KOSTNADER OCH ERSÄTTNINGAR

Ta emot dina fakturor digitalt

Innehållet gäller Gävleborg

Nu kan du få dina fakturor från Region Gävleborg i den digitala brevlådan Kivra. Kivra är en tjänst för säker digital post från företag och myndigheter. Det tar mindre än en minut att skaffa Kivra och allt du behöver är ett mobilt bankID.

Du kan även välja att ansluta betalfunktion via Kivra och då betala dina fakturor via tjänsten.  
 
Kivra är Sveriges största digitala brevlåda med snart tre miljoner användare, både privatpersoner och företag.

Frågor och svar om Kivra

Kostar Kivra något för kunden?

Nej, Kivra är en gratistjänst för kunden och innebär ingen extra kostnad.

Kommer alla försändelser från Region Gävleborg att gå till Kivra?

Region Gävleborgs ansluter sina fakturor till tjänsten, övrig post från Region Gävleborg går fortsatt via brev.

Kan jag som kund avsluta min Kivra om jag istället vill få mina försändelser på papper?

Du kan när som helst avanmäla eller anmäla dig till Kivra. Försändelserna är dynamiska och kundregistret läses av på daglig basis. Du kan välja att stänga av en enskild avsändare under meny/inställningar inne i tjänsten.

Kan en kundservicemedarbetare hos Region Gävleborg hjälpa mig att ansluta till Kivra?

Nej, du måste själv anmäla dig via Kivras app eller webbsida (www.kivra.com) alternativt att du tar kontakt med Kivras support på telefon 0770-45 70 00 eller support@kivra.com.

Går det att missa att jag har fått en försändelse från Region Gävleborg till Kivra?

Kunden notifieras alltid via e-post, samt notifiering i app om du har det, varje gång en ny försändelse kommit till ditt Kivra. Du påminns också om oläst post och fakturor i slutet av månaden.

Kan jag betala mina fakturor via Kivra?

Ja. Eftersom du loggar in säkert med mobilt bankID kan ett kontonummer kopplas för dina betalningar. Du kan därmed använda Kivras betalningsfunktion.

Hur länge lagras mina försändelser i Kivra?

Så länge du själv önskar. Kivra gör inga rensningar bland kundernas dokument, så de ligger kvar där till dess att du själv tar bort det.

Hur gör jag om jag vill komma i kontakt med Kivras support?

Kivras support har öppet 9.00-17.00 och du når dem på telelfon 077-045 70 00 och support@kivra.com. Kivras support tar hand om samtliga frågor relaterade till tjänsten.

E-faktura från Region Gävleborg

Du som är privatperson och kund hos Region Gävleborg kan anmäla dig för att få e-faktura. Du får då fakturan presenterad i din internetbank istället för att få den via post. 

Så fungerar e-faktura

E-faktura innebär att du får din faktura elektronisk till din internetbank. En e-faktura innehåller samma uppgifter som en pappersfaktura.

När du har en ny e-faktura att bearbeta får du besked om detta genom ett meddelande på din internetbank. Då kan du på ett enkelt sätt titta på fakturan och granska att allt stämmer.

Du betalar fakturan genom att välja konto och godkänna betalning. Övriga uppgifter är redan ifyllda.

Vissa banker erbjuder autobetalning. Då kan du ge banken i uppdrag att betala dina kommande e-fakturor från en viss betalningsmottagare utan att du själv behöver godkänna varje enskild betalning.

Dina betalda e-fakturor sparas i internetbanken upp till 18 månader.

Anmäl att du vill ha e-faktura

Gör så här för att beställa e-faktura Region Gävleborg: 

  • Logga in i din internetbank, sök efter e-faktura i sökfältet.
  • Följ sedan instruktionerna på din internetbank. Hur du anmäler dig skiljer sig lite mellan bankerna. Har du har några frågor kan du kontakta den bank där du är kund för mer information. 
  • Alternativt kan du anmäla e-faktura när du betalar dina räkningar i din internetbank och får upp en lista med företag som du just betalat till och som kan skicka e-faktura till dig. Anmäl att du vill ta emot e-faktura genom att markera ett företag i listan och fyll i anmälan.

Om du skulle ångra dig och inte längre vilja ha e-faktura kan du avanmäla dig via din internetbank.

Kontakta oss

Om du har frågor kring e-faktura från Region Gävleborg kan du kontakta oss:

Kundservice telefon: 0270-774 00 
Kundservice e-post: fakturafragor@regiongavleborg.se

Att betala med e-faktura är:

  • enkelt - fakturan kommer direkt in i internetbanken och du behöver bara godkänna den. 
  • säkert - belopp, förfallodatum och OCR-nummer är ifyllda - det finns alltså ingen risk för feltryckningar.  
  • miljövänligare - större miljöhänsyn eftersom pappersutskicken minskar.

Elva banker stöder e-faktura

Du som är ansluten till någon av följande bankers internetbank kan betala med e-faktura: Swedbank och Sparbankerna, Nordea, Svenska Handelsbanken, SEB, Den Danske Bank, Skandiabanken, Sparbanken Finn, Sparbanken Gripen, ICA Bank och Länsförsäkringar Bank.

Mer information om anslutning till e-faktura kan du få via din internetbank.

Till toppen av sidan