BÖRJA MED ATT RINGA 1177

1177 - öppet dygnet runt

Innehållet gäller Stockholms län

1177 är ett nationellt telefonnummer där du får sjukvårdsrådgivning dygnet runt. Sjuksköterskorna som svarar bedömer ditt behov av vård, ger dig råd och vägleder till lämplig vårdmottagning när så behövs. Tjänsterna är lite olika beroende på var i landet du ringer ifrån. I Stockholms län har vi landets kortaste väntetider, i genomsnitt kommer du fram efter tre minuter.

Alla samtal besvaras av en sjuksköterska

När du kommit fram får du prata med en sjuksköterska som ger råd om vad du behöver göra. Sjuksköterskan kan också vägleda dig till rätt mottagningar. Om sjuksköterskan bedömer att du behöver komma i kontakt med en jourläkare, lämnas ditt ärende över till jourläkaren, som i sin tur avgör om du kan få hjälp genom till exempel ett hembesök.

Sjuksköterskorna som svarar har minst fem års erfarenhet och följer dessutom ett speciellt samtalsstöd, för din trygghets skull.

Vad händer när jag ringer 1177?

När du ringer 1177 inom Stockholms län får du ett antal valmöjligheter. Om du inte har en knappvalstelefon eller inte gör ett knappval kopplas du till en sjuksköterska.

När du gjort ditt knappval blir du ombedd att knappa in personnumret för dig eller den som ärendet gäller.

Knappval 1: För allmän information om regler, rättigheter samt om hälso- och sjukvården och omsorg i Stockholms län 

Knappval 2: För att prata med en sjuksköterska om ett barn. 

Knappval 3: För att prata med en sjuksköterska om dig själv eller någon annan vuxen. 

Knappval 4: För att få sjukvårdsrådgivning på annat språk.

  • För sjukvårdsrådgivning på arabiska tryck 1, så kopplas du till tolk. Tjänsten är öppen mellan 08.00 och 22.00.
  • För sjukvårdsrådgivning på somaliska tryck 2, så kopplas du till tolk. Tjänsten är öppen vardagar mellan 08.00 och 17.00
  • För sjukvårdsrådgivning på finska tryck 3. Tjänsten är öppen vardagar mellan 08.00 och 12.00. 
Stockholms län

Under coronapandemin har det upprättats ett tillfälligt knappval, knappval 9. Det är för dig som har symtom för covid-19. Vi har även kompletterat med sjukrådgivning på fler språk, läs mer om det här: www.1177.se/stockholm/corona-languages

För allmänna frågor om coronavriuset, covid-19 hänvisar vi till informationsnumret 113 13.

Uppföljande samtal för extra trygghet

Ibland ber sjuksköterskorna att få ringa upp igen om några timmar. Det kan till exempel vara så att du fått ett råd och vid uppföljningssamtalet stämmer sjuksköterskan av med dig om allt fungerat bra eller om situationen har förändrats.

Det här får du hjälp med

Innan du kommer fram och får tala med en sjuksköterska får du förslag på olika knappval. Du kan till exempel välja att:

  • få sjukvårdsrådgivning om ett barn
  • få sjukvårdsrådgivning om dig själv eller någon annan vuxen
  • få information om hur vården är organiserad och vilka rättigheter du har
  • få sjukvårdsrådgivning på andra språk(engelska, finska, arabiska och somaliska).

Det här kan du INTE få hjälp med

Sjuksköterskorna guidar dig till rätt vård. Däremot kan de inte hjälpa dig att förnya recept, intyg eller remisser. Då behöver du istället logga in på 1177.se eller kontakta din mottagning.

Vill du till exempel:

Boka tid eller avboka tid? Logga in eller kontakta din mottagning.

Läs mer om vad du kan göra när du är inloggad på 1177.se.

Alternativ om det blir telefonkö - eller om du bara inte vill prata i telefon

Stockholms län har de kortaste väntetiderna i landet, i genomsnitt får du vänta i tre minuter på att få hjälp. Vid enstaka tillfällen kan det bli kö, till exempel om det är ovanligt många som ringer samtidigt. Då kan du välja att bli uppringd istället. En sjuksköterska ringer då upp dig inom två timmar.

Du kan också alltid söka svar här på 1177.se. Här finns information om de flesta sjukdomar och skador.

Ytterligare en möjlighet för dig som är folkbokförd i Stockholms län är att logga in och ställa din fråga. Du får då ett skriftligt svar inom en timme.

Videosamtal

1177 Vårdguiden på telefon erbjuder tyvärr ännu inte möjligheten till videosamtal. För besvär där du till exempel vill visa upp ett utslag kan du pröva appen ”Alltid öppet” som tagits fram av Region Stockholm.

Annat nummer om du ringer från utlandet

När du är utomlands ska du ringa ett annat nummer om du vill få sjukvårdsrådgivning. Utlandsnumret är +46 771-11 77 00.

Vad kostar det att ringa 1177?

Kostnaden för att ringa 1177 är samma som för ett vanligt telefonsamtal och det gäller vare sig du ringer när du är i Sverige eller om du ringer från ett annat land. Hur mycket det kostar beror på vilken telefonoperatör och vilket abonnemang du har.

Har du problem att ringa 1177?

Det kan bero på att:

  • Din telefonoperatör inte har gjort det möjligt att ringa 1177. Detta gäller endast mindre operatörer och vissa IP-telefonioperatörer.
  • Du ringer från en företagsväxel som inte tillåter just detta nummer.

Synpunkter eller klagomål?

Om du har synpunkter eller klagomål på den rådgivning du fick när du ringde 1177 kan du skicka in dem här.

Möjlighet till teckenspråkstolk

Du som använder texttelefon eller bildtelefon kan få sjukvårdsrådgivning via en teckenspråkstolk som i sin tur ringer 1177. Läs mer om tjänsterna texttelefoni.se och bildtelefoni.net

Till toppen av sidan