Min vård Gävleborg

Frågor och svar om Min vård Gävleborg

Innehållet gäller Gävleborg

Här hittar du vanliga frågor om Min vård Gävleborg.

Två personer tittar på bärbar dator tillsammans

Tekniska frågor om Min vård Gävleborg

Hur loggar jag in?

För att kunna använda de digitala vårdtjänsterna i Min vård Gävleborg behöver du logga in med mobilt bank-id, bank-id på din dator eller Freja plus.

  1. Gå till minvard.regiongavleborg.se eller öppna appen.
  2. Klicka på Logga in.
  3. Legitimera dig med din e-legitimation.

Hur kan jag förbereda mig tekniskt inför mitt digitala vårdmöte?

För att kunna genomföra ett digitalt möte i Min vård Gävleborg behöver du en smarttelefon, surfplatta eller dator med webbkamera samt internetuppkoppling.

Här kommer några tips på vad du kan tänka på för att minimera risken för tekniskt strul:

  • Se till att du har en stabil internetuppkoppling.
  • Ska du använda smarttelefon eller surfplatta för det digitala mötet kan det vara bra att uppdatera programvaran på din enhet, om det var länge sedan du gjorde det.
  • Ska du använda dator för det digitala mötet, kan det vara bra att uppdatera din webbläsare, om det var länge sedan du gjorde det.
  • Använd gärna headset (hörlurar med mikrofon). Då blir ljudet bättre. Testa att headsetet fungerar innan mötet.
  • Se till att vara i en ostörd miljö när du har ditt möte.
  • Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig, om ni använder videokamera. Se till att du inte har någon ljuskälla lysande direkt bakom dig, så som solen eller lampa, då blir du mörk i bild.

Hur om- och avbokar jag ett digitalt möte?

Du kan meddela vården att du vill omboka eller avboka ditt vårdbesök via Min vård Gävleborg. Logga in i tjänsten och välj Omboka eller avboka tid på startsidan. Svara på frågorna och skicka sedan in ditt ärende.

Hur laddar jag ned appen?

Du kan ladda ned appen Min vård Gävleborg i App Store eller Google Play.

Måste jag ladda ned appen?

Det finns en app för Min vård Gävleborg att ladda ned för den som vill. Det går även att använda Min vård Gävleborg genom att besöka länken minvard.regiongavleborg.se. Webblänken ska fungera på alla slags enheter såsom dator, surfplatta och smarttelefon.

Hur hanteras mina personuppgifter?

Läs mer om hur Region Gävleborg hanterar dina personuppgifter

Hur hanteras mina journaluppgifter?

När du söker och får vård dokumenteras det alltid i en patientjournal. Journalen används främst för din vård och behandling.

Du som patient har möjlighet att spärra hela eller delar av din journal. Det finns två typer av spärr, inre och yttre spärr. Inre spärr innebär att du som patient kan spärra elektroniska journaluppgifter inom ett verksamhetsområde hos vårdgivaren Region Gävleborg. Med en yttre spärr kan du hindra andra vårdgivare från att ta del av din journal.

Läs mer om din journal 

Information om ditt digitala besök lagras i Min vård Gävleborg. Det är i dagsläget inte möjligt att spärra information i Min vård Gävleborg på samma sätt som i din patientjournal.

Behöver jag ha någon speciell version av webbläsare eller appen för att Min vård Gävleborg ska fungera?

Ja. Om du använder dator behöver du ha den senaste versionen av webbläsare för att Min vård Gävleborg ska fungera optimalt.

Om du använder smarttelefon eller surfplatta behöver du ha uppdaterad programvara. Se detaljerad information nedan vad som gäller för olika enheter.

Dator

Dessa webbläsare kan du använda för att logga in i Min vård Gävleborg på dator:

  • Google Chrome (senaste versionen)
  • Mozilla Firefox (senaste versionen)
  • Microsoft Edge (senaste versionen)
  • Safari på MacOS (senaste versionen).

