EFTER FÖRLOSSNINGEN

Vikt och matvanor efter förlossning

Innehållet gäller Västerbotten

Det är vanligt att gå upp mycket i vikt under graviditeten. Här får du råd om goda matvanor och hur du kan äta för att minska din vikt och må bra efter din förlossning.

Vikten

Goda matvanor och fysisk aktivitet är bra för både dig och ditt barn. Regelbundna nyttiga måltider och vatten när du är törstig tillsammans med fysisk aktivitet hjälper dig att gå ner i vikt efter graviditeten. Du rekommenderas att gå ner till en hälsosam vikt inom ett år.

Har du gått upp mer än det som rekommenderas under en graviditet kan det vara svårt att gå ner till din ursprungsvikt efteråt. Planerar du att få fler barn är det särskilt viktigt att gå ner till en hälsosam vikt. Det minskar risken för komplikationer under en kommande graviditet och förlossning.

Om du har övervikt eller fetma räcker inte fysisk aktivitet för att gå ned i vikt utan du behöver också minska ditt kaloriintag. Viktnedgången behöver inte gå snabbt och det är viktigt att du ändå får i dig den näring du behöver. Du som ammar och tränar brukar gå ner i vikt fortare och då behöver du få i dig tillräckligt med energi för att viktminskningen inte ska gå för fort eller bli för stor.

Behöver du råd och stöd?

Vill du ha råd kring fysiska besvär, stöd för att komma igång eller få hjälp med ett träningsprogram? Då kan du ta kontakt med en fysioterapeut eller barnmorska på din hälsocentral. Du kan till exempel få ett recept på fysisk aktivitet, FaR. Det innebär att fysisk aktivitet ordineras på samma sätt som ett läkemedel och mål och effekter följs upp. Här kan du läsa mer om träning efter förlossning.

Ät regelbundet och varierat

För att minska i vikt behöver du få i dig mindre kalorier än vad du gör av med. För att må bra på lång sikt gäller råden om goda matvanor. Stora förändringar med begränsningar av olika  slagslivsmedel brukar sällan fungera i längden. Försök att äta regelbundet, varierat och fördelat över dagen. Då är det lättare att undvika läsk, godis och andra onyttiga livsmedel. Grönsaker, frukt, rotfrukter, bönor, fisk, fågel och magra mejeriprodukter innehåller mycket vatten och/eller fibrer och lite kalorier i förhållande till vikt och volym. Därför kan du äta mycket av sådan mat utan att få i dig så mycket energi.

Välj till exempel nyckelhålsmärkta produkter och använd tallriksmodellen. För dig som inte ammar gäller samma allmänna kostrekommendationer som för den friska vuxna befolkningen.

Att tänka på om du ammar

Om du ammar behöver du lite mer av de flesta näringsämnen. Välj livsmedel som innehåller mycket vitamin D, omega 3-fett, folsyra och järn, som till exempel fet fisk och gröna bladgrönsaker. Du behöver ungefär en liter extra vatten per dygn, eftersom det går åt vätska till bröstmjölken. Drick när du är törstig, så får du i dig tillräckligt. Undvik drycker som är sötade med socker. På Livsmedelsverkets hemsida finns mer information om goda matvanor och bra livsmedel då du ammar.

Behöver du råd och stöd?

Behöver du ytterligare råd kan du kontakta en dietist eller barnmorska på din hälsocentral.

Till toppen av sidan