Brister i tillgängligheten
Här nedan beskrivs vilket innehåll i 1177 Vårdguidens e-tjänster som brister i tillgänglighet.
Användning utan synförmåga
- Det är svårt att använda en QR-kod för att logga in för dig som har problem med att se var koden är placerad på skärmen. Har du BankID på samma enhet som du loggar in på kan du göra det istället.
- På vissa ställen är sidans rubriker och innehållsstruktur inte kodade på rätt sätt vilket kan göra det svårare för dig som inte ser innehållet att förstå sidans innehåll och hur saker hänger ihop.
- Det är svårt för dig med skärmläsare att använda webbtidboken.
- Ibland när det öppnas upp en ruta ovanpå innehållet (modaler) skapar det onödig förvirring för denna målgrupp.
Användning med nedsatt synförmåga
- Det är svårt för dig med nedsatt syn att uppfatta förändringar som sker på sidan i ombudsläget.
Användning med kognitiv nedsättning
Vissa begrepp i en mottagnings e-tjänster kan vara svåra att förstå och hade blivit tydligare för denna användargrupp om de förklaras.
Högkostnadsskydd
Användning utan synförmåga
- Det kan vara svårt att förstå vilket totalbelopp man är uppe i och hur nära man är att uppnå sitt frikort med skärmläsare.
- Tabellen där informationen kring kostnadsuppgifter ligger kan byggas så att det är lättare för dig med hjälpmedel att förstå information.
Användning med nedsatt syn
- Det kan vara svårt för denna grupp att hitta totalbeloppet på sidan.
Användning med kognitiv nedsättning
- Då språket inte alltid är det lättaste så kan det vara en utmaning för dig med kognitiv nedsättning att förstå vad vissa ord betyder.
Listning
Användning utan synförmåga
- Med vissa hjälpmedel kan det vara utmanande att läsa och acceptera villkoren för att byta vårdcentral.
- Ibland hamnar fokus inte överst när nya sidor laddas, så användaren måste manuellt gå till starten av sidan.
- Vissa utfällbara listor anger för skärmläsaranvändare att de har fler alternativ än vad som är möjliga att välja.
Användning med nedsatt syn
- Vissa objekt har en högerställd placering som kan göra dem svåra att upptäcka för användare med förstorande hjälpmedel.
Användning med kognitiv nedsättning
- Ditt nuvarande val av vårdcentral kan vara något svårt att förstå på startsidan.
- När man backar i webbläsaren eller navigerar bakåt bland “Du är här” länkarna så kan information du fyllt i ha försvunnit.