Så får du kallelser till vården
Du som blir kallad till besök i Region Västerbotten får de flesta kallelser till din digitala brevlåda. Har du inte en digital brevlåda får du en papperskallelse med posten. Inför besöket kan du få en påminnelse via sms.

Kom ihåg att du alltid har ett eget ansvar att öppna och ta del av den post som skickats till dig, oavsett om den är digital eller skickas på papper.
Du får din kallelse på följande sätt:
- Till din digitala brevlåda om du har en sådan.
- Som en papperskallelse med posten om du inte har en digital brevlåda.
Digital brevlåda
Alla kallelser som Region Västerbotten skickar digitalt kommer till din digitala brevlåda, om du har en sådan.
En digital brevlåda är en e-tjänst dit du kan få post från myndigheter och företag. Du loggar in med BankID.
Du kan ha någon av följande digitala brevlådor:
- Kivra
- Eboks
- Min Myndighetspost.
Du som är osäker på om du är ansluten till en digital brevlåda kan logga in med e-legitimation på Skatteverkets webbplats. Där ser du om du är ansluten till en digital brevlåda och i så fall vilken.
Hur vet jag när jag har fått post till min digitala brevlåda?
Du kan få en avisering via e-post eller sms när du har fått post. Hur du får den beror på vilken brevlåda du valt. Du väljer hur du vill få din avisering i brevlådans inställningar.
Papperskallelse
Du som inte har en digital brevlåda får en papperskallelse skickad hem till dig med posten.
Se bokade tider
Du kan se många av dina bokade tider i hälso- och sjukvården i Region Västerbotten genom att logga in.
Mer information om vad besöket gäller, eventuella förberedelser och om besöket är digitalt, via telefon eller på plats får du i din kallelse.
Sms inför vårdbesök
Inför ditt besök kan du få ett påminnelse-sms. I det får du information om när du har en bokad tid i vården eller tandvården.
Innehållet är anpassat för att följa dataskyddsförordningen, GDPR. Därför innehåller sms:et ingen information som är kopplad till din hälsa, till exempel namn på mottagning eller information om vad besöket gäller.
Det är viktigt att du tar del av informationen som finns i din kallelse. Där står det vilken mottagning du ska besöka.
Har du frågor om ditt vårdbesök?
Du som har frågor om ditt besök eller kallelse ska kontakta den mottagning som har skickat kallelsen. Det kan du göra genom att ringa eller logga in.
Du kan inte ringa eller chatta med 1177 för att få information om bokade tider i vården. Sjuksköterskorna som jobbar där har inte tillgång till den informationen.
Är du osäker på var ditt besök är, ska du i första hand använda regionens tjänst 1177 direkt Västerbotten för att få hjälp. Tryck på Har du andra frågor? när du har loggat in. Du kan också ringa regionens växel på telefonnummer 090-785 00 00.