Frågor och svar om Min vård Gävleborg
Innehållet gäller GävleborgHär hittar du vanliga frågor om Min vård Gävleborg.

Tekniska frågor om Min vård Gävleborg
Hur loggar jag in?
För att kunna använda de digitala vårdtjänsterna i Min vård Gävleborg behöver du logga in med mobilt bank-id, bank-id på din dator, Telias e-legitimation eller Freja e-id plus.
- Gå till minvard.regiongavleborg.se eller öppna appen.
- Klicka på Logga in.
- Legitimera dig med din e-legitimation.
Hur kan jag förbereda mig tekniskt inför mitt digitala vårdbesök?
För att kunna genomföra ett digitalt besök i Min vård Gävleborg behöver du en smarttelefon, surfplatta eller dator med webbkamera samt internetuppkoppling.
Här kommer några tips på vad du kan tänka på för att minimera risken för tekniskt strul:
- Se till att du har en stabil internetuppkoppling.
- Ska du använda smarttelefon eller surfplatta för det digitala besöket kan det vara bra att uppdatera programvaran på din enhet, om det var länge sedan du gjorde det.
- Ska du använda dator för det digitala besöket, kan det vara bra att uppdatera din webbläsare, om det var länge sedan du gjorde det.
- Använd gärna headset (hörlurar med mikrofon). Då blir ljudet bättre. Testa att headsetet fungerar innan besöket.
- Se till att vara i en ostörd miljö när du har ditt möte.
- Försäkra dig om att det är ljust runt omkring dig så att den du pratar med kan se dig, om ni använder videokamera. Se till att du inte har någon ljuskälla lysande direkt bakom dig, så som solen eller lampa, då blir du mörk i bild.
Hur om- och avbokar jag ett digitalt besök?
Just nu finns inte möjligheten att av- eller omboka ditt besök i Min vård Gävleborg. Ring den mottagning där du har ditt inbokade besök för att få en ny tid.
Hur laddar jag ned appen?
Du kan ladda ned appen Min vård Gävleborg i App Store eller Google Play.
Måste jag ladda ned appen?
Det finns en app för Min vård Gävleborg att ladda ned för den som vill. Det går även att använda Min vård Gävleborg genom att besöka länken minvard.regiongavleborg.se. Webblänken ska fungera på alla slags enheter såsom dator, surfplatta och smarttelefon.
Hur hanteras mina personuppgifter?
Läs mer om hur Region Gävleborg hanterar dina personuppgifter.
Hur hanteras mina journaluppgifter?
När du söker och får vård dokumenteras det alltid i en patientjournal. Journalen används främst för din vård och behandling.
Du som patient har möjlighet att spärra hela eller delar av din journal. Det finns två typer av spärr, inre och yttre spärr. Inre spärr innebär att du som patient kan spärra elektroniska journaluppgifter inom ett verksamhetsområde hos vårdgivaren Region Gävleborg. Med en yttre spärr kan du hindra andra vårdgivare från att ta del av din journal.
Information om ditt digitala besök lagras i Min vård Gävleborg. Det är i dagsläget inte möjligt att spärra information i Min vård Gävleborg på samma sätt som i din patientjournal.
När kan jag använda Min vård Gävleborg?
Vem kan använda Min vård Gävleborg?
Alla invånare över 18 år som bor i Gävleborg. För barn från 13 år och uppåt görs en mognadsbedöming tillsammans med vårdnadshavare för att låta barnet använda Min vård Gävleborg. Min vård Gävleborg kommer att öppnas för barn under 13 år under 2023.
Du som har spärrad journal eller skyddade personuppgifter kan inte använda Min vård Gävleborg.
Kan jag avvända Min vård Gävleborg när jag är utomlands?
Ja du kan använda Min vård Gävleborg utomlands. Det går att genomföra digitala besök, boka tid, skicka meddelanden och besvara frågeformulär även om du befinner dig i ett annat land. Vid brådskande medicinska ärenden eller vid besvär som kräver att du fysiskt besöker vården för en undersökning behöver du söka vård i det land du befinner dig i.
Kan jag använda Min vård Gävleborg för mina barn?
I dagsläget kan du som vårdnadshavare inte söka vård som ombud för ditt barn i Min vård Gävleborg. Under 2023 kommer den funktionen att göras tillgänglig, vilket innebär att du då ska kunna utföra vårdärenden för ditt barn.
Kostnad och betalning
Hur betalar jag för mitt digitala vårdbesök?
Du betalar genom faktura som skickas till dig efter ditt besök.
Du kan välja att ta emot fakturor från Region Gävleborg digitalt om du önskar. Fakturan kan skickas som e-faktura till din internetbank eller till den digitala brevlådan Kivra. Läs mer om att ta emot digitala fakturor.
När kommer fakturan?
Fakturan skickas ungefär en vecka efter ditt besök.
Hur mycket kostar det?
Prisinformation för både fysiska och digitala besök finns på sidan Patientavgifter i Gävleborg.
Kommer det digitala besöket ingå högkostnadsskyddet?
Ja det räknas som ett vanligt öppenvårdsbesök.
Resor till vården
Jag har bokat in ett fysiskt besök på mottagning med hjälp av Min vård Gävleborg. Hur får jag bussbiljetten för att kunna resa till mottagningen?
För vårdbesök till hälsocentral och mottagning på sjukhus inom Region Gävleborg, och som ger rätt till sjukresa, kan du kostnadsfritt resa till och från ditt vårdbesök med X-trafiks bussar och X-tåg.
Har du bokat ditt vårdbesök genom Min vård Gävleborg hämtar du din biljett i X-trafiks app. Du behöver en bokningskod för att hämta biljetten. Kontakta supporten för Min vård Gävleborg för att få din fyrsiffriga bokningskod.
Har jag rätt till ersättning för mina resor till vården?
Mer information om vad som gäller för sjukresor finns att läsa på sidan sjukresor i Gävleborg.
Support
Jag behöver hjälp med Min vård Gävleborg, var kan jag vända mig för support?
Mer information om var du kan få hjälp hittar du på sidan Support Min vård Gävleborg.