Närakut Rosenlund

Tideliusgatan 14, Stockholm

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.15–09.00Endast efter besök
Tisdag08.15–09.00Endast efter besök
Onsdag08.15–09.00Endast efter besök
Torsdag08.15–09.00Endast efter besök
Fredag08.15–09.00Endast efter besök
LördagStängt
SöndagStängt

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–22.00
Tisdag08.00–22.00
Onsdag08.00–22.00
Torsdag08.00–22.00
Fredag08.00–22.00
Lördag08.00–22.00
Söndag08.00–22.00

Besöksadress:
Tideliusgatan 14, Stockholm
Län, kommun:
Stockholms län, Stockholm
Postadress:
Tideliusgatan 14, 118 69 STOCKHOLM
Webbplats:
https://www.narakuter.regionstockholm.se/rosenlund

Vägbeskrivning

Hitta hit:

T-bana: Mariatorget, Medborgarplatsen.

Pendeltåg: Södra station.

Buss: Rosenlund

Hitta på plats:

Västra entrén (vänstra husgaveln)

Hos närakuten kan vuxna och barn i alla åldrar få hjälp med akuta sjukdomar och skador som inte är livshotande. Vid livsfara ring alltid 112.


Innan du åker till närakuten, ring sjukvårdsrådgivningen på telefon 1177. Då får du råd vart du ska vända dig.

Närakutens telefontid är endast till för dig som har frågor om ett tidigare besök.

Närakuten är till för dig som behöver mer akut vård än din vårdcentral kan erbjuda. 
Till exempel:

  • misstänkt arm- eller benbrott
  • hjärnskakning
  • större sårskada
  • misstänkt lunginflammation
  • misstänkt blodpropp i ben
  • urinvägsinfektion med feber över 38 grader
  • akut smärta i magen med feber
  • akuta allergiska problem

Vi har inga bokade tider utan hjälper dem som är sjukast först. För besvär som inte är akuta och för utredningar eller återbesök, ska du kontakta din ordinarie vårdcentral.

Ring 1177 för råd innan du åker hit, så minskar risken att du får vänta i onödan. Sjuksköterskan på 1177 kan ge dig råd om du får bäst hjälp hos en närakut, akutmottagning på sjukhus, eller om du bör vända dig till din vårdcentral. 

Närakuterna har bara drop-in och vi hjälper dem som är svårast sjuka först. Du kan välja att åka till vilken närakut som helst. Det spelar ingen roll var du bor.

När du kommer till oss tar du en nummerlapp och sitter ner i väntrummet. Under tiden kan du registrera ankomst och symtom via appen Alltid öppet. Det finns information i väntrummet hur du gör, inklusive en QR-kod som hjälper dig till registreringen. 

På närakuten kan vuxna och barn i alla åldrar få hjälp med akuta sjukdomar och skador som inte är livshotande. 

Ta med dig giltig legitimation till närakuten. Kommer du till närakuten med ditt sjuka barn behöver du ha med dig barnets fullständiga personnummer. Vi ser gärna att du betalar med kort.

Närakuterna har inte möjlighet till videomöte med patienter. Däremot kan du boka videomöte med din vårdcentral eller med Husläkarmottagning online i appen Alltid öppet.

Remisskrav

Du behöver ingen remiss för att komma till närakuten.

Åldersregler

Vi tar emot patienter i alla åldrar.

Bra att veta innan du åker till närakuten

För att underlätta både för dig och för oss finns här lite tips på saker du bör tänka på innan du åker till oss.

Ring 1177 för råd innan du åker hit, så minskar risken att du får vänta i onödan.

Mässling eller vattkoppor

Om du själv eller ditt barn har utslag och feber som kan bero på mässling eller vattkoppor ska ni inte gå direkt in på närakuten eftersom det finns risk att smitta andra patienter. 
Det finns en skylt utanför dörren där det står hur ni ska göra. 

Endast 1 medföljande per patient

Av patientsäkerhetsskäl samt för att undvika trängsel i våra lokaler, ber vi att endast 1 person följer med den som är sjuk in på närakuten. Vid hög belastning kan du som medföljande bli ombedd att vänta utanför. Tack för er förståelse.

Legitimation

Ta med dig giltig legitimation. Kommer du till närakuten med ditt sjuka barn behöver du ha med dig barnets fullständiga personnummer.  Vi ser gärna att du betalar med kort.

Inga bokade besök

Du kan inte boka tid, utan vi hjälper den som är sjukast först. Därför är det svårt för oss att veta hur länge du kan få vänta. Vi förstår att ett akutbesök kan kännas stressande och att väntetiden kan bli lång, men vi kommer göra allt för att ta väl hand om dig.

Nummerlapp

När du kommer till oss tar du en nummerlapp och sitter ner i väntrummet. Ta fram din legitimation under tiden du väntar. Se till att du har barnets personnummer om ditt barn är sjukt. 

