Våra e-tjänster

Fler e-tjänster Färre e-tjänster
  • Av/omboka tid

  • Beställa journalkopior

  • Beställa tid

  • Förnya hjälpmedel

  • Förnya recept

  • Kontakta mig

  • Stöd och behandling

  • Bokning av telefontid

  • Digital vårdcentral

Telefonnummer och Öppettider

0243-49 72 50
Telefontid idag:
07–16
Öppet idag:
08–17

Övriga tider och telefonnummer

Telefontider:
Mån-ons 07–16
Tor 07–13:40
Fre 07–16
Öppettider:
Mån-fre 08–17
Växeltelefon:
0243-49 00 00

ADRESS

Besöksadress
Bergebyvägen 5, Borlänge sjukhus
Län, kommun
Dalarnas län, Borlänge
Postadress
Vårdcentral Domnarvet
Box 731
781 27 Borlänge
Vägbeskrivning

Busslinje 602

Vårt utbud

Välkommen till Vårdcentral Domnarvet. Här har vi följande utbud. Kontakta oss gärna via våra e-tjänster eller ring något av våra telefonnummer.

Astma/KOL-mottagning

Om du har astma, allergi eller kronisk obstruktiv lungsjukdom, KOL, kan du få hjälp och stöd hos oss.

Barnavårdscentral

Vi erbjuder alla barn 0-6 år bedömning av barnets utveckling, amningsrådgivning till föräldrar, vaccinationer, hälsosamtal samt råd och stöd i ett aktivt föräldraskap.

Barnhälsovård är gratis.

Diabetesmottagning

Vi har mottagning för dig med diabetes samt förebyggande besök för dig med riskfaktorer för diabetes. Stor vikt läggs vid livsstilsfrågor gällande kost, fysisk aktivitet, tobak och alkohol. Vi erbjuder grupputbildning och ger information, uppföljning, kontroller och stöd till egenvård vid enskilda besök.

Fotvård

Du kan få hjälp med medicinsk fotvård efter remiss från läkare eller diabetessköterska. Bedömningen och behandlingen syftar till att minska risken för fotsår.

Telefon: 0243-49 71 67

Flyktinghälsa

Alla asylsökande och flyktingar erbjuds efter ankomst till Sverige ett hälsosamtal. Vid samtalet träffar du en sjuksköterska och vid behov är en auktoriserad tolk med. Vi samtalar om eventuellt tidigare sjukdomar och hälsoproblem och går igenom ditt behov av hälsokontroll, behandling, provtagning, vaccinationer och smittskydd. Samtalet är frivilligt och gratis.

iKBT

 Du som har behov av kognitiv beteendeterapi (KBT) välja att ta del av behandlingen online via din vårdcentral. Internetbaserad KBT-behandling (iKBT) innebär att man arbetar med behandling via nätet till personer med problem som oro, ångest, stress, sömnproblem och depression.

För att bli aktuell för behandling måste du först träffa en samtalsterapeut som tillsammans med dig kommer fram till om iKBT behandling passar just dig samt vilket program som då skall genomföras. Under iKBT behandlingen sker regelbunden uppföljning av din samtalsterapeut via 1177.

Du kommer åt materialet via sin dator, surfplatta eller mobiltelefon när som helst på dygnet och kan repetera behandlingsavsnitt vid behov.

För mer information om internetbaserad KBT, kontakta din vårdcentral eller ring 1177.

Jourmottagning

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning. Undvik att åka till sjukhusens akutmottagningar utan föregående kontakt med Sjukvårdsrådgivningen.

Jouren finns på:

  • Vårdcentral Tisken i Falun, helgfri måndag – torsdag kl. 17.00-21.00.
  • Borlänge sjukhus, helgfria fredagar kl. 17.00-21.00, helgafton och helgdagar kl. 9.00-17.00.

Vid akuta, brådskande sjukdomsfall där man behöver omedelbar hjälp ska man alltid ringa 112!

Läkarmottagning

Vid läkarmottagningen arbetar specialister inom allmänmedicin samt utbildningsläkare. Via vår sjukvårdsrådgivning erbjuds du tid samma dag vid brådskande behov samt längre fram för det som kan vänta lite. Tider erbjuds även för regelbundna kontroller vid kronisk sjukdom. Besök och telefontid bokas via sjukvårdsrådgivningen eller via våra e-tjänster.

Mödravårdcentral - barnmorskemottagning

Vi erbjuder dig kontroller vid graviditet, preventivmedelsrådgivning, gynekologiska hälsokontroller och råd vid klimakteriebesvär. Vi erbjuder även utbildning till er som är blivande föräldrar.

Primärvårdsrehabilitering

Inom rehabilitering arbetar sjukgymnaster och arbetsterapeuter. Målet är att återvinna eller bibehålla bästa möjliga funktionsförmåga samt skapa goda villkor för ett självständigt liv och ett aktivt deltagande i samhällslivet.

Till oss kan du vända dig utan remiss vid besvär från muskler och leder. Vi arbetar med funktions- och aktivitetsbedömningar, behandling, träning. Vi förskriver även hjälpmedel för primärvårdens patienter.

