Hälsocentralen Junsele

Forumvägen 4, 880 37 Junsele

Visa på kartaVägbeskrivning

Telefonnummer
Telefontider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt
Växeltelefon

Öppettider
DagÖppettiderKommentarer
Måndag08.00–16.30
Tisdag08.00–16.30
Onsdag08.00–16.30
Torsdag08.00–16.30
Fredag08.00–16.30
LördagStängt
SöndagStängt

Besöksadress:
Forumvägen 4, 880 37 Junsele
Län, kommun:
Västernorrlands län, Sollefteå
Postadress:
Forumvägen 4, 880 37 Junsele

Vägbeskrivning

Hitta hit:

Hälsocentralen är belägen i Sesamhuset bredvid Forum.

Hälsocentralen Junsele är en av Region Västernorrlands hälsocentraler. Hit kan du vända dig med alla frågor som rör din hälsa.

Vi erbjuder dig hälso- och sjukvård av personal med bred kompetens och lång yrkeserfarenhet. Vi ger dig nära och trygg vård, oavsett var i livet du befinner dig.

Hälsocentralen Ramsele och Hälsocentralen Junsele har ett gemensamt telefonnummer. Hälsocentralen Ramsele är huvudmottagning. Hälsocentralen Junsele har en läkare och sjuksköterskor tre dagar på plats och för de övriga dagar finns enbart sjuksköterskor och en undersköterska i Junsele. 

Ring gärna innan ditt besök för att kontrollera om det finns personal på plats som kan hjälpa dig.

Driftsform: Region

Välkommen till Hälsocentralen Junsele!

För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0621-720 60. När du ringer får du en angiven tid då du blir uppringd.

När vi har stängt kan du ringa 1177 för att få råd. Då får du prata med en sjuksköterska som gör en medicinsk bedömning av dig och kan lotsa dig vidare till rätt vård.

Du hittar följande utbud på hälsocentralen:

  • Arbetsterapeuten kan hjälpa dig som på grund av skada eller sjukdom har nedsatt förmåga att klara dina dagliga aktiviteter. Du får en bedömning och kan få råd för en bättre vardag.

    Du kan få hjälp med:

    • Utprovning och förskrivning av tekniska hjälpmedel
    • Utprovning och tillverkning av ortoser eller handskenor
    • Handträning
    • Ergonomisk rådgivning
    • Råd och stöd för att få vardagen att fungera bättre

    Arbetsterapeuten finns hos Hälsocentralen Sollefteå. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring 0620-191 39.

    Till Hälsocentralen Sollefteå

    Läs på 1177 om:

  • Du kan vända dig till barnmorskan med frågor om preventivmedel och könssjukdomar, eller när du är gravid.

    Vi erbjuder:

    • Graviditetskontroller
    • Gruppträffar i föräldrastöd
    • Preventivmedelsrådgivning
    • Provtagning och information om sexuellt överförbara sjukdomar
    • Gynekologisk cellprovskontroll för kvinnor i ålder 23-60 år

    För rådgivning och tidsbokning ring 0621-720 60, vid receptförnyelse kontakta gärna via hälsocentralens e-tjänster.

  • På BVC får ditt barn regelbundna hälsoundersökningar av distriktssköterska och läkare. Du får också stöd och vägledning som förälder.

    Läs mer om barnets hälsa:

    Barn och föräldrar - 1177

    För rådgivning eller tidsbokning, använd gärna våra e-tjänster eller ring oss på 0621-720 60.

  • Du som har diabetes erbjuds regelbundet kontakt med en diabetessköterska.
    Diabeteshjälpmedel beställs via hälsocentralen.

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

    Läs på 1177 om:

  • Distriktssköterskan hjälper till med rådgivning, receptförnyelse och tidsbokning. Du får behandling och stöd inom områden som:

     

    Kontakta oss gärna via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60 När du ringer oss så kommer en distriktssköterska att ta kontakt med dig på avtalad telefontid.

     

  • Våra familjeläkare är specialister inom allmänmedicin som hjälper dig med åkommor som inte kräver sjukhusvård. Här arbetar även läkare under specialistutbildning.

    Hos oss får du en kvalificerad medicinsk bedömning vid akuta, långvariga eller kroniska besvär. Läkarna undersöker, utreder och behandlar samt remitterar dig vid behov.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

    Vid receptförnyelse använd gärna våra e-tjänster

  • Om du har besvär med smärta eller stelhet i muskler, leder och nerver ska du i första hand vända dig till fysioterapeut eller sjukgymnast. Vi kan erbjuda träning både individuellt och i grupp, bassängträning, besök på mottagningen, ergonomiska bedömningar och rådgivning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

    Läs på 1177 om:

    Sjukgymnastik vid besvär i nacke, axlar och rygg.

