Kontakta vården på nätet

Digitala vårdmöten i Västra Götalandsregionen

Innehållet gäller Västra Götaland

Ett digitalt vårdmöte är ett sätt för dig som patient att göra ett besök i vården med ett videosamtal. Det fungerar som ett vanligt besök. Skillnaden är att du inte behöver ta dig till mottagningen.

Kvinna sitter i sin bostad. Hon håller i en surfplatta

Med digitala vårdmöten kan du som patient besöka vården genom videosamtal eller chatt. Det fungerar ungefär som ett vanligt besök, men du behöver inte ta dig till en mottagning. 
Många mottagningar erbjuder digitala vårdmöten och många besök fungerar att göra digitalt även om det inte lämpar sig vid alla besvär. 
Hos en del mottagningar kan du själv boka ett digitalt besök, andra skickar kallelser.

Om du har ett inbokat fysiskt besök på en mottagning som du hellre vill göra digitalt, kan du logga in på 1177.se för att skicka ett meddelande till mottagningen och fråga om det är möjligt. 
Västra Götalandsregionen har idag flera olika appar för digitala vårdmöten. De flesta av mötena hålls i appen Vård och hälsa.  

Vad kostar ett digitalt vårdmöte?

Patientavgiften för digital vård och behandling motsvarar patientavgiften för ett fysiskt besök. Du får en faktura på posten efter ett digitalt vårdmöte.
Läs mer om patientavgifter i Västra Götaland.

När behöver jag senast av- eller omboka? 

Oftast är det 24 timmar innan ditt besök startar, om inte annat framgår av kallelsen. Om du inte avbokar i tid faktureras du motsvarande patientavgift (även om besöket i normala fall är avgiftsfritt).

Vård och hälsa

Vård och hälsa är Västra Götalandsregionens app för digitala vårdmöten. I appen kan du som patient besöka vården genom videosamtal eller chatt. Där finns också egenmonitorering, en tjänst där patienten själv mäter och registrerar värden, ofta med stöd av digital teknik.

Om du blir kallad till ett digitalt vårdmöte behöver du ladda ner appen eller gå in via sidan Vård och hälsa.
Läs mer om e-tjänsterna och support för Vård och hälsa.

Har du fått en kallelse till ett digitalt vårdmöte i Vård och hälsa?

Närhälsan Online

Närhälsans digitala verksamhet är samlad i appen Närhälsan Online. Här kan du träffa läkare, psykolog eller sjuksköterska online i en digital jourmottagning. Du kan söka för lindriga besvär hos dig eller ditt barn men också få olika slags intyg. Du kan ta bilder och ladda upp i appen under besöket. För bästa bildkvalitet är det bra om du tar de bilder du vill innan besöket startar.

Om du får en kallelse till ett digitalt vårdmöte hos en vårdcentral eller rehabmottagning inom Närhälsan, genomför du besöket via Närhälsan Online.
I appen finns också stöd för egenmonitorering, en tjänst där patienten själv mäter och registrerar värden, med hjälp av digital teknik.

Ladda ned appen och läs mer om Närhälsan Online

Ungdomsmottagningen Online

I appen Ungdomsmottagningen Online kan du boka och genomföra ett videobesök med personal på ungdomsmottagningarna. Du kan fråga exempelvis om preventivmedel, könssjukdomar, sexualitet, kroppen eller behandling/smittspårning för klamydia. Men det kan också handla om stress, nedstämdhet, oro, relationer eller något annat som du undrar över. 

Läs mer om ungdomsmottagningen online 

Så här gör du

För att ha ett videomöte behöver du ha tillgång till: 

  • Smartphone eller surfplatta. Dator med kamera och mikrofon fungerar också.
  • Internetuppkoppling
  • E-legitimation  

Det är bra om du kan sitta på en lugn avskild plats där du inte blir störd. Hörlurar med mikrofon (headset) ger bra ljudkvalitet både för dig och den du pratar med.  

Ladda ned den app din mottagning använder sig av. Apparna hittar du där appar finns. Det går också att ansluta sig via webbläsare.

Privata vårdgivare

Privata vårdgivare kan ha andra digitala lösningar och appar än de som beskrivs här. Hör med din mottagning vilka digitala tjänster de erbjuder.  

E-tjänster på 1177.se

Genom att logga in på 1177.se kan du kontakta vården och till exempel skicka meddelanden, förnya recept, boka eller omboka tid eller läsa delar av din journal. Vilka tjänster som erbjuds varierar mellan olika mottagningar.

Om du har frågor om digitala vårdmöten till din mottagning kan du ställa dessa via meddelandefunktionen när du är inloggad.

Läs mer om vad du kan göra när du är inloggad på 1177.se

Språktolk, teckenspråkstolk, skrivtolk och dövblindtolk

Om du ska boka in ett digitalt vårdmöte och är i behov av språktolk behöver du meddela vården det innan du bokar in ditt möte. 

Gå in på sidan Hitta och lägg till mottagning på 1177.se

Logga in och sök fram den aktuella mottagningen. Beskriv ditt behov i ett meddelande. Mottagningen kommer att återkomma till dig inom två arbetsdagar. Svaret kommer i din inkorg i 1177.se

Support eller synpunkter?

Kontakta invånarsupporten i Västra Götalandsregionen om du har synpunkter eller behöver hjälp med hur du använder e-tjänsterna i Vård och hälsa.

Till toppen av sidan