Vården i Västerbotten

Digitala kallelser

Innehållet gäller Västerbotten

Du som blir kallad till ett besök i Region Västerbotten kan få vissa av dina kallelser digitalt. Kallelserna skickas till inkorgen på 1177.se och till din digitala brevlåda. Du som inte har en digital brevlåda får alltid en papperskallelse med posten.

En telefon som visar startsidan i inloggat läge på 1177.se

Region Västerbotten arbetar med att införa digitala kallelser. Det är ett arbete som sker stegvis och det betyder att du kan få din kallelse på olika sätt.

Du kan få din kallelse på följande sätt:

  • Inkorgen på 1177.se
  • Digital brevlåda
  • Papperskallelse med posten

Inkorgen på 1177.se

Region Västerbotten skickar alla digitala kallelser via 1177.se. Oavsett om du har loggat in tidigare eller loggar in för första gången kan du läsa din kallelse på 1177.se.

Det är viktigt att du slår på dina aviseringar för att få ett sms eller ett mejl när du har ett nytt meddelande från vården. Logga in och välj Inställningar för att ställa in aviseringar.

Vad gäller för barn?

Barn får digitala kallelser i sin inkorg på 1177.se. Vårdnadshavare kan agera ombud tills barnet fyllt 13 år. En papperskallelse skickas även till dig som är vårdnadshavare, om barnet inte har en egen digital brevlåda.

Läs mer om att agera ombud för barn på sidan Gör ditt barns vårdärenden via nätet.

Skyddade personuppgifter

Du som har skyddade personuppgifter får inga kallelser till din inkorg på 1177.se. Du får en papperskallelse med posten.

Avboka eller omboka tid

Om tiden inte passar kan du ändra vissa bokade tider direkt i din kallelse. Många verksamheter kan du också kontakta via e-tjänsten Av- eller omboka tid. Logga in och sök upp mottagningen under rubriken Mottagningar. Vid sen avbokning behöver du ringa mottagningen.

Digital brevlåda

Alla kallelser som Region Västerbotten skickar digitalt kommer också att skickas till din digitala brevlåda, om du har en.

En digital brevlåda är en e-tjänst dit du kan få post från myndigheter och företag. Du loggar in med bank-id.

Du kan ha någon av följande digitala brevlådor:

  • Kivra
  • Eboks
  • Min Myndighetspost

Du som är osäker på om du är ansluten till en digital brevlåda kan logga in med e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Där ser du om du är ansluten till en digital brevlåda och i så fall vilken.

Hur vet jag när jag har fått post till min digitala brevlåda?

Du kan få en avisering via e-post eller sms när du har fått post. Hur du får den beror på vilken brevlåda du valt. Du väljer hur du vill få din avisering i brevlådans inställningar.

Kom ihåg! Du har alltid ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.

Papperskallelse

Du som inte har en digital brevlåda får alltid en papperskallelse skickad hem till dig med posten.

Har du frågor om din kallelse?

Du som har frågor om din kallelse ska kontakta den mottagning som skickat kallelsen. Du kan inte ringa telefonnummer 1177.

Till toppen av sidan