Vaccination mot covid-19 – Lättläst
Vaccination mot covid-19 - svenska lättlästCovid-19 är en smittsam sjukdom. En del har en högre risk att bli allvarligt sjuka och dö av sjukdomen. De rekommenderas att vaccinera sig.

På den här sidan får du veta om du rekommenderas vaccination mot covid-19. Du får veta hur du gör för att få vaccinet.
Det finns en längre version av den här texten.
Du bestämmer själv om du ska vaccinera dig.
Vaccinationen är gratis för dig om du rekommenderas att vaccinera dig. Det gäller även om du söker asyl eller är i Sverige utan tillstånd.
Här kan du läsa mer om sjukdomen covid-19.
Vem rekommenderas att vaccinera sig?
Det är nya rekommendationer för hösten 2025 och vintern 2026. Du rekommenderas vaccination om något av följande gäller:
- Du ska fylla 75 år i år eller är äldre.
- Du kan bli allvarligt sjuk i covid-19.
Du behöver inte vaccinera dig för att du är gravid. Men om du är gravid och har en ökad risk att bli allvarligt sjuk rekommenderas du att vaccinera dig.
En dos vaccin om året
Förut rekommenderades en del personer två doser covidvaccin om året. Nu räcker det med en dos om året för alla.
När och var kan jag vaccinera mig?
Du kan vaccinera dig när det är höst eller vinter.
Det är din region som ansvarar för vaccinationen. Välj region högst upp på den här sidan. Då får du rätt information.
Du kan vaccinera dig samtidigt mot covid-19 och vissa andra sjukdomar, till exempel influensa och pneumokocker. Du kan behöva betala.
I Region Stockholm finns vaccination för dig som har ökad risk att bli allvarligt sjuk av covid-19. Läs om hur du bokar här.
Så här går vaccinationen till
Du får vaccinet med en spruta i armen.
Det räcker med en spruta, oavsett hur många sprutor du har fått förut.
Men om du har mycket svagt immunförsvar kan du behöva flera sprutor. Då får du sprutorna vid olika tillfällen.
Fråga vårdpersonalen om du undrar något om din vaccination.
Kan jag vaccinera mig om jag är sjuk?
Du ska inte vaccinera dig om du har feber eller känner dig sjuk. Vänta tills du mår bra igen.
Hur mår jag efteråt?
Du kan få ont i armen, ont i huvudet eller bli trött det första dygnet efter vaccinationen. Du kan också frysa, få feber eller få ont i lederna och musklerna. Det kallas biverkningar och är vanligt.
Biverkningarna brukar försvinna inom några dagar.
Säg till personalen om du känner dig yr eller mår dåligt efter vaccinationen. Risken är liten för allvarliga biverkningar. Det kan vara en större risk att bli allvarligt sjuk om man inte vaccinerar sig.
Råd på andra språk
Om du bor i Stockholms län kan du få kostnadsfria råd på många olika språk. Nummer och telefontider hittar du här.
Andra som kan vaccinera sig
Man kan få vaccin mot covid-19 fast man är utanför rekommendationen. Det kan vara olika i regionerna. Men du kan vaccinera dig om en läkare tycker att du ska göra det. Du kan behöva betala för vaccinationen.