Vad gäller hjälpmedelsutprovningar i hemmet och intyg för bostadsanpassningar hänvisas till arbetsterapeuter som arbetar inom kommunens hemsjukvård och rehabilitering.

Provtagning/laboratorium

Vi hjälper dig med provtagning inför planerade besök och kontroller. Vid provtagning är det bra att sitta och vila en stund, det är därför du ofta får vänta lite innan vi ropar upp dig.

När du blivit hänvisad från lasarettet för provtagning hos oss anmäler du dig i receptionen varefter vi utför provtagningen. Dessa provtagningar kan du även få utförda via laboratoriet Klinisk kemi Borlänge sjukhus helgfri måndag - torsdag kl. 07:15-15:30, fredag kl. 07:15-14:15. Ingen tidbokning krävs, därför kan väntetider förekomma.

Laboratoriet är öppet för provtagning:

Måndag - torsdag kl. 07:15-15:30
Fredag och dag före helgdag/helgdagsafton kl. 07:15-14:15

Du behöver inte beställa tid för provtagning.

 

Receptförnyelse

1177 Vårdguidens e-tjänster ersätter den tidigare funktionen för receptförnyelse. Genom att logga in på 1177.se kan du förutom att förnya ditt recept även utföra ett antal andra tjänster, till exempel boka tid.

Du kan även lämna önskemål om receptförnyelse i receptionen (blanketter finns att tillgå i entrén).

Telefon: 0243-49 72 50
Öppettider: måndag - onsdag, fredag 08:00-12:00, 13:00-16:00, torsdag 08:00-12:00, 13:00-14:00.

Sjuksköterskemottagning

Distriktssköterskor och sjuksköterskor har bred kompetens och kan se ditt behov i ett helhetsperspektiv.

Vi har egna mottagningar med bedömningar och behandlingar inom bland annat områden som hud, infektioner, ögon, öron, sårvård, omläggningar, vaccinationer, injektioner, förhöjt blodtryck med mera.

Tidsbokning, sjukvårdsrådgivning, återbud

Telefon: 0243-49 72 50
Telefontider: måndag-onsdag samt fredag 08:00-12:00, 13:00-16:00, torsdagar 08:00-12:00, 13:00-14:00.

Kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 i första hand om du är i behov av rådgivning vid tillfällig sjukdom.

När vårdcentralen är stängd kontakta sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177.

I nödsituation kontakta 112.

Om oss

Till oss kan du vända dig med frågor och problem som rör din hälsa. Här träffar du allmänläkare och distriktssköterskor som är specialister på att utreda och behandla våra vanligaste sjukdomar.

Om du blir sjuk när vårdcentralen är stängd ska du i första hand kontakta Sjukvårdsrådgivningen på telefonnummer 1177 för vägledning.

Hos oss kan du till exempel få hjälp med infektioner, sårskador, högt blodtryck och psykiska besvär. Du kan också få stöd att sluta röka, ändra dina matvanor eller göra andra livsstilsförändringar.

Läs mer på 1177 Vårdguiden

Visa fler mottagningar inom

Driftsform:
Landsting/Region.

Den här sektionen innehåller omdömen och fakta för Vårdcentral Domnarvet.

Telefon- & läkartillgänglighet

Primärvårdens tillgänglighet per telefon

Andel besvarade telefonsamtal i primärvård. Enbart landsting med datoriserade telefonsystem.

100 %

Det aktuella värdet är
100%
Mätningen genomfördes
2017-03-01 - 2017-03-31

Källa: Väntetider i vården

Mer information Mindre information

Genomförda läkarbesök inom sju dagar i primärvård

Andel läkarbesök i primärvård inom sju dagar.

84 %

Det aktuella värdet är
84%
Mätningen genomfördes
2017-03-01 - 2017-03-31

Källa: Väntetider i vården, Sveriges Kommuner och Landsting

Mer information Mindre information

Generella patientomdömen

Positiv upplevelse av delaktighet i vården hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

69 %

Andel positiva svar om delaktighet i sin vård från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
69 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av information och kunskap efter att ha besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

71 %

Andel positiva svar om information och kunskap från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
71 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av kontinuitet och samordning hos patenter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

62 %

Andel positiva svar om kontinuitet och samordning från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
62 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av känslomässigt stöd bland patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

67 %

Andel positiva svar om personalens förmåga till känslomässigt stöd från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
67 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av respekt och bemötande hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

84 %

Andel positiva svar om respekt och bemötande från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
84 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positiv upplevelse av tillgänglighet hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

82 %

Andel positiva svar om tillgänglighet från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
82 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information

Positivt helhetsintryck hos patienter som besökt en primärvårdsmottagning.

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

78 %

Andel positiva svar om helhetsintryck från patienter som besökt en primärvårdsmottagning. Resultatet är en sammanvägning av flera svar i Nationell Patientenkät.

Patientenkäten genomfördes
2015
Den patientupplevda kvalitén är
78 av 100
Källa:
Nationella patientenkäten, Sveriges Kommuner och Landsting
Mer information Mindre information