| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.30 | |
| Tisdag | 08.00–16.30 | |
| Onsdag | 08.00–16.30 | |
| Torsdag | 08.00–16.30 | |
| Fredag | 08.00–16.30 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
| Dag | Öppettider | Kommentarer |
|---|---|---|
| Måndag | 08.00–16.30 | |
| Tisdag | 08.00–16.30 | |
| Onsdag | 08.00–16.30 | |
| Torsdag | 08.00–16.30 | |
| Fredag | 08.00–16.30 | |
| Lördag | Stängt | |
| Söndag | Stängt |
- Måndag
- 08.00–16.30
- Tisdag
- 08.00–16.30
- Onsdag
- 08.00–16.30
- Torsdag
- 08.00–16.30
- Fredag
- 08.00–16.30
- Lördag
- Ingen drop-in
- Söndag
- Ingen drop-in
- Besöksadress:
- Bergtallsvägen 10, Långbro Fruängen, Älvsjö
- Län, kommun:
- Stockholms län, Stockholm
- Postadress:
- Box 139, 125 23 ÄLVSJÖ
- Webbplats:
- http://www.hjalpmedelsverksamheterna.se
Vägbeskrivning
Hitta hit:
T-bana: Fruängen
Buss: 173 (hållplats Långbroparken) eller 163 (hållplats Fredrika Bremers gata)
KommSyn Stockholm är en av Region Stockholms hjälpmedelsverksamheter och ansvarar för att tillhandahålla och leverera hjälpmedel inom kommunikation, kognition, styrsätt till datorer, syn och hörsel i hela Stockholm.
Hos oss kan du tillsammans med din förskrivare få information om och prova olika hjälpmedel inför förskrivning. Om ditt hjälpmedel går sönder så kan du komma till oss för reparation.
Vi tillhandahåller hjälpmedel inom kommunikation, kognition, styrsätt till datorer, syn och hörsel.
- Kommunikation och kognition
Kommunikationsförstärkare, kommunikationsstöd för människor på flykt, läs- och skrivhjälpmedel, rösthjälpmedel, samtalshjälpmedel, stamningshjälpmedel och kognitionshjälpmedel. - Omgivningskontroll/fjärrstyrsystem
Trådlösa sändare/mottagare och trådbundna manöverkontakter för att handha elektroniska enheter. - Påkalla uppmärksamhet och övervakning
Exempelvis apnélarm, epilepsilarm och närlarm. - Syn och hörsel
I sortimentet ingår alternativ telefoni, hörapparater, hörseltekniska hjälpmedel, samtalsförstärkare och synhjälpmedel.
Barn som är folkbokförda Stockholm och går i förskola eller skola med behandlingsteam i Stockholm har rätt till hjälpmedel från Hjälpmedelsverksamheterna om inget annat överenskommits.
Byte av förskola eller skola
Ditt barn kan ta med sitt hjälpmedel vid flytt till ny skola eller förskola. Du behöver informera förskrivare (flyttdatum, namn och adress till den nya skolan) eftersom hjälpmedlet då ska registreras om på den nya skolan.
Flytt av hjälpmedlet
Den fysiska flytten av hjälpmedlet hanteras inte av oss. Fasta installationer undantaget.
Rätt betalare
Kontakta din förskrivare vid byte mellan olika skolformer, till exempel från förskola till skola. Det är viktigt att beställning görs för att säkerställa rätt betalare - Region Stockholm eller kommunen
Våra produkter levereras till dig på olika sätt beroende på sortimentsområde.
Leveranssätt
Vissa hjälpmedel kan du hämta upp hos oss på KommSyn Stockholm. Vi kontaktar dig när hjälpmedlet är klart för upphämtning.
Vi erbjuder leverans till din hemadress under vardagar (inga röda dagar). Om du har specifika behov eller önskemål ska din förskrivare ange dessa i beställningen.
