Hjälp oss att bli bättre!

Delta gärna i vår webbundersökning och berätta vad du tycker om 1177.se. Undersökningen tar några minuter att göra och svaren är anonyma.

Du hittar undersökningen här.
Att arbeta i Optimizely

Instruktioner och riktlinjer

Här hittar du instruktioner och riktlinjer för hur du arbetar i Optimizely.

Innehåll - Instruktioner och riktlinjer

Visa innehåll som:
  • API – dölj sidor

    API gör det möjligt för andra webbplatser att hämta information från 1177.se. Det är bara text som hämtas, inte bilder eller bildspel. Generellt ska sidorna på 1177.se inkluderas i denna tjänst, men det finns en del sidor som inte ska göra det.

  • Arbeta med artiklar

    Här hittar du information som är bra att känna till när du arbetar med artiklar i Optimizely.

  • Artikel – jämför versioner

    Ibland kan du behöva jämföra två versioner av samma innehåll. Här får du veta hur du gör.

  • Artikel – redigera i lägena På sidan eller Alla egenskaper

    Instruktioner för hur du redigerar en befintlig artikel på 1177.se.

  • Avpublicera en sida

    Instruktioner för hur du gör när du ska avpublicera en sida.

  • Block – olika typer

    Instruktioner för hur du arbetar med olika block på 1177.se.

  • Block – bilder

    Instruktioner för hur du laddar upp bilder till Optimizely och hur du lägger till en bild i en artikel.

  • Block – filmblock

    Alla filmer ska först läggas upp i Mediaflow, där du hämtar en kod för inbäddning . Klistra in koden i filmblocket i Opti. Vi bäddar inte in filmer från exempelvis Youtube eller Vimeo. Vill du visa en film som ligger på Youtube eller Vimeo gör du en textlänk till filmen.

  • Block – fokusruta

    Riktlinjer för att använda fokusruta på 1177.se.

  • Block – formulär

    Du bygger alla formulär med block i resursbiblioteteket. Regionala formulär ska skapas i mappen för din region. För att formuläret ska synas utåt och kunna användas måste det ligga på en sida.

  • Block – kapitelbehållarblock

    Kapitelbehållarblock gör att du kan lägga olika typer av block i samma kapitel.

  • Block – personblock

    Instruktioner för att arbeta med avsändare och personblock på 1177.se

  • Block – sidlistningsblock

    Med ett sidlistningsblock kan du visa alla sidor under en samlingssida. Lär dig hur du gör.

  • CTA-knappar

    CTA står för Call To Action. Knapparna är en uppmaning till besökaren att göra något, till exempel att logga in eller göra ett val i en fråga.

  • Granskningsfunktionen

    Du kan starta och slutföra en granskning i Opti med hjälp av granskningsfunktionen.

  • Kategori och informationstyp

    Hur och varför kategoriserar jag en artikel? Det får du svaret på här.

  • Kortadress – enkel adress – kort url – kortlänk

    Lär dig hur du ger en sida en kortare webbadress.

  • Ankarlänka till ett kapitel

    Du kan länka direkt till ett visst kapitel på en sida på 1177.se. Det kallas för att ankarlänka. På så vis hjälper du besökaren att hitta den relevanta informationen.

  • Länka i länklista

    I en länklista kan du samla och presentera alla viktiga länkar som hänger ihop med innehållet på en sida. Det kan vara både externa länkar och länkar till sidor på 1177.se. Lägg länklistan där den passar in, oftast är det i slutet av artikeln.

  • Länka till Hitta vård

    Skapa länkar till enskilda kontaktkort eller till söklistor. Så gör du.

  • Länkar i brödtext

    Att länka direkt i brödtexten gör det enkelt för invånaren att hitta mer information kopplad till det hen läser. Här får du veta vad du bör tänka på innan du skapar en länk och hur den ska presenteras.

  • Länkar till externa webbplatser

    Du kan länka till externa webbplatser om de har värdefull information för invånaren att ta del av. Men webbplatsen behöver uppfylla vissa krav. När du länkar är det viktigt att du använder länkbiblioteket.