  • Vi kan hjälpa till med stöd och behandling om du vill ändra din livsstil.
    Du som fyller 40, 50 eller 60 år erbjuds kostnadsfri hälsoundersökning och hälsosamtal.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

    På 1177 kan du göra hälsotester eller läsa om alkohol, tobak, stress och återhämtning, sömn, mat, näring och motion. Du hittar det och mycket mer inom tema "Hälsa och livsstil" på 1177. 

    Hälsa och livsstil - 1177

  • Vår kurator kan ge dig information eller rådgivning i sociala och psykosociala frågor. Kuratorn erbjuder samtalsstöd, bedömning och behandling.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

  • Vår psykolog kan ge dig information, rådgivning och behandling om du har ångest, depression, utmattningsreaktioner, stress eller olika fobier. För att komma till psykologen behöver du ge oss ett medicinskt beslutsunderlag. Det kan tas fram genom att du först bedöms av en läkare eller genom att du skickar in en egen vårdbegäran.

    Psykologen finns på Hälsocentralen Sollefteå. För kontakt använd gärna hälsocentralens e-tjänster eller ring oss här på Hälsocentralen Junsele 0621-720 60

    Till Hälsocentralen Sollefteå

    Läs på 1177 om:

  • Om läkaren bedömer att du behöver lämna prov så får du komma till laboratoriet för provtagning.

    Kontakta oss via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

    Läs på 1177 om:

     

  • Vår rehabkoordinator kartlägger vilka rehabiliteringsbehov du har om du är eller riskerar att bli sjukskriven.

    Läs mer om sjukskrivning  på 1177.

    Koordinatorn arbetar i ett rehabiliteringsteam i nära samarbete med din läkare, övrig rehabiliteringspersonal och handläggare från Försäkringskassan.

    Kontakta koordinatorn via hälsocentralens e-tjänster eller ring 0621-720 60

     

  • Du kan vända dig till 1177 direkt Västernorrland oavsett var du bor eller vilken hälsocentral du tillhör. Du når den här digitala tjänsten via länken 1177 direkt Västernorrland eller via appen "Min vård Västernorrland" som finns att ladda ner via appstore eller google play.

    Öppettider 1177 direkt Västernorrland:
    Vardagar klockan 08.00-21.00
    lördag-söndag klockan 08.00–16.00. 

    Påbörja ditt ärende och svara på de förberedande frågorna när som helst under dygnet.

    Väntetider kan förekomma och övriga tider rekommenderar vi att du ringer telefonnummer 1177. Är det akut, ring 112!

    Till 1177 direkt Västernorrland

    Så fungerar det:

    • Först får du beskriva dina besvär, sedan kommer du få svara på några frågor. Det tar bara några minuter.
    • Vid behov får du chatta med en sjuksköterska. Hen läser igenom dina svar och skickar sedan ett sms när det är din tur.
    • Väntetid kan uppstå då ärenden prioriteras utifrån hur brådskande de bör tas om hand.
    • I vårdchatten får du medicinsk bedömning, råd och hjälp av sjuksköterska eller läkare.
    • Flera besökare tas om hand samtidigt så det kan dröja mellan meddelanden.
    • Om vårdchatten visar att du behöver ett digitalt videomöte så debiteras du via faktura. Se prisinformation, länk under "Läs mer".
    • Om du behöver en fysisk undersökning eller provtagning så hjälper vi dig.
    • Du kan påbörja ditt besök och svara på förberedande frågor om dina besvär när som helst under dygnet. 

    Appen Min vård Västernorrland

    Om du vill använda appen, ladda ner Min vård Västernorrland från Google Play eller App store. Via appen hittar du digital ingång till andra mottagningar inom Region Västernorrland.

    Vad krävs för att använda tjänsten

    Du behöver ett BankID, svenskt personnummer och en mobil, surfplatta eller dator med tillgång till internet. Du kan söka vård för dig själv eller för ditt barn från ett år och uppåt.

    Så hanterar vi dina personuppgifter

    När du söker vård digitalt dokumenteras det alltid i regionens journalsystem som vid vanliga besök i vården. Syftet är att din vård ska bli så bra som möjligt. Dina personuppgifter hanteras säkert eftersom inloggningen sker med bank-id.

    Hur hanteras personuppgifter i vården(1177.se)

Ring gärna innan ditt besök för att kontrollera om det finns personal på plats som kan hjälpa dig.

Till toppen av sidan