Regler och rättigheter

Om du inte är nöjd med vården

Om du inte är nöjd med vården - svenska lättläst
Innehållet gäller Västerbotten

Du kan klaga om du har varit med om något inom vården som du inte är nöjd med. Då har vården möjlighet att rätta till det som inte har fungerat. Har du fått en skada av din vård kan du få ekonomisk ersättning.

Du kan klaga på vården

Det är viktigt att du berättar om du har blivit illa behandlad i vården. Det kan till exempel vara om något av det här har hänt:

  • Du är missnöjd med din behandling.
  • Du känner att personalen inte lyssnar på dig.
  • Du tycker att du inte har fått tillräckligt med information.

Du kan välja att kontakta vården på två sätt:

  • Kontakta det ställe där du har fått vård.
  • Kontakta patientnämnden i Region Västerbotten.

Du bestämmer själv vilket sätt du vill använda.

Så kontaktar du vården

Du kan kontakta det ställe där du har fått vård. Du kan ringa och berätta vad du har varit med om. Du kan också skriva brev.

Om du vill kan du kontakta vården genom att fylla i ett formulär på nätet. Det kan du göra både som patient och som närstående.

När du kontaktar vården med ett klagomål ska du få svar inom fyra veckor.

Fyll i formuläret Lämna ett klagomål till vården. Formuläret finns på svenska och engelska.

Här finns telefonnummer och adresser till vården i Västerbotten.

Så kontaktar du patientnämnden

Patientnämnden är till för att kontakten mellan patienten och vårdpersonalen ska fungera bra.

Du kan kontakta patientnämnden på nätet:

  1. Logga in på 1177.se.
  2. Välj Alla övriga tjänster.
  3. Välj e-tjänsten Kontakta patientnämnden. 

Du kan skicka e-post: patientnamnden@regionvasterbotten.se

Du kan ringa eller skriva brev.

När du pratar med patientnämnden i telefon kan få hjälp av en tolk om du inte pratar svenska eller engelska.

Här finns adress och telefonnummer till patientnämnden.

Du kan anmäla fel i vården till IVO

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, har hand om allvarliga händelser inom vården. Det kan till exempel vara om du har fått en skada under din vård.

Du kan anmäla ett klagomål till IVO. En anmälan är en offentlig handling. Det betyder att vem som helst får läsa det du har skrivit.

Du kan också lämna ett tips till IVO om du märker att det finns problem i vården. Då kan du vara anonym.

Här kan du anmäla ett klagomål till IVO.

Här kan du lämna ett tips till IVO.

Ersättning om du har fått en skada av vården

Du kan få ekonomisk ersättning av ett försäkringsbolag om du har blivit skadad. Du kan ha fått skadan av din vård, tandvård eller ditt läkemedel.

Du kan till exempel få ersättning om något av det här har hänt:

  • Du har fått lida mycket under tiden din skada har läkt.
  • Skadan har gett dig en funktionsnedsättning som du får ha hela livet.

Skadan kan bero på något av det här:

  • Du har fått en infektion efter en behandling.
  • Det har varit fel på den utrustning vårdpersonalen har använt.
  • Du har fått en diagnos som inte stämmer.
  • Du har fått fel läkemedel.
  • Du har fått fel mängd läkemedel.
  • Du kan få ersättning även om det inte går att säga exakt vem som är ansvarig för skadan.

Ibland kan du inte få ersättning

Du kan inte få ersättning om du till exempel har fått biverkningar av läkemedel som du har fått på rätt sätt. Du kan inte heller få ersättning om en behandling inte har fungerat som du har trott. 

Du kan göra en anmälan på olika sätt

För att få ersättning måste du göra en anmälan till försäkringsbolaget Löf. Du kan göra anmälan själv. Du kan också be om hjälp av en kurator eller ett så kallat patientombud på det ställe där du fått vård.

Du gör anmälan på Löfs webbplats.

Du kan även ladda ner en blankett på Löfs webbplats eller få den hemskickad.

Var tydlig med vilken skada du har fått av vården. Skriv också var du har sökt vård för din skada.

Anmälan ska komma in i tid

Anmälningstiden är olika beroende på när du fick skadan.

Skador som har skett fram till och med 31 december 2014:

  • Du måste anmäla inom tre år från det att du fick veta att du kunde göra en anmälan.
  • Det får inte ha gått mer än tio år från dagen du fick din skada.

Skador som skett från och med 1 januari 2015:

  • Du måste anmäla skadan inom tio år från dagen du fick din skada.

Privat vård

Privat vårdpersonal har en försäkring hos privata försäkringsbolag. De måste berätta för dig vilket försäkringsbolag de har. Kontakta försäkringsbolaget om du vill göra en anmälan.

Till toppen av sidan