Mindre hjälpmedel och tillbehör kan skickas med post. Om paketet inte får plats i din brevlåda/ditt postfack kommer brevbäraren att lämna en avi och uthämtning av hjälpmedlet sker hos postombud.
Vissa tillbehör och hjälpmedel skickas som rekommenderade brev eller postpaket. Du behöver då legitimera dig vid uthämtning. Paket levereras till PostNords eller Brings utlämningsställen.
Leveranstid
Leveranstiden kan variera beroende typ av hjälpmedel och sortimentsområde. Du får information från din förskrivare kring leveranstid.
Leverans av likvärdig artikel
Ibland har vi inte det hjälpmedel eller tillbehör som din förskrivare har beställt. Då levererar vi ett liknande hjälpmedel med samma funktion. Om det liknande hjälpmedlet inte fungerar för dig, kontakta din förskrivare.
Vi hjälper dig om ditt hjälpmedel går sönder och behöver lagas. Vi utför reparationer på hjälpmedel som du har fått förskrivna av oss. Om du inte har möjlighet att kontakta oss eller besöka oss kan du alltid vända dig till din förskrivare.
Tidsbokning reparation
Du är välkommen att kontakta oss för bokning av reparation. Våra ordinarie telefontider är desamma som våra öppettider.
Reparation av hörapparat
Du kan boka tid för reparation av hörapparat via e-tjänsterna på 1177. När du har loggat in i 1177 behöver du lägga till KommSyn Stockholm bland dina mottagningar. Det gör du under rubriken Alla övriga tjänster > Mottagningar.
Du behöver ha e-legitimation för att logga in. Du kan även vara ombud till ett barn som är under 13 år.
Drop-in
Vid vissa reparationsärenden kan vi hjälpa dig om du kommer till oss under ordinarie öppettider. Ring oss innan så informerar vi vad som gäller för just ditt hjälpmedel.
Ofta kan vi laga ditt hjälpmedel medan du väntar. Ibland behöver vi beställa reservdelar eller skicka ditt hjälpmedel till leverantör för reparation vilket gör att det inte kan repareras samma dag.
Om ett hjälpmedel är skadat och ska reklameras behöver vi på Hjälpmedelsverksamheterna få veta det. Kontakta din förskrivare som anmäler det till oss.
Om du förlorat ditt hjälpmedel, om det är borttappat eller stulet, ska du rapportera det både till din vårdgivare som förskrivit hjälpmedlet och till oss. Om ditt hjälpmedel är stulet ska du göra en polisanmälan. I anmälan anger du din hjälpmedelsverksamhet som ägare till hjälpmedlet med Region Stockholms organisationsnummer: 232100-0016. Vi behöver en kopia av polisanmälan.
Nytt hjälpmedel
Din förskrivare tar hand om beställning och leverans av ett nytt hjälpmedel för att ersätta stulet eller borttappat hjälpmedel.
Om du flyttar ifrån Stockholm, eller om du inte längre har behov av ditt hjälpmedel så ska det återlämnas till oss.
Förskrivna hjälpmedel är ett lån från Region Stockholm och ska lämnas tillbaka när behovet inte längre kvarstår. Vid återlämning ska alla delar som du har fått med hjälpmedlet återlämnas. Ditt hjälpmedel ska vara väl rengjort vid återlämning.
Hämtning
Du, eller din förskrivare, kan beställa hämtning genom att ringa oss på hjälpmedelsverksamheterna.
Vid smittsam sjukdom
Om du har eller har haft en smittsam sjukdom gäller speciella rutiner för återlämning. Om möjligt, rengör och desinficera hjälpmedlet, lägg det i en plastpåse och märk påsen med Smittat hjälpmedel. Kontakta din förskrivare för hämtning. Vi bedömer om hjälpmedlet kan återanvändas.
