Förlossning

Kejsarsnitt

Kejsarsnitt - svenska lättläst

Kejsarsnitt innebär att ett barn föds genom en operation. Ibland bestäms kejsarsnitt i förväg. Ibland bestäms det när förlossningen redan är i gång.

Du kan läsa en längre version av texten här.

Olika kejsarsnitt

Ibland är kejsarsnitt bestämt i förväg.

Ibland behöver man få ett kejsarsnitt efter att förlossningen har startat. Det kan till exempel bero på att barnet inte mår bra.

Förberedelser

När kejsarsnittet bestäms i förväg får du träffa en läkare och barnmorska. De berättar hur kejsarsnittet går till och du kan ställa frågor.

Du får bedövning eller blir sövd

Det är vanligast att vara vaken under operationen. Du får då bedövning i den nedre delen av kroppen.

Annars får du läkemedel som gör att du sover under hela operationen. Det kallas för att bli sövd eller att få narkos.

När det är mycket bråttom att barnets föds brukar man bli sövd.

Närstående kan oftast vara med

Närstående får vara med i operationsrummet om du är vaken under operationen. Din närstående får då sitta bredvid dig, vid huvudändan av sängen.

Så går kejsarsnittet till

Du får en tunn slang i armvecket eller på ovansidan av handen. Genom den kan du få vätska och läkemedel.

När du har bedövning kan du inte kissa. Därför får du en tunn slang i urinblåsan. Den leder urin till en påse.

En sjuksköterska tvättar din mage och klär in den i särskilda pappersdukar.

Sjuksköterskan sätter upp ett draperi som gör att du inte ser magen. Den som är med dig sitter också så att din mage inte syns.

Operationen

Läkaren gör ett snitt i magen och i livmodern, och lyfter ut barnet.

Om du är vaken kan du känna ett tryck när läkaren tar ut barnet. Men det gör inte ont.

Oftast är snittet längst ner på magen. Om du har fött barn med kejsarsnitt förut gör läkaren ofta snittet i det gamla ärret.

Barnet undersöks

Barnet undersöks efteråt. Du som närstående får följa med barnet om undersökningen görs i ett annat rum. Du som har fött barnet kan inte följa med.

Vårdpersonalen ger barnet hjälp om det behövs. Det kan till exempel vara om barnet behöver hjälp att andas.

Det går att hålla barnet, om barnet mår bra. Det är bra om barnet får ligga hud mot hud.

Du blir sydd

Läkaren lyfter ut moderkakan ur livmodern.

Sedan syr läkaren ihop livmodern och magen. Oftast används en tråd som gör att stygnen försvinner av sig själv.

Du får ett bandage över såret.

Efter kejsarsnittet

Det är vanligt att stanna två till tre dagar på sjukhuset. En del stannar längre.

Du får smärtstillande läkemedel eftersom såret gör ont.

Det kommer blod från slidan. Blodet kommer från såret som blir när moderkakan lossnar från livmoderns vägg.

Läs om vad som är bra att tänka på efter ett kejsarsnitt.

Stöd efteråt om du behöver

Du får prata igenom kejsarsnittet med en barnmorska eller läkare innan du lämnar sjukhuset.

Du kan också behöva stöd en längre tid efteråt. Kontakta då en barnmorska. Här kan du söka efter barnmorskemottagningar.

Du kan få en tolk

Du kan ha rätt till tolk om du inte pratar svenska.

Mer innehåll på lätt svenska

Lätt svenska

Här kan du se det innehåll på 1177.se som finns på lätt svenska. Välj region högst upp på sidan för att se vad som gäller för dig.

1177 på andra språk

Här kan du se en lista med andra språk där det finns översatt material. Sidan är på engelska.

Till toppen av sidan