| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.30 | |
| Tisdag | 08.00–16.30 | |
| Onsdag | 08.00–16.30 | |
| Torsdag | 08.00–16.30 | |
| Fredag | 08.00–16.30 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.00 | Leveransbokning |
| Måndag | 12.00–13.00 | Lunchstängt |
| Tisdag | 08.00–16.00 | Leveransbokning |
| Tisdag | 12.00–13.00 | Lunchstängt |
| Onsdag | 08.00–16.00 | Leveransbokning |
| Onsdag | 12.00–13.00 | Lunchstängt |
| Torsdag | 08.00–16.00 | Leveransbokning |
| Torsdag | 12.00–13.00 | Lunchstängt |
| Fredag | 08.00–16.00 | Leveransbokning |
| Fredag | 12.00–13.00 | Lunchstängt |
- Besöksadress:
- Bergtallsvägen 10, Älvsjö
- Län, kommun:
- Stockholms län, Stockholm
- Postadress:
- Box 9077, 171 09 SOLNA
- Webbplats:
- http://hjalpmedelsverksamheterna.se
Vägbeskrivning
Hitta hit:
Vi tar inte emot fysiska besök. Välkommen att kontakta oss via telefon eller e-tjänsterna på 1177.
Förbrukningshjälpmedel i hemmet är en av hjälpmedelsverksamheterna inom SLSO som är en del av Region Stockholm.
Vårt uppdrag omfattar distribution av förbrukningshjälpmedel inom områdena inkontinenshjälpmedel, diabeteshjälpmedel, nutritionsprodukter samt material för sårvård och kompression.
Vi erbjuder kunskap och rådgivning till förskrivare inom dessa hjälpmedelsområden, anpassat efter patientens behov.
Vi ansvarar för att du som är i behov av medicinskt förbrukningsmaterial får tillgång till rätt hjälpmedel – tryggt, säkert och i rätt tid.
Förbrukningshjälpmedel i hemmets sortiment innehåller produkter som förbrukas och byts ut kontinuerligt. Vi har förbrukningshjälpmedel inom områdena:
- Andning och cirkulation
- Diabetes
- Sår- och cirkulationsbehandling
- Inkontinens
- Nutrition
Kontakta din förskrivare i första hand vid frågor om:
- Produktinformation
- Giltighetsdatum för förskrivning har passerat.
- Dina produkter inte räcker.
När du loggar in i e-tjänsterna på 1177 kan du se namn och telefonnummer till din förskrivare.
Beställning av inkontinens-, nutrition- och diabeteshjälpmedel
Du beställer enklast via 1177, använd e-tjänsterna här på sidan. Du kan även ringa och göra din beställning via vår kundtjänst.
Här finns mer information om hur du beställer förbrukningshjälpmedel via e-tjänsterna,
Beställ förbrukningshjälpmedelBeställning av kompressionsmaterial, förband eller sjukvårdsmaterial
Dessa hjälpmedel behöver beställas via din förskrivare.
Information för dig som behöver vara hemma för att kunna ta emot leveransen, om du har låst port eller behöver hjälp med inbärning innanför dörr.
När din beställning är redo att levereras meddelar vi dig via sms, 1177 eller brev. Om du inte har möjligthet att ta emot digital kommunikation, kontaktar vi dig via brev. Du ska då ange "00000" som telefonnummer.
Meddelandet/brevet innehåller ditt ordernummer samt telefonnummer till leveransbokningen på Förbrukningshjälpmedel i hemmet. Ring oss så kommer vi överens om en leveransdag och leveranstid (förmiddag/eftermiddag).
Du och din vårdgivare kommer överens om hur du ska få ditt hjälpmedel levererat. För att kunna leverera dina varor är det är viktigt att vi har rätt kontaktuppgifter till dig. Kontrollera alltid mobilnummer och eventuell portkod när du gör beställningen.
Leverans till utlämningsställe
Leverans sker till närmaste utlämningsställe. Har du angett ett mobilnummer får du ett sms, annars får du en avisering per post, när paketet är redo att hämtas.
Leverans utanför dörr
Om du bor i fristående hus/radhus, har portkod, porttelefon kopplad till mobiltelefon eller öppen port kan vi leverera utanför din ytterdörr. Avisering sker via sms på leveransdagen. Det är viktigt att fylla i rätt uppgifter, som till exempel portkod, så att chauffören kan ställa produkterna utanför dörren. De lämnar aldrig varorna utanför en port. Vid behov kontaktar chauffören dig på telefon.
Leverans med inbärning/avisering
Om du behöver att varorna bärs in till dig kan vi ordna det. Du behöver vara hemma och öppna porten/dörren när vi kommer. Vi meddelar dig när din beställning är redo för leverans. Har du angett ett mobilnummer får du ett sms eller ett meddelande i 1177, annars får du en avisering per post.
Leveranstid
Leverans av förbrukningshjälpmedel sker oftast inom en vecka, från det att din beställning är registrerad. Har du inte mottagit leveransen inom denna period, vänder du dig till vår kundtjänst.
Det finns flera hjälpmedelsverksamheter i Stockholm, och det kan vara svåra att veta vilken du ska vända dig till för ditt hjälpmedel.
Du ska vända dig till Medicinteknisk apparatur i hemmet:
- När du har frågor om eller vill göra en telefonbeställning av diabeteshjälpmedel (sensorer och sändare)
- För maskiner som exempelvis CPAP, pumpar, mätare.
Om dina varor skadats i leveransen ska du anmäla skadan till oss på telefon inom 10 dagar. Då vi behöver dokumentation som visar om det är yttre eller inre emballage som är skadat samt vilken eller vilka produkter som är skadade vill vi att du fotograferar skadan och mejlar till oss på fhh.slso@regionstockholm.se. Ange ditt IN-nummer i ämnesraden. Vi kommer att återkoppla till dig via telefon.
Om du får en defekt produkt som du inte kan använda anmäler du det snarast till din förskrivare som tar ärendet vidare med oss (inom 10 dagar). Det här gäller produkter som du inte kan använda på grund av tillverkningsfel, produktegenskaper skiljer sig från tidigare eller smaken och färgen på kosttillägg.
För att få förbrukningshjälpmedel behöver du träffa en förskrivare som gör en individuell utredning och behovsbedömning tillsammans med dig som patient. Det är denna bedömning som ligger till grund för vilka förbrukningshjälpmedel som du kan få förskrivet.
Remisskrav
Förskrivning av hjälpmedel sker via din vårdgivare.
Åldersregler
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Här finns praktisk information för dig som har ett hjälpmedel från oss.
När du loggar in i e-tjänsterna på 1177 kan du se namn och telefonnummer till din förskrivare.
Vissa förbrukningshjälpmedel är vid förskrivning förenade med en patientavgift.
Om du har skyddade personuppgifter ska du kontakta din vårdgivare/förskrivare. Vi kan inte hantera dessa frågor.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.