Du ansvarar för att sköta och ta hand om det hjälpmedel som du lånar från oss. Vi rekommenderar att du ser över ditt försäkringsskydd då du kan bli ersättningsskyldig vid borttappat eller stulet hjälpmedel. Du kan även bli ersättningsskyldig om hjälpmedlet är skadat av onormalt slitage.
När du behöver ett hjälpmedel kontaktar du din förskrivare. Förskrivare kan vara arbetsterapeut, audionom, logoped, ingenjör eller synpedagog.
Din förskrivare bedömer vilka hjälpmedel du behöver utifrån dina medicinska behov. När beslutet är fattat, ofta i samråd med dig och dina anhöriga, beställer förskrivaren hjälpmedlen från oss.
Vissa hjälpmedel behöver provas ut, medan andra kan skickas direkt hem till dig. Kontakta din förskrivare för att få information om vad som gäller för just dina hjälpmedel.
Beställning av hjälpmedel
Du som privatperson kan inte köpa hjälpmedel direkt från oss. Hjälpmedlet som skrivs ut till dig ägs av KommSyn Stockholm och ska lämnas tillbaka när du inte längre behöver det. Du ansvarar för att sköta och ta hand om hjälpmedlet.
Remisskrav
Förskrivning av hjälpmedel sker via din vårdgivare.
Åldersregler
Vi tar emot patienter i alla åldrar.
Om ditt hjälpmedel behöver service eller reparation är du välkommen att kontakta oss för tidsbokning eller komma på drop-in. Se våra öppettider.
Inför ditt besök hos oss kan det vara bra att tänka på att
- Om ditt hjälpmedel har en laddare ska den medfölja (gäller inte fast monterade laddare)
- Ha ditt hjälpmedels registreringnummer tillgängligt
- Hjälpmedlet ska vara väl rengjort
Tolk
Berätta för din förskrivare eller mötesbokare att du behöver tolk i god tid innan besöket. Tala även om det är tolk för hörselskadade, döva och dövblinda eller språktolk. Behöver du språktolk informerar du om på vilket språk du behöver tolk.
Det här gäller både vid bokade besök hos oss och vid hembesök hos dig.
Här finns praktisk information för dig som har ett hjälpmedel från oss.
Vänligen respektera foto- och filmningsförbud i våra lokaler.
Kommer du med egen bil finns besöksparkeringar mittemot huvudentrén. Dessa kan endast nyttjas av dig som patient eller närstående till en besökande patient. Parkeringstilllstånd hämtas i Hjälpmedel Stockholms reception på entréplan och gäller endast på de markerade platserna.
Övriga besökare
Förskrivare och andra besökare ombeds parkera på annan plats i närområdet. Det finns två betalparkeringar för besökare mittemot huvudentrén och en större parkeringsyta med betalparkeringar ca 100 m bort på Stora Kvinns väg i Långbro park. För gratis parkering kan närliggande gator i Fruängen nyttjas.
Av- och påstigningsområde finns utanför entrén.
Oftast behöver du inte betala något för ditt hjälpmedel, utan lånar det kostnadsfritt. Vissa hjälpmedel är vid förskrivning förenade med en patientavgift - och en del tillbehör betalar du själv. Patientavgifter kan betalas via faktura eller autogiro, läs mer om det nedan.
Om du har beviljats färdtjänst har du också rätt att använda sjukresor. Kontakta vår kundtjänst så hjälper vid dig att registrera tillstånd på ditt sjukresekort.
Om du inte har beviljats färdtjänst är det din förskrivare som bedömer om du har medicinska skäl för sjukresor. Om förskrivaren bedömer att du har rätt till sjukresor får du ett sjukresekort som behöver laddas med resor till och från oss.
Här kan du meddela oss på 1177.se om sidans kontaktuppgifter eller text behöver ändras. För frågor om din vård, kontakta din mottagning via e-tjänster eller telefon.
Rapportera fel och andra vanliga frågor
Vill du kontakta 1177.se om något annat? Vänligen besök 1177 kontaktsida.