Block – fokusruta
En fokusruta kan användas när du vill förtydliga eller lyfta fram viktig information i huvudtexten. Innehållet ska vara kort och ha ett enda fokus.
Tänk på det här när du använder en fokusruta:
- En fokusruta ska ha ett enda fokus.
- Håll texten kort. Ju längre texten är desto mer svårläst blir den i en liten fokusruta.
- En ruta uppfattas som en bild, det vill säga den drar blicken till sig. Det kan göra att läsaren uppfattar rutan som det mest viktiga i texten, beroende på var den ligger.
- Välj rätt ikon för fokusrutan: varning, information eller ingen alls, se exemplen nedan.
Så skapar du en fokusruta
Skapa ett nytt block och välj Fokusruta som typ av block. Om fokusrutan ska fällas in under en kapitelrubrik i mobilläge behöver blocket skapas i en kapitelbehållare. Då visas den i sidmenyn.
Så här fyller du i fälten för fokusrutan:
Namn: Namnet du väljer syns inte utåt. Men i Opti syns det och underlättar vid redigering. Lägg till "fokusruta" i namnet, så att det syns i innehållsrutan.
Kategori: Behöver inte fyllas i. Det blir automatiskt samma som för artikeln.
Ikon: Välj information, varning eller ingen ikon, beroende på vilken typ av innehåll som fokusrutan ska ha.
Rubrik: Här skriver du rubriken som ska synas i fokusrutan. Den syns dock inte i sidmenyn. Du kan göra en kapitelbehållare och låta behållarens rubrik gälla för fokusrutan. Den rubriken syns i sidmenyn.
Innehåll: Kan vara löpande text, en lista eller en tabell och kan även innehålla länkar. Fokusrutan ersätter dock inte länklistor.
Innehållsyta för knappar: Här kan du skapa så kallade CTA-knappar efter att du har tryckt på ”skapa” för fokusrutan. Se längre ner.
Kodverk: Fyll i om du är regional redaktör och din region vill märka upp innehåll kopplat till ett visst ämne.
Regionalt tillägg: Här kan du skapa ett regionalt tillägg till fokusrutan. Men i praktiken går det bara att göra tillägg när fokusrutan är skapad. Då finns fliken Regionala tillägg i fokusblocket. Gör dina tillägg där.
CTA-knappar
Du kan lägga till en eller två CTA-knappar när du har skapat fokusrutan. CTA står för Call To Action och är en uppmaning till besökaren att göra något, till exempel att logga in eller att göra ett val i en fråga.
Läs här om hur du lägger till CTA-knappar.
Så här ser CTA-knapparna ut
När passar det att använda fokusruta?
Vid följande situationer kan det vara bra att använda en fokusruta:
Du vill uppmärksamma användaren på att söka vård snabbt.
Till exempel vid stroke. Den här fokusrutan har symbolen för varning:

Du vill uppmärksamma användaren på information som är mycket viktig.
Det kan vara att sjukdomen är allvarlig, att du ska stanna hemma vid symtom eller att du kan vaccinera dig. Lägg gärna till region i rubriken.
Den här fokusrutan har symbolen för information:

Du vill tydliggöra en instruktion i huvudtexten genom att sammanfatta den.
Det kan gälla en instruktion för egenvård. Till exempel vid löss:

Du vill underlätta för invånaren genom viktiga kom ihåg-punkter.
Exempel på text:
Gör så här för att undvika att bli sjuk:
- Tvätta händerna.
- Stanna hemma vid symtom.
- Håll avstånd.
Du vill undvika att invånaren agerar på ett visst sätt.
Exempel på text: Ring inte 1177 för att boka vaccination.
När passar det inte att använda en fokusruta?
En fokusruta är inte lämplig att använda för texter som är längre än några meningar. De passar inte heller bra för text med långa förklaringar.
Fokusruta och meddelanderuta används för olika innehåll
Tänk också på att fokusrutan inte ska ha innehåll av den typ som ska ligga i en meddelanderuta. En fokusruta används för att förtydliga något i den huvudtext den tillhör, medan meddelanderutan ska användas vid allvarliga incidenter som påverkar en större del av befolkningen. Meddelanderutan ligger högst upp på sajten och syns på alla sidor.