Under tiden kan du registrera ankomst och symtom via appen Alltid öppet. Det finns information i väntrummet hur du gör, inklusive en QR-kod som hjälper dig registrera dig hos rätt närakut. Vill du inte registrera i Alltid öppet-appen kommer vi be dig legitimera dig när det är din tur. 

När det blir din tur går du fram till receptionen och pratar med sjuksköterskan som sitter där.

Träffa sjuksköterska

När du kommer till receptionen får du berätta för sjuksköterskan hur du mår och vad som har hänt. Sjuksköterskan kan göra vissa kontroller under samtalet och gör sedan en samlad bedömning av hur du mår just nu.

Bedömer sjuksköterskan att du är för svårt akut sjuk för att kunna få rätt hjälp på närakuten, kan du bli hänvisad till en akutmottagning på ett sjukhus. Du kan också få veta att du istället för närakuten bör kontakta din vårdcentral. Är du inte allvarligt sjuk kan sjuksköterskan ge dig råd om hur du själv ska vårda dig hemma.

Bedömer sjuksköterskan att du behöver få vård på närakuten blir du inskriven. Samtidigt betalar du för ditt besök. Utifrån den samlade bedömningen får du en prioritering bland de patienter som är inskrivna just då. Om du skulle bli sämre under tiden du väntar på att få träffa läkare så är det viktigt att du berättar det för sjuksköterskan.

Vi måste alltid hjälpa dem som är svårast sjuka först. Därför går det aldrig att säga hur länge du kan behöva vänta. Vi gör allt vi kan för att du ska slippa vänta längre än nödvändigt. Vissa patienter kan redan ha träffat en läkare eller sjuksköterska och väntar på svar från prover eller röntgen. Därför kan det se ut som om någon går före i kön.

Provtagning

Efter bedömningen hos sjuksköterskan får du kanske ta prover. Det kan till exempel vara EKG, blodtryck eller liknande. Proverna är till för att läkaren ska ha så mycket information som möjligt när hen träffar dig.

Efter det får du vänta tills det blir din tur att träffa läkaren. Hur lång tid det kan ta skiljer sig mycket beroende på hur många och hur svårt sjuka patienter som finns på närakuten just då.

Träffa läkaren

Du träffar läkaren som gör en undersökning. Utifrån vad läkaren kommer fram till kan du behöva ta fler prover. Det kan till exempel vara urinprov, blodprov, röntgen eller ultraljud. Läkaren behöver ofta resultatet från sådana prover för att kunna ordinera rätt behandling för dig.

Du kan behöva vänta lite på att få ta prover eller röntgas. Sedan behöver du vänta på att resultaten från proverna eller röntgen blir klara. Läkaren meddelar dig resultatet av prover eller röntgen. Samtidigt gör läkaren en utvärdering av den behandling som du kan ha fått under tiden du är på närakuten.

Du kan få ytterligare behandling eller råd innan du lämnar närakuten.

När du är klar

De flesta som kommer till oss får tillräcklig behandling för att kunna åka hem efteråt. Skulle läkaren bedöma att du behöver komma till en annan specialist kan vi ordna så att du får en remiss. 

När du kommit hem

Närakuten är ansluten till 1177 journal där du kan logga in och läsa i din journal i efterhand.

Om du efter ditt besök på närakuten behöver komma i kontakt med oss igen kan du använda e-tjänsten Kontakta mig eller ringa under vår telefontid. 

  • Följande apotek ligger i närheten av Rosenlunds sjukhus. För öppettider och utbud se deras egna hemsidor.

    Doz Apotek
    Rosenlundsgatan 50

    Apotek Hjärtat Södersjukhuset
    Sjukhusbacken 10

    Kronans Apotek Stockholm Södra Station
    Swedenborgsgatan 20

    Jourapotek
    Apotek C.W Scheele på Klarabergsgatan 64, öppet alla dagar, dygnet runt

  • Vänligen respektera foto- och filmningsförbud i våra lokaler.

  • Om du har glömt kvar något under ditt besök hos oss är du välkommen att komma förbi närakuten eller kontakta oss under vår telefontid. Telefonummer och telefontid hittar du ovan under rubriken Telefon.

  • I huvudentrén till Rosenlunds sjukhus finns det ett café. 

  • Vid Rosenlunds sjukhus finns flera parkeringsplatser för patienter och närstående. 

    På Locums webbplats kan du läsa mer om parkeringsplatser, taxa, parkeringstillstånd med mera på Rosenlunds sjukhus.

  • Toalett finns i hisshallen utanför närakuten. Inne på närakuten finns ytterligare två toaletter.

  • Du kan ha rätt till tolk om det behövs för att förstå informationen du får när du besöker oss. En tolk ska översätta det vårdpersonalen säger så att du förstår och kan påverka din vård.

    Det gäller både dig som talar ett annat språk och dig som har hörsel- eller talsvårigheter.

    Berätta om du vill ha tolkning när du kommer till närakuten. 
    Tolken kommer att vara med på telefon när ni träffar sjuksköterska eller läkare. Vi anlitar auktoriserade tolkar och det kostar ingenting för er.

Till toppen av sidan