| Dag | Ăppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| MÄndag | Dygnet runt | Svarare |
| MĂ„ndag | 08.30â09.30 | |
| Tisdag | Dygnet runt | Svarare |
| Tisdag | 08.30â09.30 | |
| Onsdag | Dygnet runt | Svarare |
| Onsdag | 08.30â09.30 | |
| Torsdag | Dygnet runt | Svarare |
| Torsdag | 08.30â09.30 | |
| Fredag | Dygnet runt | Svarare |
| Fredag | 08.30â09.30 | |
| Lördag | Dygnet runt | Svarare |
| Söndag | Dygnet runt | Svarare |
| Dag | Ăppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| MĂ„ndag | 08.00â16.00 | |
| Tisdag | 08.00â16.00 | |
| Onsdag | 08.00â16.00 | |
| Torsdag | 08.00â16.00 | |
| Fredag | 08.00â14.00 | |
| Lördag | StÀngt | |
| Söndag | StÀngt |
- Besöksadress:
- Hallands sjukhus Kungsbacka, ingÄng 8
- LĂ€n, kommun:
- Hallands lÀn, Kungsbacka
- Postadress:
- Syncentralen, Hallands sjukhus Kungsbacka, TölövÀgen 17, 434 80 Kungsbacka
VÀlkommen till Syncentralen, vi finns hÀr för dig.
PÄ Syncentralen vill vi ge bÀttre förutsÀttningar för dig som har en synnedsÀttning.
Vi arbetar med habilitering och rehabilitering för dig med synnedsÀttning eller blindhet, oavsett Älder.
Hos oss kan du och dina anhöriga fÄ rÄd om hur man pÄ bÀsta sÀtt kan klara det dagliga livet, exempelvis genom trÀning och nya strategier.
Vi lÄnar Àven ut individuellt utprovade hjÀlpmedel utifrÄn dina behov.
PÄ Syncentralen arbetar vi i team som bestÄr av personer frÄn olika yrkesgrupper med var sitt ansvarsomrÄde.
- Optiker- gör synundersökningar, provar ut och anpassar optiska hjÀlpmedel
- synpedagog- kartlÀgger intressen och behov, stimulerar och trÀnar olika vardagsaktiviteter med och utan hjÀlpmedel samt hjÀlper till att tillrÀttalÀgga miljön
- kurator- ger stödjande och rÄdgivande samtal samt förmedlar kontakt med andra myndigheter och instanser i samhÀllet
- it-tekniker och hjÀlpmedelstekniker- installerar och ger support samt utbildar inom It-omrÄdet.
- fysioterapeut- erbjuder bedömning, behandling, rÄdgivning och information gÀllande kroppsliga symptom kopplade till synnedsÀttning
- medicinsk sekreterare- ansvarar för telefontid, bokningar, lager och övrig administrativ service.
Varje barn med eller utan synnedsÀttning Àr unikt. Detta innebÀr att alla hjÀlpmedel och allt stöd mÄste anpassas efter ditt barns speciella behov och förutsÀttningar. VÄrt Barn-och ungdomsteam arbetar för de som har en synnedsÀttning, med eller utan andra funktionsnedsÀttningar.
Kurator eller synpedagog tar oftast kontakt med förÀlder inför första besöket. Besöket kan antingen ske pÄ Syncentralen eller i hemmet, inom en mÄnad. Nu pÄbörjas en kontakt som kan bestÄ under en lÄng tid. Syncentralen fortsÀtter att ge stöd till barnet/ungdomen sÄ lÀnge synnedsÀttning och behov kvarstÄr.
Barnets individuella behov styr de ÄtgÀrder som planeras. à tgÀrderna kan t.ex vara:
- Bedömning av den funktionella synen
- Utprovning/trÀning av optik och hjÀlpmedel
- Lek/trÀning för att anvÀnda sin syn pÄ bÀsta sÀtt
- Information om samhÀllets stöd
- Psykosocialt stöd
- Barnets miljö i hem, förskola och skola ses över och vi ger förslag pÄ anpassningar.
Vi samverkar, utifrÄn familjens önskemÄl, med andra i barnets/ungdomens nÀrhet frÄn kommun, landsting/region och stat. För att förtydliga ansvarsfördelningen mellan kommun, landsting/region och stat hÀnvisas till SPSM (Specialpedagogiska skolmyndigheten).
Varje person med eller utan synnedsÀttning Àr unik, detta innebÀr att hjÀlpmedel och stöd mÄste anpassas efter speciella behov och förutsÀttningar.
Vi medverkar tillsammans med syncentralerna i Sverige i Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid SynnedsÀttning (SKRS) som Àr ett kvalitetsregister med syftet att öka kunskapen om rehabiliteringsÄtgÀrder och dess effekt för att uppnÄ likvÀrdig synrehabilitering.
Registreringar i registret sker i samband med att du besöker oss. Du blir informerad och tillfrÄgad första gÄngen du kommer till Syncentralen och har dÄ möjlighet att tacka nej till att medverka.
Alla mottagningar inom Kommunikation har nÀra samarbete med varandra. DÀr ingÄr Àven Syn- och Hörselsamordningen, som arbetar med personer med kombinerad syn- och hörselnedsÀttning.
För att komma till Syn- och Hörselsamordningen krÀvs remiss.Vi medverkar tillsammans med syncentralerna i Sverige i Svenskt Kvalitetsregister för Rehabilitering vid SynnedsÀttning (SKRS) som Àr ett kvalitetsregister med syftet att öka kunskapen om rehabiliteringsÄtgÀrder och dess effekt för att uppnÄ likvÀrdig synrehabilitering.
Registreringar i registret sker i samband med att du besöker oss. Du blir informerad och tillfrÄgad första gÄngen du kommer till Syncentralen och har dÄ möjlighet att tacka nej till att medverka.
Remisskrav
Remiss frÄn ögonlÀkare krÀvs för ny patient.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frÄgor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.