: 0225-49 43 06, telefontid vardagar 08:00-08:30, övrig tid telefonsvarare.
Säter/Gustafs: 0225-49 43 69, telefontid vardagar 08:30-09:00, övrig tid telefonsvarare.

Diabetesmottagning

Vi har mottagning för dig med diabetes samt förebyggande besök för dig med riskfaktorer för diabetes. Stor vikt läggs vid livsstilsfrågor gällande kost, fysisk aktivitet, tobak och alkohol. Vi erbjuder grupputbildning och ger information, uppföljning, kontroller och stöd till egenvård vid enskilda besök.

Flyktinghälsa

Alla asylsökande och flyktingar erbjuds efter ankomst till Sverige ett hälsosamtal. Vid samtalet träffar du en sjuksköterska och vid behov är en auktoriserad tolk med. Vi samtalar om eventuellt tidigare sjukdomar och hälsoproblem och går igenom ditt behov av hälsokontroll, behandling, provtagning, vaccinationer och smittskydd. Samtalet är frivilligt och gratis.

iKBT

Du som har behov av kognitiv beteendeterapi (KBT) välja att ta del av behandlingen online via din vårdcentral. Internetbaserad KBT-behandling (iKBT) innebär att man arbetar med behandling via nätet till personer med problem som oro, ångest, stress, sömnproblem och depression.

För att bli aktuell för behandling måste du först träffa en samtalsterapeut som tillsammans med dig kommer fram till om iKBT behandling passar just dig samt vilket program som då skall genomföras. Under iKBT behandlingen sker regelbunden uppföljning av din samtalsterapeut via 1177.

Du kommer åt materialet via sin dator, surfplatta eller mobiltelefon när som helst på dygnet och kan repetera behandlingsavsnitt vid behov.

För mer information om internetbaserad KBT, kontakta din vårdcentral eller ring 1177.

Inkontinensmottagning

På inkontinensmottagningen utreder vi kvinnlig inkontinens. Har du problem med urinläckage, inkontinens, kan du få hjälp och stöd hos oss. Om behov finns görs därefter utprovning och uppföljning av inkontinenshjälpmedel.

Jourmottagning

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning.

Vårdcentralen har måndag-torsdag sin jourverksamhet förlagd till Vårdcentral Tisken i Falun samt fredag-söndag på Borlänge sjukhus. Undvik att åka till sjukhusens akutmottagningar utan föregående kontakt med Sjukvårdsrådgivningen.

Livsstilsmottagning

Livsstilsmottagningen är till för dig som vill förändra din livsstil. Vi utgår från dina egna mål och stödjer din motivation till förändring. Du får råd och stöd inom områden som kost, motion, stress, sömnsvårigheter, rökning och alkohol.

Läkarmottagning

Vid läkarmottagningen arbetar specialister inom allmänmedicin samt utbildningsläkare. Via vår sjukvårdsrådgivning erbjuds du tid samma dag vid brådskande behov samt längre fram för det som kan vänta lite. Tider erbjuds även för regelbundna kontroller vid kronisk sjukdom. Besök och telefontid bokas via sjukvårdsrådgivningen eller via våra e-tjänster.

Mödravårdscentral - barnmorskemottagning

Vi erbjuder dig kontroller vid graviditet, preventivmedelsrådgivning, gynekologiska hälsokontroller och råd vid klimakteriebesvär. Vi erbjuder även utbildning till er som är blivande föräldrar.

Telefon: 0225-49 43 56 
Telefontid vardagar 10:00-11:00

Primärvårdsrehabilitering

Inom rehabilitering arbetar sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Målet är att återvinna eller bibehålla bästa möjliga funktionsförmåga samt skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Till oss kan du vända dig utan remiss vid besvär från muskler och leder. Vi arbetar med funktions- och aktivitetsbedömningar, behandling, träning. Vi förskriver även hjälpmedel för primärvårdens patienter.

Vad gäller hjälpmedelsutprovningar i hemmet och intyg för bostadsanpassningar hänvisas till arbetsterapeuter som arbetar inom kommunens hemsjukvård och rehabilitering.