  • Länklista – sökdriven

    Med en sökdriven länklista kan du länka till en viss typ av text inom en vald kategori.

  • Meddelande – banner – nyhetsticker – akut – kris

    Här finns instruktioner för hur du gör ett tillfälligt meddelande som syns på alla artiklar.

  • Opti – inloggning och översikt

    Lär dig hur du loggar in och hittar i Opti för att publicera innehåll på 1177.se.

  • Pdf:er och dokument – undvik

    Instruktioner för att arbeta med pdf:er och andra dokument på 1177.se.

  • Personalisera – ta bort

    Funktionen Personalisera används inte. Det är viktigt att du ändrar tillbaka om du råkat klicka på Personalisera.

  • Planeringsfliken – riktlinjer och instruktioner

    Ju tydligare du fyller i planeringsfliken desto lättare blir det för den redaktör som ska arbeta med texten nästa gång.

  • Projekt – redigera eller skapa nya artiklar

    Med funktionen Projekt kan du arbeta med en eller flera artiklar utan att det syns utåt.

  • Puffar – enkätpuff

    När vi gör en NKI-mätning eller liknande behöver vi publicera en speciell puff som leder in till enkäten. En sådan puff visas på alla sidor, precis under toppmenyn.

  • Puffar – artikelpuffar

    Instruktioner för hur du gör artikelpuffar på 1177.se, både nationella och regionala puffar.

  • Redirect – omdirigering – ompekning

    En ändring som påverkar en sidas url innebär att du behöver göra en redirect. Lär dig mer här.

  • Sida – startsidan

    Startsidan ska göra det enkelt för besökaren att hitta information och tjänster inom hälsa och vård. Du som arbetar i en region kan välja hur mycket eller lite du vill anpassa den nationella startsidan.

  • Sida – artikelsida

    Lär dig hur du skapar den artikelsida i Opti.

  • Sida – nyheter och aktuellt

    Här hittar du riktlinjer och instruktioner för nyheter och aktuelltartiklar.

  • Sida – samlingssida

    Lär dig hur du kan göra innehållet överskådligt med hjälp av samlingssidor.

  • Spegla en sida

    Spegla helst inte en sida. Kontakta nationella redaktionen om du behöver göra en spegling. Om du är nationell redaktör, diskutera med redaktionen. Ofta kan ni komma fram till en annan lösning

  • Sök

    Här kan du läsa om hur du arbetar med sök i Opti

  • Sök – dölj artikel från sök

    Läs hur du gör för att dölja en artikel från sök. Du behöver dölja artikeln från sökmotorn både på Google och internt på sajten.

  • Sök – riktlinjer

    Se till att din artikel hittas av den som söker efter den. Här kan du läsa mer om våra riktlinjer för sök.

  • Sök i Opti

    Här finns instruktioner om hur du söker inne i EPi.

  • Tabeller

    Lär dig göra fina tabeller.

Mer på 1177.se

Skapa och revidera innehåll på 1177.se

Här finns instruktioner och information om våra processer och granskningsflöde. Du hittar också information om vad som kan vara regional information.

Riktlinjer för bild och film

Här finns riktlinjer, instruktioner och information om hur du lägger in bilder och filmer i artiklar. Det finns även information om bildrättigheter och avtal.

Regionalt

Här finns information för dig som är regional redaktör eller arbetar med regionalt material i Optimizely.

Aktuella artiklar

Hur kontaktar jag nationella redaktionen?

Använd Ineras kundportal om du har förbättringsförslag och frågor om innehållet på 1177.se. Din synpunkt skickas vidare till ansvarig nationell redaktör. Du kan också anmäla tekniska fel i Ineras kundportal.

Riktlinjer för språket

Här kan du läsa om språket på 1177 och UMO.

Skapa och revidera innehåll på 1177.se

Här finns instruktioner och information om våra processer och granskningsflöde. Du hittar också information om vad som kan vara regional information.

Till toppen av sidan