1177 VÅRDGUIDENS E-TJÄNSTER

Så använder du e-tjänsterna - steg för steg

Innehållet gäller Västerbotten

När du loggat in på 1177.se kan du se vårdinformation som gäller dig själv och kontakta vården på ett säkert sätt. Här får du instruktioner om hur du gör för att logga in och använda e-tjänsterna.

Logga in

Du är nu inne på 1177.se. Webbplatsen fungerar lika bra på din smartphone, surfplatta och dator. Instruktionerna beskriver hur det ser när du loggar in via dator.

För att logga in på 1177.se behöver du ha en e-legitimation. Du kan använda BankID eller Freja eID Plus.

1. Klicka på Logga in högst upp på sidan.

2. Klicka på Logga in igen. Nu ser knappen ut så här:

3. Välj inloggningssätt.

Välj BankID om du har din e-legitimation på datorn och välj Mobilt BankID om du har det i din mobiltelefon eller surfplatta. Välj Freja eID Plus om du använder den e-legitimationen.

Kontakta din bank om du behöver hjälp med BankID.

4. Du är nu inloggad och ser din startsida. Exemplet visar Anna Svenssons startsida.

Startsida i inloggat läge på 1177.se. Skärmbild.

Din startsida

Inkorg

De meddelanden du får från vården finns i din inkorg, till exempel när du skickat ett meddelande till din hälsocentral och de svarar dig. Du ser också bokade tider du har på vissa mottagningar.

Agera ombud

Föräldrar kan logga in med sina egna inloggningsuppgifter och göra ärenden åt sitt barn tills barnet fyller 13 år. Det kallas att agera ombud. Från 13 år behöver barnet en egen inloggning.

Hälsoval

Hälsoval visar den hälsocentral du tillhör. Här kan du byta hälsocentral.

Mottagningar

Här kan du söka och lägga till mottagningar som du har kontakt med.

Journaltjänster

Här kan du läsa din journal.

Läkemedelstjänster

Här kan du se dina recept och få information om ditt högkostnadsskydd för läkemedel.

Alla övriga tjänster

Här visas journaltjänster, läkemedelstjänster och alla övriga tjänster som erbjuds i Region Västerbotten.

Dina personliga inställningar

För att få ett SMS eller e-postmeddelande när du har fått ett meddelande från vården så måste du ange att du vill ha aviseringar och fylla i mobilnummer och/eller e-postadress.

1. Klicka på Inställningar högst upp på startsidan. 

2. Fyll i ditt mobilnummer.

3. Välj om du vill få en avisering via SMS när du fått ett meddelande i din inkorg.

4. Du får också välja om du vill dela ditt mobilnummer med hälso- och sjukvården.

5. Fyll i e-postadress.

6. Välj om du vill få en avisering via e-post när du fått ett meddelande i din inkorg.

7. Du får också välja om du vill dela din e-postadress med hälso- och sjukvården.

8. Klicka på Spara.

9. För att gå tillbaka till startsidan klickar du på Start.

Formulär för att ange personliga inställningar i inloggat läge. Skärmbild.

Kontakta din hälsocentral eller mottagning

Du kan kontakta hälsocentralen eller en mottagning via deras e-tjänster.

1. Klicka på hälsocentralens eller mottagningens namn på startsidan.

2. Om den mottagning du vill kontakta inte syns under mottagningar behöver du klicka på Hitta och lägg till och söka mottagningen.

Söktips: Skriv kort när du söker på en mottagnings namn. Sök till exempel ”hud” istället för ”hudmottagningen”. Du behöver också ange i vilken stad som mottagningen finns, till exempel ”Umeå”.

Instruktion om hur du väljer mottagning i inloggat läge på 1177.se. Skärmbild.

3. Du ser nu vilka tjänster hälsocentralen eller mottagningen erbjuder. Olika mottagningar har olika utbud av tjänster.

Klicka på den tjänst du vill använda. Du kommer då att få fylla i ett kontaktformulär.

En lista med en mottagnings e-tjänster

4. När kontaktformuläret öppnas måste du först läsa igenom texten i rutan med rubriken Viktigt. Det är information som du behöver veta om. Texten ser olika ut på olika mottagningar och för olika typer av ärenden. Exemplet visar tjänsten Förnya recept.

5. Bocka för att du tagit del av den fullständiga informationen.

6. Fyll i formuläret och klicka på Skicka.

Logga ut

Kom ihåg att logga ut när du är klar.

Knapp för att logga ut ur 1177 Vårdguidens e-tjänster. Skärmbild.

Support

Det finns en teknisk support som svarar på frågor om 1177 Vårdguidens e-tjänster.

Längst ned på sidan hittar du en länk till en sida där det finns bra information om e-tjänsterna och hur du kontaktar den tekniska supporten.

Till toppen av sidan