Provtagning/laboratorium

Vi hjälper dig med provtagning inför planerade besök och kontroller. Vid provtagning är det bra att sitta och vila en stund, det är därför du ofta får vänta lite innan vi ropar upp dig.

För att boka, avboka eller ändra din tid ringer du
Telefon: 0225-49 43 59
Telefontid vardagar 13:15-15:00

Resevaccination

Du är välkommen att höra av dig till oss, helst ett par månader innan avresa, för rådgivning och diskussion omkring vilka vaccinationer som kan vara aktuella.

När du ringer oss för tidsbokning behöver vi veta:

•Vart du ska resa?

•Hur länge du planerar att vara borta?

•Hur du ska leva och bo under resan?

•Vilka vaccinationer du har fått tidigare?

För vaccination mot gula febern hänvisar vi dig till Vaccinationsmottagningen, Falu lasarett, 023-49 20 94.

Tidsbokning via sjukvårdsrådgivningen:

Telefon 0225-49 45 00, telefontid vardagar 07:00-16:00 eller genom 1177 e-tjänster.

Receptförnyelse

Telefon: 0225-49 45 00
Telefontider vardagar kl. 07:00-16:00

Du kan även förnya ditt receptgenom att logga in på 1177 vårdguidens e-tjänster. Där kan du även utföra ett antal andra tjänster, till exempel boka tid.

Samtalsmottagning

Du kan vända dig till samtalsmottagningen när du har psykiska besvär och behöver stödjande och bearbetande samtal. Vi erbjuder även samtalsmottagning för barn och unga (se Relaterade mottagningar).

Vi erbjuder samtalsbehandling inom områden som depression, nedstämdhet, fobi, krisreaktion, oro, ångest, smärta, stress och sömnsvårigheter. Inom vissa områden erbjuder vi gruppbehandling.

Du som har behov av kognitiv beteendeterapi (KBT), se iKBT

Psykolog
Telefonnummer: 0225-49 43 67
Telefontid måndag 12:30-13:30, torsdag 09:00-10:00

KBT-terapeut
Telefon: 0225-49 41 49
Fredagar 11:00-12:00

Avbokning/tidsändring
Dygnet runt på telefon 0225-49 45 00 eller vardagar mellan 07:15-17:00 på telefon 0225-49 43 00

 

Sjuksköterskemottagning

Distriktssköterskor och sjuksköterskor har bred kompetens och kan se ditt behov i ett helhetsperspektiv.Vi har egna mottagningar med bedömningar och behandlingar inom bland annat områden som hud, infektioner, ögon, öron, sårvård, omläggningar, vaccinationer, injektioner, förhöjt blodtryck med mera.

Tidsbokning, sjukvårdsrådgivning, återbud

Telefon: 0225-49 45 00 (dygnet runt)
Telefon: 0225-49 43 00 (vardagar 07:15-17:00)

Kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 i första hand om du är i behov av rådgivning vid tillfällig sjukdom.

När vårdcentralen är stängd kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

I nödsituation kontakta 112.

Om oss

Till oss kan du vända dig med frågor och problem som rör din hälsa. Här träffar du allmänläkare och distriktssköterskor som är specialister på att utreda och behandla våra vanligaste sjukdomar.

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning.


Här finns också samtalsterapeut, psykolog, fysioterapeut/sjukgymnast, arbetsterapeut, sjuksköterskor, undersköterskor och sekreterare.

Hos oss kan du till exempel få hjälp med infektioner, sårskador, högt blodtryck och psykiska besvär. Du kan också få stöd att sluta röka, ändra dina matvanor eller göra andra livsstilsförändringar.


Läs mer på 1177 Vårdguiden

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentral Säter.

Telefon- & läkartillgänglighet

Lätt att nå på telefon

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

97 %

Andel telefonsamtal som besvaras samma dag

Det aktuella värdet är
97%
Mätningen genomfördes
2016-12-01 - 2016-12-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Läkarbesök inom sju dagar

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

89 %

Andel patienter som tas emot på läkarbesök inom sju dagar

Det aktuella värdet är
89%
Mätningen genomfördes
2016-12-01 - 2016-12-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

61 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
61 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

61 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
61 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

53 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
53 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

66 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
66 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

73 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
73 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

79 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
79 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information