Iphone eller Ipad

För att använda Min vård Gävleborg på Iphone eller Ipad behöver du ha någon av de tre senaste huvudversionerna av IOS och IpadOS. Du kan även använda webbläsaren Safari på din enhet för att logga in i Min vård Gävleborg.

Android

För att använda Min vård Gävleborg på en Android-telefon eller Android-surfplatta behöver du ha Android version 9.0 som lägst. Du kan även använda webbläsaren Google Chrome (senaste versionen) på din enhet för att logga in i Min vård Gävleborg.

När kan jag använda Min vård Gävleborg?

Vem kan använda Min vård Gävleborg?

Du som är 13 år eller äldre och är listad på en hälsocentral i Gävleborg.

Du som är vårdnadshavare kan vara ombud för barn som är 0–12 år. Du loggar då in i appen genom din egen inloggning för att utföra ditt barns ärende. Läs mer om hur du kan använda Min vård Gävleborg för ditt barn under frågan "Kan jag använda Min vård Gävleborg för mina barn?" nedan. 

Du som har spärrad journal eller skyddade personuppgifter kan inte använda Min vård Gävleborg.

Kan jag använda Min vård Gävleborg när jag är utomlands?

Ja du kan använda Min vård Gävleborg utomlands. Det går att genomföra digitala möten, boka tid, skicka meddelanden och besvara frågeformulär även om du befinner dig i ett annat land. Vid brådskande medicinska ärenden eller vid besvär som kräver att du fysiskt besöker vården för en undersökning behöver du söka vård i det land du befinner dig i.

Kan jag använda Min vård Gävleborg för mina barn?

Ja, du som är vårdnadshavare för barn mellan 0-12 år kan använda Min vård Gävleborg för dina barn. Du loggar då in i appen med din egen e-legitimation och anger sedan för vem du söker vård eller utför tjänster.

Det är inte möjligt att söka vård i appen för barn som är under 1 år. Övriga tjänster i Min vård Gävleborg kan du däremot använda för barn från 0 år och uppåt. Det kan vara till exempel videosamtal eller att skicka meddelande.  

Du som är vårdnadshavare kan inte använda Min vård Gävleborg för barn 13–17 år. Barn som fyllt 13 år kan själva använda appen och har samma funktioner och möjligheter att söka vård och utföra tjänster som vuxna.

Kostnad och betalning

Hur betalar jag för mitt digitala vårdmöte?

Du betalar genom faktura som skickas till dig efter ditt möte.

Du kan välja att ta emot fakturor från Region Gävleborg digitalt om du önskar. Fakturan kan skickas som e-faktura till din internetbank eller till den digitala brevlådan Kivra. Läs mer om att ta emot digitala fakturor.

När kommer fakturan?

Fakturan skickas ungefär en vecka efter ditt möte.

Hur mycket kostar det?

Prisinformation för både fysiska och digitala möten finns på sidan Patientavgifter i Gävleborg.

Kommer det digitala mötet ingå högkostnadsskyddet?

Ja det räknas som ett vanligt öppenvårdsbesök.

Resor till vården

Jag har bokat in ett fysiskt besök på mottagning med hjälp av Min vård Gävleborg. Hur får jag bussbiljetten för att kunna resa till mottagningen?

För vårdbesök till hälsocentral och mottagning på sjukhus inom Region Gävleborg, och som ger rätt till sjukresa, kan du kostnadsfritt resa till och från ditt vårdbesök med X-trafiks bussar och X-tåg.

Har du bokat ditt vårdbesök genom Min vård Gävleborg hämtar du din biljett i X-trafiks app. Du behöver en bokningskod för att hämta biljetten. Kontakta supporten för Min vård Gävleborg för att få din fyrsiffriga bokningskod.

Har jag rätt till ersättning för mina resor till vården?

Mer information om vad som gäller för sjukresor finns att läsa på sidan sjukresor i Gävleborg.

Support

Jag behöver hjälp med Min vård Gävleborg, var kan jag vända mig för support?

Mer information om var du kan få hjälp hittar du på sidan Support Min vård Gävleborg.

Till toppen av sidan